Jan Balet schreef:
Haha, wat een avontuur, dat trompet spelen. Nu al, ik ben nog niet eens begonnen.
Maar inderdaad, ik heb in een opwelling een trompet gekocht, gewoon omdat ik het een prachtig instrument vind. En direct les zoeken vind ik een beetje overdreven; ik zou er eerst graag een paar noten op kunnen spelen.
Ik denk dat een trompet goed bij me zou passen, omdat het puur een melodie-instrument is. Alle muziek die ik maak is ook melodie-gericht. Improviserender wijs fluiten gaat me erg goed af, zingen zou ik ook erg goed kunnen als mijn stem mee zou werken. Wat ik wil zeggen: ik zou graag een middel willen vinden waarmee ik de melodiën die in mijn hoofd zitten, kan omzetten in klanken. Ik denk dat de trompet een goede kanshebber is.
En om bladmuziek wil ik best vragen, maar noten lezen kan ik niet.

kerel trek je niks aan van dit alles in dit topic;
LEUK dat je een intrument hebt gevonden waar je enthousiast over bent!!!
Probeer wat aan te klooien maar niet te serieus.... als je niet op les wilt gelijk kan ik je slechts een tip geven:
ZOEK OP INTERNET OP!!!
Ik heb alles geleerd, met mijzelf als leraar!!! Ik speel nu een jaar en opzich ben ik best tevreden (hoewel ik nui vragen ga krijgen die ik aan een vakman wil stellen)...
Op internet is ZEER veel stof te vinden maar kijk uit en geloof niet alles... zoek veel en probeer...
Dit is mijn idee beter dan een leraar die je iets aanleert omdat 'het bij hem zo goed werkt'.
Dus kort:
internet
zoek naar een grepentabel
zoek naar manieren kwa embouchre (pucker etc etc etc)
VEEEEEEL repeteren....
En als je vragen hebt, zoek iemand die ervaren is die je wat kan sturen...
Laat de rest hier maar lullen...
Ik heb het op deze manier gedaan en na een jaar heb ik een 'speelbaar' bereik tot A2/B2 met af en toe uitschiteres omhoog, tot Es3... Daarnaast begi ik steeds meer tevreden te raken over mijn aanzet van noten (ook double tonguing), en intervallen...
Zeer goede oefeningen als je er een leuke noot uitkrijgt zijn in mijn idee INTERVALLEN....
Speel ze met tong maar ook vooral ZONDEr het gebruik van je tong (lip trills)... Vooral degene zonder trainen je spieren zeer goeeed!!!!
Veel succes en plezier toegwwesnt op dit prachtige intrument!