trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Zwaar of licht
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 sep 2008 11:02 

Tja, moeilijkste wat er is dit idd.
Je kunt je helemaal gek laten maken...
Dat doen ook veel trompettisten als je het mij vraagt.
Als je een keuze maakt, gewoon een tijdje doorploeteren en dan een oordeel vellen...
maar ja... das misschien geen antwoord, maar wel hoe ik het altijd benader...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 sep 2008 14:24 

Erik:

Citaat:
Maar als je een fantastische lichtgewicht toeter wilt hebben kan een van Laar B1 of Chuck Findley model aanraden. Ik speel er nu zo'n 6 weken op ben er erg blij mee. In vergelijk met andere lichtgewicht toeters heeft de CF veel meer klank en feedback en dat is wel erg handig als je een heftig tutti moet spelen in een bigband. Maar ook als je klassiek wilt spelen is het erg prettig om een instrument te hebben dat zeer goed aanspreekt, licht speelt en desondanks een mooie volle klank heeft.

Erik, speel je ook nog op je B4 of heb je die ingeruild voor de CF? Waarom ben je overgestapt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 sep 2008 14:43 

trumpet john schreef:
Erik, speel je ook nog op je B4 of heb je die ingeruild voor de CF? Waarom ben je overgestapt?

Ja ik speel ook nog op de B4 en ik ben dus niet overgestapt. Ik wou er gewoon nog een toeter bij hebben, ik vind het niet prettig om maar 1 trompet te hebben. Het is mijn werk dus ik wil wat meer mogelijkheden hebben al gelang de situatie. Vandaar dat ik er op dit moment 3 heb die allemaal even goed spelen. Ik zou geen winnaar aan kunnen wijzen.

Ik wil er in de toekomst ook nog een Oiram bugel, C trompet en een piccolo bij hebben. Alles op zijn tijd natuurlijk. Hub heeft geloof ik nu de keuze uit 4 nieuwe modellen C trompet en de piccolo moet ook ongeveer klaar zijn denk ik zo. Begin september had ie er een stuk of 20 klaar staan om geassambleerd te worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 sep 2008 14:47 

Jaws schreef:
Er zijn 2 dingen die weerstand kunnen veroorzaken: Gewicht van het instrument en de bouw/taper van het instrument.

Was het maar zo makkelijk. Als je de steun in de stembocht eruit haalt heb je ook al minder weerstand. Hoe ronder de stempomp hoe minder weerstand. Als de gaten in de ventielen kleiner zijn dan de doorsnede van de buizen heb je weer meer weerstand.

etc. etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 sep 2008 18:21 

Ja, als ik het zo terug lees is het idd nogal simpel gezegd. Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat je weerstand op verschillende manieren kan ervaren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2008 00:18 

DirkW schreef:
hebben jullie nog suggesties voor trompetten?

Genoeg :lol:
Het gewicht van een instrument heeft niet zoveel met het speelgemak te maken. Een zwaarder instrument speelt wel wat makkelijker in de kern, maar dat is ook meteen zijn nadeel. Je kan een zwaarder instrument moeilijker kleuren of bijsturen.
Goed voorbeeld zijn de trompetten van Taylor. Er zijn nauwelijks trompetten te koop die makkelijker en lichter spelen, maar door het gewicht is de klankkleur moeilijker naar je eigen hand te zetten (muv de X-lite en VR maar die wegen dan ook een normale 1100 gram).
De meeste trompettisten zoeken dan ook naar een goede middenweg, en die zijn genoeg te krijgen. Schilke, Bach (zeker de wat oudere), Yamaha, Van Laar (erg goed), Selmer, Eclipse, Martens (ook erg goed), Adaci, Getzen en nog 100 andere merken.

Dus of een licht of zwaar instrument voor jou de beste keus is, is een kwestie van uitproberen (en dan niet alleen kijken naar het instrument zelf, maar ook naar de muziek die je ermee wilt gaan maken).

.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur