trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De beste leraar ben je zelf
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

De beste leraar ben je zelf
Mee eens 38%  38%  [ 15 ]
Weet het niet 5%  5%  [ 2 ]
Niet mee eens 54%  54%  [ 21 ]
Ik doe precies datgene wat mijn leraar mij verteld 3%  3%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 39
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2005 20:51 

marnix schreef:
erikveldkamp schreef:
Het leuke is dat hoe meer je leert, hoe meer je er achter komt dat je nog niets weet...

eigenlijk vind ik dat stiekem best wel een zwartgallige opmerking.
ok hoe hoger je niveau is, hoe meer er aan de afwerking ( technisch en muzikaal gezien ) gewerkt moet worden. Maar het is ook zo dat de beperkingen wel steeds minder worden. Het punt is denk ik dat noblesse oblige, dat naarmate je beter gaat spelen, mensen ook meer van je verwachten, en dat is terecht. Maar zoals je het hier stelt lijkt het wel alsof jij naarmate je meer speelt, steeds slechter bent gaan spelen, en dat lijkt me onzin.

Nee marnix dat moet je filosofisch bekijken. Hoe meer je weet des te meer je er achter komt dat dingen die als vanzelfsprekend te boek staan dat helemaal niet zijn en dat alles maar dan ook alles open ligt. En dat er dus eigenlijk helemaal geen belemmeringen zijn. Alleen jijzelf :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2005 22:03 

Ik weet nu meer wat ik nog moet leren dan toen ik nog op de muziekschool zat. Dat is niet demotiverend, dat is juist leuk en een uitdaging. Het zou jammer zijn als je op een gegeven moment niets meer zou kunnen leren.

Daarom, de beste leraar ben je zelf als je serieus bezig bent om verder te komen als trompettist of muzikant. Veel leerlingen op een muziekschool of conservatorium denken nog wel eens dat ze trompet leren spelen van hun leraar. Je zult toch zelf moeten studeren, dat ene uurtje in de week van je leraar kan je alleen maar begeleiden of corrigeren als dat nodig is, de rest moet je toch zelf doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2005 23:49 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Ik weet nu meer wat ik nog moet leren dan toen ik nog op de muziekschool zat. Dat is niet demotiverend, dat is juist leuk en een uitdaging. Het zou jammer zijn als je op een gegeven moment niets meer zou kunnen leren.

Daarom, de beste leraar ben je zelf als je serieus bezig bent om verder te komen als trompettist of muzikant. Veel leerlingen op een muziekschool of conservatorium denken nog wel eens dat ze trompet leren spelen van hun leraar. Je zult toch zelf moeten studeren, dat ene uurtje in de week van je leraar kan je alleen maar begeleiden of corrigeren als dat nodig is, de rest moet je toch zelf doen.

Dat ben ik dan helemaal met je eens.

Soms is er gewoon geen verschil in benadering tussen jazz en klassiek

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 08:13 

Inderdaad, ik zie mijn leraar eigenlijk meer als coach. Motiveert me meer en stuurt bij, dan hij me werkelijk dingen aanleert. Spelen en oefenen komt nog altijd van jezelf, je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je eigen resultaat. Gewoon zelf leren denken wat je doet terwijl je aan het spelen en hoe je beter resultaat krijgt. Een leraar duidt zwakten aan die je zelf niet hoort of gewoon niet merkt. En dan weet je waar je aan moet werken.
Bvb. Ik had een een studie die me goed afging alleen een paar gebroken akkoorden gingen niet vlot, dus oefen ik die wat meer, en dan zal die studie vlot gaan. Die hoeft me dat niet te vertellen(op de fouten blijven wijzen is nutteloos en demotiverend), op de duur weet je het zelf wel.

Hmm klinkt wat onsamenhangend :roll: Mja het is 8u 's morgens, wie vindt er nu repetities uit op een zondagochtend :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 08:54 

Citaat:
Soms is er gewoon geen verschil in benadering tussen jazz en klassiek

Hoe dan? Misschien in hoe ernaar wordt gekeken, maar uiteindelijk komt het toch neer op wat erik zegt.
Het mag dan wel zo zijn dat er een curriculum opgesteld kan worden waarin staat wat een professioneel klassiek trompettist behoort te kunnen, en zodra je dat curriculum beheerst, zou je in principe bij een willekeurig orkest mee kunnen draaien (afgezien van stilistische voorkeuren dan). Dat betekent echter nog niet dat je dan niets meer te leren hebt, of dat je dan 'klaar' bent, ook al is er misschien ergens een enkeling die op een 'veilige' orkeststoel zit en zich zogenaamd niet meer ontwikkelt, maar dat lijkt mij toch een uitzondering, zeker nu ook de veiligste orkeststoelen niet zo veilig meer zijn.
Citaat:
Daarom, de beste leraar ben je zelf als je serieus bezig bent om verder te komen als trompettist of muzikant. Veel leerlingen op een muziekschool of conservatorium denken nog wel eens dat ze trompet leren spelen van hun leraar.

Sterker nog, er zijn zelfs leraren zat die het op die manier benaderen, zo van 'jij bent mijn leerling / student, en ik ga een trompettist van je maken'. Ik had er zo eentje op conservatorium. Er zijn leerlingen die daar heel goed mee om kunnen gaan en die dat zelfs fantastisch vinden, maar ik wordt daar altijd heel aggressief van. Ik weet waar ik sta, ik weet waar ik naartoe wil, en de rekensom wat ik daarvoor nog allemaal mis kan ik ook wel zelf maken. Een leraar moet mij dan mogelijkheden laten zien hoe ik mijn agendapunten aan kan pakken; niet mijn agenda negeren en zijn eigen agenda opdwingen.
Docent: 'Ik weet dat je niet houdt van hardbop, maar doe deze hardbop etudes toch maar, is goed voor je'
Student: 'Ja maar waarom dan?'
Docent: 'Omdat ze zo verdomd moeilijk zijn.'
Tja...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur