trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buzzen zonder mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2008 18:44 

Xeno schreef:
hoe kom je erbij dat dat schadelijk is dan?

Ik zei niet dat het schadelijk is, ik zei wel dat het bij te lang buzzen schade kan doen
ontstaan aan de embouchure, met name bij beginners.
Voordat je gaat spelen, studeren of een concert, is het gebruikelijk om de lippen op te
warmen. Het losmaken van de spieren heeft als doel het bloed naar die plek te sturen.
Het lichaam geeft zelf het moment aan dat het behoefte heeft aan ontspanning.
Iedereen kent de zogenaamde "paardengeluiden" die de koperblazers maken om hun
lipspieren te ontspannen. Vaak is dit na een zwaar concert of rep. maar je kunt dit ook
doen vóórdat je gaat spelen. Een goed doorbloede spier is klaar voor arbeid en geeft
minder kans op blessures. Vergelijk het maar met sporten.
Bij het buzzen laat je de lippen een oefening uitvoeren die niet gelijk is aan het echte
trompetspelen. De trilfrequentie is veel hoger dan bij het trompetspelen. Daarbij druk je
de lippen ook nog eens op een manier tegen elkaar die ook niet gelijk is aan het "gewone"
spelen. Als je een goed getrainde trompettist bent zullen de lippen daar niet zo snel schade aan ondervinden, voor de minder getrainden (beginners) kan het een te zware
belasting voor de chops zijn en kan het verwarrend zijn omdat de beweging die moet
worden gemaakt door de lipspieren niet gelijk is aan het echte spelen. Je zet je
embouchure vast op een manier die je niet zou moeten willen. Het is goed om je
lipspieren te trainen, maar je moet het niet "vastzetten" in één stand. Uiteindelijk moet je
de flexibiliteit kunnen opbrengen om zowel laag als hoog en hard en zacht te kunnen
spelen en daarbij moet de adem het werk doen, niet de lippen.
Bobby Shew zegt over het opwarmen van de spieren;
Maak eerst je spieren van je mond en wangen los (de paardengeluiden),
Daarna enkele buzzgeluiden (ben je in staat om enkele klanken te maken met de lippen
op elkaar),
En vervolgens kun je eventueel je mondstuk nog gebruiken om klank te maken (hetgeen
de beweging is die het meest lijkt op echt trompet spelen)...
Als dat lukt ben je klaar om te spelen. Deze oefeningen zijn wat tijd betreft variabel,
maar in het totaal hebben we het over enkele minuten.
Uiteraard moet iedereen datgene doen waarvan hij/zij denkt dat het goed is...
Maar ik denk echt dat te veel buzzen schadelijk kan zijn voor je sound en je embouchure
in het algemeen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2008 18:51 

marnix schreef:
Vertel dat maar aan Frits Damrow, die vertelt zijn leerlingen wat anders....

Ach, net zoals jij je weinig aantrekt van de mening van Ack van Rooyen over bugels,
Kan ik niet iedere trompetdocent plezieren door achter zijn of haar mening te staan,
ik praat louter uit mijn eigen ervaring én die van héél wat trompettisten waarmee ik de
afgelopen 25 jaar heb gespeeld of heb ontmoet. Er leiden vele wegen naar Rome!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2008 23:47 

Ik ben nog nooit een leraar tegen gekomen die mij heeft gezegd dat ik moet gaan buzzen. En ik heb Wim Both, Jan Oosthof, Jelle Schouten en veel andere toptrompettisten in Nederland ook nog nooit met een mondstuk aan hun hoofd gezien zonder dat daar een trompet aan vast zat... :wink:

De leerlingen van Bill Adam buzzen ook allemaal niet. Dat zijn trompettisten zoals Jerry Hey, Randy Brecker, Chris Botti, Charley Davis, Gary Grant, etc.

Toch spelen ze allemaal wel redelijk trompet...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2008 23:52 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Ik ben nog nooit een leraar tegen gekomen die mij heeft gezegd dat ik moet gaan buzzen. En ik heb Wim Both, Jan Oosthof, Jelle Schouten en veel andere toptrompettisten in Nederland ook nog nooit met een mondstuk aan hun hoofd gezien zonder dat daar een trompet aan vast zat... :wink:

De leerlingen van Bill Adam buzzen ook allemaal niet. Dat zijn trompettisten zoals Jerry Hey, Randy Brecker, Chris Botti, Charley Davis, Gary Grant, etc.

Toch spelen ze allemaal wel redelijk trompet...

ooit gehoord van klassieke muziek, en een conservatorium opleiding daarin??

Wordt toch best wel aandacht besteedt aan buzzen, al dan niet met mondstuk.

Door heren als Peter Masseurs, Frits Damrow, Theo Wolters, en zelfs Willem van der Vliet heeft mij dat laten doen.

Spelen allemaal erg goed trompet.

Werkt dus wel, en goed ook.

Veel van hun leerlingen spelen overigens ook erg goed

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 00:01 

Ja, ik ben zelfs klassiek begonnen op het conservatorium. Daar hoefde ik ook niet te buzzen.

Zoals Marcel al zei zijn er meerdere wegen naar Rome. Ik kies alleen de meest plezierige weg als je het niet erg vind. Dat betekent dat ik mijn trompetspel ontwikkel met trompet en zonder vervelende oefeningen zoals buzzen, pedaaltonen, lange tonen en meer van dat soort ongein.

No offence voor de trompettisten die dat wel prettig vinden. Ik vind het zonde van MIJN tijd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 00:04 
Moderator

Ik wilde maar even aangeven dat er meer mensen zijn dan alleen maar de mensen die hartstochtelijk tegen buzzen zijn.

that's all.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 00:14 

Hoeveel tijd besteed jij dan aan buzzen per dag en wanneer?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 00:20 
Moderator

Elke dag.

Zowiezo voor ik de toeter aan mijn mond zet, even 2 minuutjes.

Dan 5 minuten met mondstuk alleen, toonladders, en bindingen, zodat ik flexibel ben, liefst met piano erbij, zodat ik voor ik ga spelen de noten al op mijn lippen voel.

Dan studeer ik, en gaat er iets continue fout, dat pak ik alleen het mondstuk erbij, zodat ik op hele korte afstand feedback krijg van mijn lippen en gehoor, waar het misgaat. Als ik een bepaald interval of loopje de hele tijd verpruts, dan pak ik het mondstuk erbij.

Ik geloof er heilig in, dat als het op het mondstuk niet lukt, dat de versterker ( de trompet ) de missers alleen maar versterkt weergeeft. Lukt het op het mondstuk goed, dan weet ik zeker dat ik op de trompet ook alleen maar beter die loopjes eruit kan slingeren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur