trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompettechniek voor lage tonen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 11:49 

Wat is vals en wat is zuiver? Ik definieer zuiver als klinkend volgens de gelijkzwevende stemming. Bij deze stemming is de verhouding in de frequentie tussen opeenvolgende halve tonen constant. Aan de valsheid van deze stemming zijn wij nu gewend. Dit is het beste compromis om in alle toonaarden te kunnen spelen en om instrumenten van verschillende stemming zoals c-instrumenten, bes-instrumenten en es-instrumenen met elkaar te kunnen laten samenspelen. Bij fanfares worden al deze instrumenten met elkaar gecombineerd. Nu zijn er bepaalde klinkende tonen die op een bes-instrument te hoog zijn maar op een es-instrument te laag, tenminste als deze tonen door de muzikant niet gecorrigeerd worden naar de gelijkzwevende stemming. Deze tonen geven de meeste problemen. Ik heb dit aspect toegelicht in mijn rapport "Samenspel van Bes- en Es-ventielinstrumenten" dat bij mij aangevraagd kan worden. Mensen met een onzuiver gehoor zullen ook op perfect zuivere instrumenten vals spelen maar het is nu eenmaal makkelijker om zuiver te spelen als het instrument ook van zichzelf niet nog eens vals is.
Als men de instrumenten stemt moet men eerst zorgen dat ze warm zijn omdat de geluidssnelheid en daarmee de toonhoogte afhangt van de temperatuur en van de vochtigheid. Vervolgens moeten volgens mij alle blaasinstrumenten afgestemd worden op een zuiver instrument zoals een keyboord. Als dat niet beschikbaar is kunnen de instrumenten op elkaar afgestemd worden maar dan moet men goed weten welke tonen daarvoor gebruikt kunnen worden. Als men de verkeerde tonen kiest blijft iedereen aan het schuiven met zijn ventielstembuizen en met de hoofdstembuis. Theoretische kennis van dit onderwerpt helpt om sneller tot een juiste stemming te komen. Als je weet welke tonen op jouw instrument te hoog of te laag zijn is het ook makkelijker om dat met lipspanning te corrigeren. Als een blaasinstrument eenmaal afgeregeld is moet je ervan afblijven. Ik zie mensen die voor elk optreden aan het stemmen zijn maar dat komt alleen omdat hun instrument niet warm is of omdat hun lippen nog niet gewend zijn aan het contact met het mondstuk.
Adriaan Kragten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 12:59 

Een bekende Nederlandse voetballer heeft eens gezegd: "Elk voordeel hep zijn nadeel". Dit geldt uiteraard ook voor de door mij ontworpen instrumenten. Om te kunnen beoordelen of een nieuw idee levensvatbaar is moet je alle voordelen en nadelen op een rij zetten en tegen elkaar afwegen. Zonder over een prototype te beschikken is dat echter maar gedeeltelijk mogelijk. De Quadrofoon is te zien als een revolutie omdat de speeltechniek anders is dan van een normale trompet. Echter weer niet zo veel anders dat het voor een normale trompettist niet in een paar weken aan te leren is. Compensatie van het derde ventiel zie ik als een evolutie van de normale trompet omdat de speeltechniek gelijk blijft. Omdat de slag wel kleiner is, zal het instrument makkelijker en sneller te bespelen zijn. Dit is vergelijkbaar met het verschil tussen een ouderwetse typemachine en het moderne keyboard van een computer. Het is ook vergelijkbaar met een piano en een muziek-keyboard. Toen de keyboards zo'n 20 jaar geleden verschenen haalde elke pianist er zijn neus voor op. Het voordeel van de veel lichtere speelwijze werd zelfs als een nadeel gezien en dit leidde tot de ontwikkeling van elektronische piano's met gewogen toetsen. Maar op het ogenblik voelt de pianoindustrie een enorme concurrentie van al die elektronische keyboards die nooit gestemd hoeven te worden, makkelijk mee te nemen zijn en nog veel goedkoper zijn ook. Zelfs de meest verstokte pianisten hebben er vaak nog een electronische piano bij voor optredens.
In mijn verhaal over de quadrofoon wordt ook een alternatief genoemd waarin de ventielen niet meer rechtstreeks door de vingers maar door motortjes bediend worden. De vingerslag kan dan teruggebracht worden tot ongeveer 2 mm. Vooral voor grote instrumenten zoals de tuba zou dat tot veel speelgemak leiden. Het is hiermee zelfs mogelijk om vier ventielen te gebruiken maar die toch op de normale wijze met de drie vingers van de rechterhand aan te sturen. Maar ik vermoed dat een dergelijk idee ook weer heel veel weerstand zal oproepen.
De wereld van blaasinstrumenten is zeer conservatief en ik heb ook echt niet de illusie dat er iets van mijn ideeen terecht zal komen. Deze hele discussie is begonnen met het idee om de wijswinger van de linker hand te gebruiken maar in een onbewaakt ogenblik heb ik losgelaten onderzoek gedaan te hebben naar de onzuiverheid van ventielinstrumenten en dat heeft een discussie opgeroepen waar ik niet op uit was (maar die ik wel leuk vind anders was ik er niet op ingegaan). Ik stop nu even met reageren want ik heb zo een optreden met mijn jazzkwintet Akasha in Helmond en ga daar weer lekker op mijn antieke trompet en bugel blazen.
Adriaan Kragten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 13:00 

Adriaan Kragten schreef:
Als iemand een instrumentbouwer kent kan hij het rapport aan hen doorsturen of mij met hen in contact brengen.
Adriaan Kragten

Hehe, daar komt dan einelijk de aap uit de mouw!
Ik vroeg me al af waarom je hier over je "uitvinding" begon, zonder dat je er verder iets van wil prijsgeven!
(een beetje uitvinder weet zelf wel hoe je een rapportje en een paar foto's online zet)
Gewoon een verkooppraatje in de hoop dat er wat instrumentenbouwers toehappen.
Probeer het hier ook eens:

www.trumpetherald.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 13:07 
Moderator

en ondertussen heb je geen van mijn vragen werkelijk beantwoord. Oh misschien wel, maar dan moet ik maar een "rapport" aanvragen.

sorry, geen zin meer in, ik ga studeren. Want ik weet 1 ding heel zeker: van studeren wordt men beter, de rest is triviaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 13:34 

Citaat:
Het is ook vergelijkbaar met een piano en een muziek-keyboard. Toen de keyboards zo'n 20 jaar geleden verschenen haalde elke pianist er zijn neus voor op. Het voordeel van de veel lichtere speelwijze werd zelfs als een nadeel gezien en dit leidde tot de ontwikkeling van elektronische piano's met gewogen toetsen. Maar op het ogenblik voelt de pianoindustrie een enorme concurrentie van al die elektronische keyboards die nooit gestemd hoeven te worden, makkelijk mee te nemen zijn en nog veel goedkoper zijn ook. Zelfs de meest verstokte pianisten hebben er vaak nog een electronische piano bij voor optredens.

?? what the..
elke goeie pianist speelt liever een concert vleugel dan een stage-piano. synths zijn daarintegen een heel ander ding dan een piano. dat zou betekenen dat eigenlijk jouw idee ook overboort kan en we allemaal gewoon ewi moeten gaan spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 15:29 

Heb de rapporten inmiddels ontvangen en een vluchtige blik geworpen en ik vrees dat e.e.a. buiten mijn bereik ligt (qua inhoudelijke kennis) dus daar kan ik weinig over zeggen. . . . . en eigenlijk vindt ik de reden van ziuverheid ook niet echt een dermate groot probleem om daar nu zo'n heisa over te maken . . . .

Nogmaals: de nieuwe generatie instrumenten schijnt/is echt veel beter wat intonatie/zuiverheid betreft dan voorheen.

Heb de techniek met de wijsvinger van de linkerhand geprobeert en ik moet zeggen dat dit na jaren met de rechterhand gespeeld te hebben, een forse herprogrammering vergt :!:
Daarbij komt dat als je met deze greep wel moet triggeren, dat dit haast onmogelijk is.

Het bouwen van een trompet met vier ventielen is -na de tekening van het ventielhuis te oordelen- niet echt veel moeilijker dan een blok van drie. Ik denk wel dat het voor veel trompettisten een erg moeilijke opgave wordt om met twee handen vier ventielen te bedienen :!: :!: en dat is dan voor mij nog een reden om niet voor dit ontwerp te gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 15:41 

Adriaan Kragten schreef:
Het is ook vergelijkbaar met een piano en een muziek-keyboard. Toen de keyboards zo'n 20 jaar geleden verschenen haalde elke pianist er zijn neus voor op. Het voordeel van de veel lichtere speelwijze werd zelfs als een nadeel gezien en dit leidde tot de ontwikkeling van elektronische piano's met gewogen toetsen. Maar op het ogenblik voelt de pianoindustrie een enorme concurrentie van al die elektronische keyboards die nooit gestemd hoeven te worden, makkelijk mee te nemen zijn en nog veel goedkoper zijn ook. Zelfs de meest verstokte pianisten hebben er vaak nog een electronische piano bij voor optredens.

Met alle respect maar dit is echt onzin.

Hoewel elcetronica/software een erg goede pianoklank kan voortbrengen is het echt niet zo dat een keyboard hetzelfde is als een steinway. Niet qua klank en al helemaal niet wat betreft speeleigenschappen. Als dat zo was dan zou Wibi ook niet zijn eigen piano de hele wereld overvliegen.

Ook je opmerkingen over fanfare-orkesten en zuiverheid zijn onjuist. De onzuiverheid daar ligt echt aan het nivo/kunnen van de spelers (met respect mensen!!).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 17:00 

Waar Adriaan Kragten achteraan is is dat er iemand voor hem zonder dat hij daar zelf veel kosten aan heeft voor hem een prototype gaat maken en gaat testen. Zodat Adriaan Kragten z'n idee kan verkopen aan een grote fabrikant.

Mijn vermoeden hier voor wordt versterkt omdat er hier een keer geheimhoudingsplicht en octrooien voorbij komt vliegen. Een octrooi voor binnen nederland is niet zo gek duur met zo'n 3500 euro maar voor het laten fabriceren van een prototype en fatsoenlijk testen hier van (inclusief gebruikers onderzoek) moet je al snel aan een vier- vijfvoud hier van denken. Dus ik denk persoonlijk dat Adriaan Kragten op een goedkopere manier een een prototype probeert te komen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur