erikveldkamp schreef:
Op zich is het verhaal wel oke, naar mijn mening, alleen het ademverhaal is een beetje achterhaald. je kunt de middenrifspier niet trainen zoals Quinque dat voorsteld. Je kunt wel je andere spieren in de buik en borstkas trainen om meer ademsteun te verkrijgen. Dus dan krijg je meer controle over de verschillende uitademingsspieren.
Ik weet niet hoe je door zijn methode je embouchure kunt vernielen, of problemen kunt krijgen, tenzij je niet voldoende met ademsteun hebt gewerkt, wat hij toch duidelijk aangeeft in zijn tekst. Wat hij later over het embouchure zelf zegt komt neer op een pucker embouchure, daar lijkt me ook niets raar aan.
Als deze methode wordt aangeraden, en je gaat hier als goedwillende jonge fanatieke student mee aan de slag, dan schuilt er een zeker gevaar in. Je zegt dat het ademverhaal achterhaald is. Dat vind ik een understatement. Gelukkig zeg je later dat je je middenrif spier niet kunt trainen zoals Q. voorstelt. Zijn we het daar gelukkig over eens. Maar als je dat toch probeert en het werkt niet dan kom je al gauw uit bij 'heb je niet voldoende met ademsteun gewerkt'. Klopt, maar je hebt toch gedaan wat in het boek staat? Weet jij veel.
Daar gaat het al fout, en behoorlijk ook. Dit soort boeken moeten gewoon kloppen anders is het bullshit, ik kan er gewoon niet tegen dat er nog steeds mensen denken dat je met een stok tussen je buik en muur moet gaan staan, omdat Q. dat in ziijn boek heeft getekend. Hoe verniel je ieder gevoel van ademsteun? Zo.
Ik kan me daar oprecht kwaad over maken, en hoop dat er weer een paar mensen dit lezen die in de problemen zitten en niet weten waarom, maar wel fanatiek met Q. bezig zijn. Koop dan liever Eriks boek (niet cynisch bedoeld), want ondanks dat ik het niet heb, stel ik me zo voor dast daar wat zinniger info instaat.
Bert