trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bovenlip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 20:55 

hebben we het hier trouwens over buzzen met of zonder mondstuk....zonder mondstuk heb ik heel veel profijt van!!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 20:59 
Moderator

euphonic schreef:
hebben we het hier trouwens over buzzen met of zonder mondstuk....zonder mondstuk heb ik heel veel profijt van!!!!

Met krijg ik het idee.......
zo niet, dan moet ik mijn eerste post nog maar eens aanpassen......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 21:00 

Citaat:
Cees shreef: het is wel zo dat je met buzzen en mogelijke toon uit je mondstuk kunt halen .. en als je een trompet daar achter zet in een keer niet meer.. (zonder ventielen)

Dat lijkt mij logisch..op je mondstuk kun je alle frequenties maken die je lippen aankan!!!
de trompet stemt het e.e.a. af door de buis lengte die dus verandert met het indrukken van de ventielen (natuurkunde !!) :wink:

Nog even terug naar het onderwerp: Buzzen of gewoon spelen maakt bij mij niet uit
voor mijn bovenlip!!!
Pedaaltonen daarentegen kan ik wel de hele dag volhouden (of ik doe wat verkeerd !!)
maar daar heb je natuurlijk niets aan :!:

Martijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 21:04 
Moderator

Martijn_71 schreef:
Pedaaltonen daarentegen kan ik wel de hele dag volhouden (of ik doe wat verkeerd !!)
maar daar heb je natuurlijk niets aan :!:

Martijn

Ik heb er wel wat aan: het voorkomt namelijk dat mijn embouchurte te gefixeert wordt in een bepaald register, dus dat het allemaal lekker flexibel blijft.
Maar voor de rest heb je er natuurlijk helemaal niks aan :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 21:06 

Mondstukbuzzen kan heel goed werken (tot op zekere hoogte). Het heeft mij jaren uit al te grote problemen geholpen, maar ik werd er ook niet veel beter van. Het gaf mij het speelgevoel dat ik op dat moment nodig had om uberhaupt te kunnen spelen.
Mondstukbuzzen (msb) heeft me ook al eens zwaar in de problemen gebracht. De ellende met msb is dat je het ook heel erg fout kunt doen, en in dat geval gaat het echt tegen je werken. Omdat de weerstand van alleen je mondstuk minder is, ga je de weerstand kunstmatig op de verkeerde plek compenseren (dit kan gebeuren, hoeft als je goed oplet uiteraard niet, maar ik beschrijf gewoon het risico). Wat ikzelf fout deed, en wat ik ook veel leerlingen fout hoor(de) doen is dat de tong te ver naar achteren wordt getrokken om toch een aanvaardbaar geluid te produceren. Als je dit maar lang genoeg oefent, dan neem je die hele slechte gewoonte mee naar je normale spel, en dan is het einde zoek. Het is dus erg belangrijk dat als je op msb't, je een deskundig iemand even laat luisteren of je het goed doet. Iemand die weet hoe het klinkt als je het fout doet.

Je moet het echt horen om het te weten, maar let op een echt open geluid en veel luchtverbruik (als je niet veel lucht verbruikt dan moet je gaan uitkijken, want dan zou het kunnen zijn dat je je tong terugtrekt). Het gebruik van een BERP kan dit probleem tegengaan, omdat dit ding ook weer weerstand geeft. Bedenk dan wel dat je doel van msb anders wordt. Het kan nl. twee doelen dienen nl. het aanleren van een constante, gecontroleerde ademstroom, en daarmee meer controle over je toon (wellicht een opener, vetter geluid), en vaak wordt msb ook wel gebruikt ter verbetering van intonatie. In dat laatse geval is de BERP een nuttig ding, in het eerste zeker niet.

Tot slot: Ik doe het nu naar grote tevredenheid al jaren niet meer, en ik doe het ook niet met leerlingen. Ik speel nu beter. Het zou natuurlijk altijd zo kunnen zijn dat al die jaren msb toch meewerken in mijn huidige embouchure, maar ik denk eigenlijk van niet. Ik zelf heb niet het gevoel dat ik het nodig heb, misschien dat ik het nog eens bij een leerling gebruik voor intonatie, maar ik denk van niet.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 21:23 

ik zie het volgend jaar op het conservatorium wel
als het echt zo goed is dan wordt het me vast wel aanbevolen
ik doe het nu zo nu en dan
en dan zal het ook wel niet helpen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 22:24 

Ieder z'n voorkeuren om tot een resultaat te komen dat hij/zij graag wil. Wat Bert zegt over het "verkeerd" buzzen herken ik wel. Dat is er bij mij ook ingeslopen en nu gelukkig al weer een tijdje weg. Maaaaar, buzzen met een goede "balans" tussen lippen en ademsteun, heeft mijn inziens alleen maar voordelen (intonatie, flexibiliteit, constantere ademstroom, enz.). Alleen op een mondstuk bezig zijn is nu eenmaal veel confronterender voor bepaalde aspecten van je techniek dan met trompet. Een mondstuk alleen is een stuk minder vergevingsgezind, dan met een trompet eraan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 22:32 

cees schreef:
ik zie het volgend jaar op het conservatorium wel
als het echt zo goed is dan wordt het me vast wel aanbevolen
ik doe het nu zo nu en dan
en dan zal het ook wel niet helpen

Tip: wees eigenwijs. Als iets niet goed voelt raad ik je aan er niet te lang mee door te gaan, wie het je ook aanbeveelt. Dat geldt evenzeer voor mijn tips als voor tips van de beste conservatoriumleraren. Natuurlijk moet je openstaan voor nieuwe ideeën, maar spreek voor jezelf een deadline af, of vraag je leraar eventueel naar een te verwachten resultaat. Als dit uitblijft dan is er iets niet in de haak.

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur