trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Improvisatie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 21:55 

Ik blijf bij het klassieke, maar wil (bijna) alles beheersen. Of in ieder geval meemaken.

Wat ik in de computer zetten wil is: het akkorden schema + de begeleiding die erbij hoort.

Ik zal er morgen even naar kijken. En dan even hier ergens je e-mail neerpleuren, dan weet ik wie het hebben wilt.

Gr. Thomas

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 22:34 

cestmoiharpje@gmail.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2006 18:11 

cees schreef:
de changes (akkoordenprogressie) oefen ik meestal ook op piano (bijde toonsoorten, zowel C als Bb) en dat doe ik doormiddel van root in je linkerhand en dan een shellvoicing in je rechterhand (dit betekend dat je de terts en septiem speelt, dat zijn de noten die de karakterestieke klank gevan aan het akkoord).
als ik dat beheers dan speel ik toevoegingen zoals de b9, 9, #9, 11, #11, b13, 13, #13
letop daar zijn wel regels voor
als je dan een nummer kunt spelen dan weet je alle ins en outs van de akkoorden en dus ook wat je wel en niet kunt spelen. daarbij studeer ik veel ladders en die pas ik dan toe tijdens het soleren. bijv. mixolydian over een dominant akkoord. lydian over een dominant #11 enz enz.
verder gebruik ik een techniek die vrij simpel is maar die je kunt uitbouwen tot de meest toffe solo's
ik arpeggio over elk akkoord vanaf elke noot van de ladder, en maak dan gebruik van de pivot (dingetje van Brian Lynch) dat betekend dat je arpeggio niet meer een stijgende lijn heeft maar ergen een sprong naar beneden maakt (waar je in een C7 arpeggio c e g bes zou spelen speel je dan bijvoorbeeld c e(oktaaf lager) g bes. dit maakt je arpeggio een stuk minder standaart en voorspelbaar.

.
Kan je een boek aanraden waar die zogenaamde regels goed zijn uitgelegd? (Ik denk dat je met deze regels bedoelt dat bijvoorbeeld een terts, een septiem en een b9 goed klinken in een majeurakkoord en dat een none goed past in een mineurakkoord?) Is het al enkele keren vernoemde boek van Jaap Kastelein een goed naslagwerk hiervoor?

Wat bedoel je eigenlijk juist met een arpeggio? (mijn periode in de muziekacademie is nu toch al enkele jaartjes voorbij spijtiggenoeg)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2006 19:10 

ik vraag er wel een keertje naar als ik je online zie thomas.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2006 19:59 

Oke, voor iedereen die het nog niet gehad heeft:
Ik heb de muziek in:

.TIFF
.MUS

en de opname in

.WAV

Mee eens?
Ik zet ze ff online zodra ik weer achter me computer kan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2006 23:10 

@ Jazzy :

[quote]Wat bedoel je eigenlijk juist met een arpeggio? (mijn periode in de muziekacademie is nu toch al enkele jaartjes voorbij spijtiggenoeg)

Aangezien je op een trompet geen meerdere noten tegelijk kan spelen, speel je de noten van een akkoord na elkaar. Als je een akkoord in arpeggio speelt, maak je dus eigenlijk een melodische lijn met enkel de noten van dat akkoord. Dit is een mogelijke manier om changes te spelen, je improviseert op die manier eigenlijk erg verticaal en volledig binnen het akkoord. Daarbij is het nog een kwestie van de verschillende akkoorden mooi met elkaar te verbinden. Deze manier van spelen is pre-bebop, vanaf de bop krijg je meer improvisaties met volledige toonladders (scales) op een akkoord of een akkoordenprogressie. Toch kan je met arpeggio's al een erg mooie solo opbouwen, Bert Joris is een mooi voorbeeld van iemand die soms met een (bewust) beperkte notenkeuze erg veel kan vertellen. Het vlot leren spelen van arpeggio's en dan het leren verbinden van de verschillende akkoorden met elkaar is voor mij de basis voor improvisatie op trompet,eerder dan bv met pentatonische scales te werken.

Overigens, als je op zoek bent naar een goed theorieboek, dan vind ik 'the Jazz Theory Book' van Mark Levine de beste keuze. Heel uitgebreid, heel dik ook. Het schrikt misschien een beetje af, maar als je er systematisch mee aan de slag gaat, dan is het best wel te volgen. Er staan veel muziekvoorbeelden in, en ook heel wat praktische tips om te studeren die je kan toepassen op om het even welk instrument. Voor zover ik weet beschikbaar in Engels, Frans en Duits.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2006 07:50 

Trompettor schreef:
Ik blijf bij het klassieke, maar wil (bijna) alles beheersen. Of in ieder geval meemaken.

Wat ik in de computer zetten wil is: het akkorden schema + de begeleiding die erbij hoort.

Ik zal er morgen even naar kijken. En dan even hier ergens je e-mail neerpleuren, dan weet ik wie het hebben wilt.

Gr. Thomas

Wil je het naar mij sturen?
trompet@pagina.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2006 20:06 

jazzy schreef:
cees schreef:
de changes (akkoordenprogressie) oefen ik meestal ook op piano (bijde toonsoorten, zowel C als Bb) en dat doe ik doormiddel van root in je linkerhand en dan een shellvoicing in je rechterhand (dit betekend dat je de terts en septiem speelt, dat zijn de noten die de karakterestieke klank gevan aan het akkoord).
als ik dat beheers dan speel ik toevoegingen zoals de b9, 9, #9, 11, #11, b13, 13, #13
letop daar zijn wel regels voor
als je dan een nummer kunt spelen dan weet je alle ins en outs van de akkoorden en dus ook wat je wel en niet kunt spelen. daarbij studeer ik veel ladders en die pas ik dan toe tijdens het soleren. bijv. mixolydian over een dominant akkoord. lydian over een dominant #11 enz enz.
verder gebruik ik een techniek die vrij simpel is maar die je kunt uitbouwen tot de meest toffe solo's
ik arpeggio over elk akkoord vanaf elke noot van de ladder, en maak dan gebruik van de pivot (dingetje van Brian Lynch) dat betekend dat je arpeggio niet meer een stijgende lijn heeft maar ergen een sprong naar beneden maakt (waar je in een C7 arpeggio c e g bes zou spelen speel je dan bijvoorbeeld c e(oktaaf lager) g bes. dit maakt je arpeggio een stuk minder standaart en voorspelbaar.

.
Kan je een boek aanraden waar die zogenaamde regels goed zijn uitgelegd? (Ik denk dat je met deze regels bedoelt dat bijvoorbeeld een terts, een septiem en een b9 goed klinken in een majeurakkoord en dat een none goed past in een mineurakkoord?) Is het al enkele keren vernoemde boek van Jaap Kastelein een goed naslagwerk hiervoor?

Wat bedoel je eigenlijk juist met een arpeggio? (mijn periode in de muziekacademie is nu toch al enkele jaartjes voorbij spijtiggenoeg)

Ik heb daar niet een boek voor, het is deels zelf uitvinden maar er zijn wel een paar logische dingen waar je je aan kunt (moet) houden.
bijv. als je een II-V7 speelt in bijv C (Dmin7-G7) dan moet je de b bewaren voor het G7 akkoord omdat deze het kleurverschil geeft.

Ik studeer nu via de "bop-tools" van Brian Lynch ( ik weet niet hoe ik deze makkelijk toegankelijk online kan zetten en ook niet of dat wel de bedoeling is.. maar als er interesse is mail dan even naar funkbop@gmail.com)

en belangrijk onderdeel van de BeBop is dat je in je ladder een extra noot plakt. in de ladder van een dominant akkoord is dit de maj 7 (in c krijg je dan c d e f g a bes b c)
..
Maar je kan de Taal van de Jazz nog het best leren door vét veel te luisteren en te spelen en bovendien door zelf solo uit te schrijven van de meesters

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur