trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tongposities
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 22:23 

erikveldkamp schreef:

Op zich is het verhaal wel oke, naar mijn mening, alleen het ademverhaal is een beetje achterhaald. je kunt de middenrifspier niet trainen zoals Quinque dat voorsteld. Je kunt wel je andere spieren in de buik en borstkas trainen om meer ademsteun te verkrijgen. Dus dan krijg je meer controle over de verschillende uitademingsspieren.

Ik weet niet hoe je door zijn methode je embouchure kunt vernielen, of problemen kunt krijgen, tenzij je niet voldoende met ademsteun hebt gewerkt, wat hij toch duidelijk aangeeft in zijn tekst. Wat hij later over het embouchure zelf zegt komt neer op een pucker embouchure, daar lijkt me ook niets raar aan.

Als deze methode wordt aangeraden, en je gaat hier als goedwillende jonge fanatieke student mee aan de slag, dan schuilt er een zeker gevaar in. Je zegt dat het ademverhaal achterhaald is. Dat vind ik een understatement. Gelukkig zeg je later dat je je middenrif spier niet kunt trainen zoals Q. voorstelt. Zijn we het daar gelukkig over eens. Maar als je dat toch probeert en het werkt niet dan kom je al gauw uit bij 'heb je niet voldoende met ademsteun gewerkt'. Klopt, maar je hebt toch gedaan wat in het boek staat? Weet jij veel.
Daar gaat het al fout, en behoorlijk ook. Dit soort boeken moeten gewoon kloppen anders is het bullshit, ik kan er gewoon niet tegen dat er nog steeds mensen denken dat je met een stok tussen je buik en muur moet gaan staan, omdat Q. dat in ziijn boek heeft getekend. Hoe verniel je ieder gevoel van ademsteun? Zo.
Ik kan me daar oprecht kwaad over maken, en hoop dat er weer een paar mensen dit lezen die in de problemen zitten en niet weten waarom, maar wel fanatiek met Q. bezig zijn. Koop dan liever Eriks boek (niet cynisch bedoeld), want ondanks dat ik het niet heb, stel ik me zo voor dast daar wat zinniger info instaat.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2005 05:03 

Ja, als je elk boek zo serieus neemt zonder zelf na te denken dan kan ik BE ook afraden qua ademhaling en ademsteun omdat het er veel te weinig over gaat... :?

Maar daar hebben we het al eens over gehad.

Ik heb het boek ASA gewoon gebruikt voor lipbindingen en flexibilities. Het is sowiezo geen beginnersboek dus je moet al redelijk kunnnen spelen. En oefeningen staan er genoeg in.

Dit topic ging over tongposities, ik had niet het gevoel dat Quinque daar foute dingen over zegt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2005 06:51 

HJ schreef:
Sandovalic en Dehaan,

Wat Gerrit over tongpositie zegt, zegt hij vanuit een systeem waar behoorlijk andere regels gelden. TCE is een systeem van Jerome Callet en gaat uit van totaal andere principes als iedere andere methode. Het is onmogelijk om er zonder het boek gezien te hebben, zonder het iemand het te hebben zien doen er een juist beeld van te krijgen. Persoonlijk geloof ik Callets verhaal heel erg en heb er ook wel op gestudeerd, maar vond dat ik eerst wat andere dingen te studeren had om me er verder op te richten. Ik begrijp dat Gerrit er intensiever mee bezig is, maar blijf zijn opmerkingen in dat licht plaatsen.

Bert

Daar heb je gelijk in. En ik heb het boek id. niet gezien laat staan gelezen. Heeft er iemand nog een kopie liggen?

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2005 08:02 

HJ schreef:
... TCE is een systeem van Jerome Callet en gaat uit van totaal andere principes als iedere andere methode...

Hoe kan dit systeem nou van meneer Callet zijn? Ik speelde al zo voordat ik ooit van Callet had gehoord! Misschien heeft hij het als eerste beschreven? Hoewel bij mijn weten Maurice André dit systeem ook gebruikte, is het dan niet eerlijker om het het systeem van Maurice André te noemen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2005 11:12 

Maarten Trompet schreef:
HJ schreef:
... TCE is een systeem van Jerome Callet en gaat uit van totaal andere principes als iedere andere methode...

Hoe kan dit systeem nou van meneer Callet zijn? Ik speelde al zo voordat ik ooit van Callet had gehoord! Misschien heeft hij het als eerste beschreven? Hoewel bij mijn weten Maurice André dit systeem ook gebruikte, is het dan niet eerlijker om het het systeem van Maurice André te noemen?

Het is een systeem dat (waarschijnlijk) al gebruikt werd in 1600 en later. Maar is later op de achtergrond geraakt door 'nieuwere en betere' methoden. Callet en Civiletti hebben door middel van onderzoek het systeem herondekt en er een boek over geschreven.

Veel mensen speelden toch ook zoals Gordon en Quinque beschrijven. Is het niet eerlijker om etc....

Misschien is het wel het systeem van Levy of van Weidinger of van Sladivrydovic. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2005 20:55 

Maarten Trompet schreef:

Zo zie je maar weer dat zelfs ik af en toe iets vergeet. Goeie opmerking. Callet heeft dit inderdaad niet uitgevonden, maar beschreven en verder ontwikkeld, zodat ook heden ten dage er weer mensen mee aan de slag kunnen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2005 21:00 

erikveldkamp schreef:
Ja, als je elk boek zo serieus neemt zonder zelf na te denken dan kan ik BE ook afraden qua ademhaling en ademsteun omdat het er veel te weinig over gaat... :?

Wie had het hier over BE? Beetje flauw.

En natuurlijk zijn er mensen die een boek (zeker als dat door zij leraar wordt aangeraden) serieus nemen. Waarom niet? Je mag er toch vanuit gaan dat iemand daarover na heeft gedacht en dat er dus enige waarheid in schuilt. Bovendien zijn er genoeg mensen op zoek naar betere speelmanieren via boeken en internet. Maar een beetje gelijk heb je: ik heb hierdoor wel geleerd om alles met een korrel zout te nemen. Alles, behalve wat ik uit eigen ervaring als goed ben gaan zien.

Citaat:
Dit topic ging over tongposities, ik had niet het gevoel dat Quinque daar foute dingen over zegt.

Ik wel.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2005 22:15 

Tja, ik meende al een verschil in opvatting te merken in onze discussies... :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur