trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure vraag!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 23:02 

heel erg bedankt.. ik denk dat ik er veel aan ga hebben, ik heb meestal als ik een paar hoge stukken lange tijd heb gespeeld dat er veel lucht ontsnapt aan de andere kant van mijn mond.. en dat ik als ik erg vermoeid ben (in mijn lippen) een pffffffff geluidje hoor! ik ga gewoon lekker veel studeren uit Fitness for Brass en mijn leraar helpt me ook! U ook heel erg bedankt :D

edit: het boek lijkt me wel wat (als ik het mag van mijn ouders) weet u misschien een goede site waar ik het kan bestellen zonder alteveel verzendkosten? en is er ook een nederlandse versie van het boek?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2005 11:24 

Ga naar een muziekwinkel in de buurt zou ik zeggen. Daar hebben ze vast wel de Nederlandse versie en je hebt ook geen verzendkosten.

Anders kan je het via DeHaske bestellen.
http://www.dehaske.com/nederland/htm.nl/framenl.htm
En dan in het menu op NIEUW klikken en dan nieuwe instrumentenboeken en dan gewoon even naar Frits Damrow scrollen. Succes ermee!

Profiel  

Berichttitel: Re: Embouchure vraag!
BerichtGeplaatst: 23 jan 2005 17:42 

HJ schreef:
Dat je dan meer/anders/regelmatiger moet gaan oefenen lijkt me voor jou ook niet moeilijk te begrijpen.
De vraag is alleen hoe je dat doet. Want zomaar een uur per dag dat ding op je bek zetten en blazen helpt je wellicht nog verder de puree in. Je zegt al dat je embouchure niet best is. Als je hier meer mee gaat oefenen bestaat het risico dat je je fouten alleen maar versterkt. Je traint ahw. je foute embouchure nog meer!

HJ schreef:
Laat het mondstuk voorlopig maar lekker scheef staan. Blijkbaar zitten je lippen op dit moment zo in elkaar en heeft dit een zeker doel. Niet te druk over maken. Of het verandert of het blijft zo, maar er zijn genoeg geweldige trompettisten met de meest bizarre mondstanden.

Heren en dames lezers van het forum, ik betrap mezelf (dank Basild voor je PB waardoor het me opviel) op een schijnbare tegenstelling. Eerder een onduidelijkheid. Daar ik aannneem dat er meer mensen deze berichtjes lezen, en ik pretendeer oplossingen te bieden, hoop ik met deze post de onduidelijkheid te verhelpen.

Ik zeg nl. dat Basild meer moet oefenen, het mondstuk kan laten staan, maar ook dat hij niet veel op zijn ouwe manier moet oefenen omdat hij dan de foute stand traint. Dit is vaag. Klopt. Wat ik bedoel is dat hij niet gebaat is bij tien etudes per dag meer oefenen op dezelfde manier, maar dat hij gerichte oefeningen moet doen om zijn embouchure te verbeteren. Het punt dat ik wil maken is dat ik het uiterst belangrijk vind dat je embouchureveranderingen voorla geleidelijk laat verlopen. Niet direct je mondstuk verplaatsen, maar door een aantal gerichte oefeningen INDIRECT de boel op zijn plek krijgen. Dit kan. De DIRECTE weg leidt vaak tot enorme frustraties en mondt al te vaak uit in nog minder speelplezier en een hoop ellende. Bolle wangen, scheve mondstukstand etc. maakt in beginsel weinig uit. Als het systeem erachter maar klopt (adem en embouchure).
De crux van mijn eerdere verhaal zit hem in het woord 'zomaar'. Dus niet zomaar een uur dat ding....Dat heeft m.i. geen enkel effect. Nou, in het geval van Basild een beetje omdat hij aangeeft niet veel te oefenen. Een beetje meer werkt altijd, maar gericht de problemen aanpakken op een rustige manier, wetend wat je doet en niet overhaast te werk gaan, werkt veel beter. Uiteindelijk geldt vooral: het doet er minder toe hoe lang je oefent, dan WAT je oefent. Alles in proporties uiteraard. Met vijf minuten per dag wordt je moeilijk een goeie trompettist.

Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben geweest.

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur