trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Condenswater
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2009 11:30 

laten we het erop houden dat het systeem dat nu bestaat, eigenlijk zo slecht nog niet is.
btw: anders zouden we nooit meer filmpjes als deze kunnen tegenkomen:

http://www.youtube.com/watch?v=x5tg4ZjyaG0

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 12:58 

Ik begrijp niet waarom het idee van automatische condenswaterafvoer bij sommige panelleden zoveel weerstand opwekt. We hebben er toch ook geen moeite me dat van onze auto de benzinekraan automatisch geopend wordt, de voorontsteking automatisch geregeld wordt, het koelwater automatisch op temperatuur gehouden wordt en de chokeklep automatisch werkt. Zelfs de versnellingsbak kan automatisch werken. Een trompet of ander ventielinstrument waarvan het condenswater automatisch afgevoerd zou worden, zonder dat dit invloed op de klank heeft, zou volgens mij zonder meer een verbetering zijn.

Gelukkig zijn er ook mensen die een constructieve bijdrage aan de discussie leveren. Het idee van Kees de Leeuw om de trompet op een temperatuur van 38° C te houden vind ik tot nu toe het beste wat er ingebracht is. Het is beter om te voorkomen dat er condenswater ontstaat dan het af te voeren. Volgens mij zal dit idee zeker werken omdat waterdamp alleen condenseert op vlakken die een lagere temperatuur hebben dan de temperatuur van de uitgeademde lucht.

Ik had dit idee zelf ook al bedacht maar het in eerste instantie weer laten vervallen omdat er nogal wat energie voor nodig is. Maar hoe meer ik er over nadenk hoe meer het me bevalt. Het heeft namelijk nog een aantal extra voordelen zoals: Als er geen condenswater onstaat wordt het instrument van binnen niet nat waardoor het niet van binnenuit door zal rotten. Ook verandert de stemming niet niet bij variatie van de temperatuur van de buitenlucht als het instrument een constante temperatuur heeft.

De vraag is wel hoe je het technisch zou kunnen realiseren. Ik heb mijn hele leven gewerkt als werktuigbouwkundig constructeur waarvan 15 jaar op de afdeling stromingsleer van de TU-Eindhoven en mijn ervaring is dat er altijd een technische oplossing te verzinnen is als je met een panel over een probleem brainstormt, goed analyseert wat het probleem is en alle opties voor oplossingen goed tegen elkaar afweegt.

Als eerste moet je bepalen hoeveel energie er nodig is om een trompet op 38° C te houden voor kamertemperaturen tussen ongeveer 18° C en 28° C. Ik verwacht dat dit zal liggen tussen ongeveer 10 W en 20 W. Vervolgens moet je bepalen hoe je de trompet op deze temperatuur houdt. Ik denk dat het het gemakkelijkst is om een electrode vast te maken bij het mondstuk en één aan het begin van de beker en daar gewoon een stroom door te sturen. De beker zelf mag eventueel wel afkoelen als verwarming te veel energie zou kosten omdat het condenswater dat daar ontstaat gewoon wegloopt bij de normale stand van een trompet.

Omdat de ohmse weerstand van een trompet erg laag is zal maar een zeer geringe spanning nodig zijn. Ik denk dat een spanning van een paar volt al meer dan genoeg is. Van deze spanning voel je helemaal niets. Je zult wel de temperatuur van de trompet moeten meten en de stroom zo moeten aansturen dat de temperatuur 38° C blijft bij elke kamertemperatuur maar dit is een fluitje van een cent met moderne elektronica.

Het benodigde vermogen zal waarschijnlijk te groot zijn om dit van een accu af te tappen die je met je mee draagt. Voor een prototype heb je dan een trafo nodig die de 230 V omlaag transformeert. Dan een stukje electronica die de stroom regelt en vervolgens een dun draadje naar je trompet. Als het goed werkt kun je onderzoeken of het mogelijk is om de energie draadloos over te zenden via bijvoorbeeld radiogolven. Mijn indruk is dat een dergelijk systeem voor een prijs van 100 tot 200 euro in serie geproduceerd moet kunnen worden en dat dat acceptabel is voor de duurdere trompetten. Alleen al de langere levensduur die het gevolg is van het niet meer van binnenuit doorrotten rechtvaardigt deze extra investering.

De eerste fabikant die een dergelijk systeem kan aanbieden heeft een opzienbarend extra verkoopargument waar hij absoluut mee in het nieuws zal komen. Omdat het idee op een openbaar panel is gepresenteerd zal niemand het kunnen octrooieren en elke fabrikant kan het vervolgens op zijn duurdere types invoeren.

We kijken er nu misschien nog een beetje vreemd tegenaan maar dat is zo met alle nieuwe ideeën. Ik heb ooit een ontwerp gemaakt van in-line skates, tien jaar voordat ze voor het eerst op de markt kwamen en ik kon me later wel voor mijn oren slaan dat ik er niet mee verder gegaan was.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 13:05 

Bijna alle dingen die je aan een trompet hangt, verandert het instrument. Dit kan positief maar ook negatief uitvallen.

En terwijl jij aan het sleutelen bent, aan een NIET bestaand probleem, besteedt je dus geen tijd aan waar het uiteindelijk over zou moeten gaan: muziek. Ik weet zeker, dat als er een beter systeem zou zijn, dat bouwers als Hub v Laar er allang mee bezig zouden zijn geweest.

Iets dat automatisch werkt, heeft dus ook een batterij nodig ( tenzij je wil dat me een zonnepaneel op de trompet monteren ). Een sensor en een chip die 'meten' wanneer het tijd is, even los van of de tijd van legen ook de meest gewenste tijd is in muzikaal opzicht.
Dat is allemaal extra gewicht die je aan je trompet moet hangen. ( of los met allemaal bedrading naar apparaatjes naast je ). Dat is zowiezo al onpraktisch.

En de vergelijking met auto's: iets met appelen en peren, of nee: appelen en bananen....

Profiel  

Berichttitel: Condenswater
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 13:22 

Ik ben het zelden met Camel eens (is eigenlijk mijn lievelingsdier mede omdat ze ongeloooooflijk grappig chagerijnig zijn ) maar voor deze gelegenheid ben ik het voor de volle 100% eens, wat een waanzinnig topic, de ohmse weerstand v.e. trompet? Misschien is het i.v.m. de onwenselijkheid v.h. condenswater handiger de trompet door een ipod te vervangen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 15:43 

Elke gewichtsverandering aan de trompet heeft invloed op de klank. Ook de plek waar je dat gewicht plaatst heeft invloed op het geluid. Het aanbrengen van kleine messing plaatjes op de trompet heeft al veel invloed op hoe een trompet aanspreekt, Thein experimenteert hier namelijk al geruime tijd mee. Yamaha heeft bij de Yamaha Artist het gewicht ook anders verdeelt op de trompet om een betere resultaat te verkrijgen. Maar dit terzijde.

Ik ben het eens met Marcel en anderen dat Adriaan voor de zoveelste een probleem creëert van iets wat geen probleem is bij 99,9% van de trompettisten. Maar ja, zo beleeft iedereen op zijn eigen manier plezier aan zijn hobby... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 16:52 

erikveldkamp schreef:
...Ik ben het eens met Marcel en anderen dat Adriaan voor de zoveelste een probleem creëert van iets wat geen probleem is bij 99,9% van de trompettisten.

Dan vind ik het onzin om voor die overige 0.1% mijn concenswater op te vangen, of te lozen in een bakje. Huppekee op de vloer ermee!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 23:59 

Adriaan Kragten schreef:
Ik begrijp niet waarom het idee van automatische condenswaterafvoer bij sommige panelleden zoveel weerstand opwekt.

Echt niet?
Ik heb het (voor mijn doen) toch behoorlijk genuanceerd uitgelegd.
Maar laat je niet door mij weerhouden, ik leg het wel uit aan leerlingen die dringend op zoek zijn naar een waterklepopvangreservoirtje omdat ze dat ergens hebben gelezen dat zoiets van belang is om goed trompet te leren spelen.
Of was dit té ironisch?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 01:44 

De Ronde Van schreef:
Adriaan Kragten schreef:
Ik begrijp niet waarom het idee van automatische condenswaterafvoer bij sommige panelleden zoveel weerstand opwekt.

Echt niet?
Ik heb het (voor mijn doen) toch behoorlijk genuanceerd uitgelegd.
Maar laat je niet door mij weerhouden, ik leg het wel uit aan leerlingen die dringend op zoek zijn naar een waterklepopvangreservoirtje omdat ze dat ergens hebben gelezen dat zoiets van belang is om goed trompet te leren spelen.
Of was dit té ironisch?

Dat is vraag 8 :wink: 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur