trompet.nl > forum > Toon onderwerp - op repetitie loopt het, op optreden niet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 13:23 

Citaat:
Simpelweg is het eenvoudig, als het orkest niet zachter wil gaan spelen, zorg dan dat je moeiteloos jouw eigen geluidsterkte aanpast en dat lukt prima met de mondstukken van loudmouthpieces.

Maar dan ga ik er vanuit dat je het over amateurs hebt. En ik snap je oplossing wel, maar kun jij met dezelfde comfort spelen als je oude mpc?

In bandjes en jazzformaties kun je altijd nog aan een knopje draaien, mits versterkt.
Een orkest moet door goede leiding zo hard en zacht kunnen spelen als de man ervoor wenst Dat is soms moeilijk, maar wordt het orkest niet mede door jouw loudmpc een schreeuworkest? Of kun jij wel zacht spelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2009 06:52 

Trompettor schreef:
Citaat:
Simpelweg is het eenvoudig, als het orkest niet zachter wil gaan spelen, zorg dan dat je moeiteloos jouw eigen geluidsterkte aanpast en dat lukt prima met de mondstukken van loudmouthpieces.

Maar dan ga ik er vanuit dat je het over amateurs hebt. En ik snap je oplossing wel, maar kun jij met dezelfde comfort spelen als je oude mpc?

In bandjes en jazzformaties kun je altijd nog aan een knopje draaien, mits versterkt.
Een orkest moet door goede leiding zo hard en zacht kunnen spelen als de man ervoor wenst Dat is soms moeilijk, maar wordt het orkest niet mede door jouw loudmpc een schreeuworkest? Of kun jij wel zacht spelen?

Weet je, in de beroepswereld is het nog veel erger, hoeveel beroepsmuzikanten ken je met een gehoorbeschadeging???. Ik wil het liefst onversterkt spelen en aangezien ik veel in jazz-clubs speel is dat heel goed te doen. De meeste muzikanten waar ik mee speel (en daar zijn ook vaak beroeps tussen) spelen versterkt omdat ze ander niet comfortabel genoeg kunnen spelen. Als tijdens optredens het enthousiasme toeslaat dan gaat vaak het volume omhoog en dan is het onversterkt heel erg hard werken om te kunnen blijven "kleuren" in een blazerssectie.

Ik speel nu veel comfortabeler dan voorheen, mijn bereik en uithoudingsvermogen zijn sterk verbeterd, ik kan nu regelmatig de "double-C" raken, in de Maynard Ferguson stukken zit nu alles op zijn plek en het lukt keer op keer!!! En wat ik ook opvallend vind is dat ik ook met gemak heel ingetogen en zacht kan spelen zonder dat daarbij de toonkwaliteit verminderd. Voorheen gebruikte ik een Bessman double-cup mondstuk (cadeautje van Dizzy Gillespie) waarmee ik de meest highblower gedeeltes aankon, maar dat in het lage register voor geen meter klonk. Voor "normaal" gebruik had ik een Benge 7C, maar die liet me bovenin vaak in de steek (iel geluid). Ik heb al diverse trompettisten gesproken (via ander trompetforums) die dezelfde ervaringen hebben opgedaan.

Trompet: King 2007
Trompet: King 2055T Silver Flair
Pocket-trompet: Main
Flugelhorn: Couesnon
Mondstuk Trompet: LM-88S (LoudMouthpieces)
Mondstuk Flugelhorn: LM-3F (LoudMouthpieces)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2009 14:16 

Screaming Loud schreef:
ik kan nu regelmatig de "double-C" raken, in de Maynard Ferguson stukken zit nu alles op zijn plek en het lukt keer op keer!!!

Dat is niks bijzonders, dat kunnen we hier allemaal! :wink:

Zonder gekheid, Dat je tevreden bent met je mondstuk is heel mooi, maar nu hebben we het wel begrepen. Ik ben ook erg tevreden met mijn mondstukken (Kanstul-replica's van Monette B5 en B5L PRANA), heb van Loud een aantal modellen geprobeerd en vond ze stuk voor stuk helemaal niks. Een collega van me speelt er nu met wisselend succes op.

Als jij de dubba-C raakt en moeiteloos Fergusonstukken speelt, (ik neem aan dat je dat op een muzikale manier doet, anders wil niemand het horen) raad ik je aan onmiddelijk beroepstrompettist te worden.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2009 12:34 

Hey mensen,

Lange tijd geleden, nog steeds hetzelfde probleem. Ik ben veel sneller leeg bij de band dan ergens anders.

Repetities met de band laatste tijd gaan niet zo geweldig, ik krijg vrij snel een 'lam' gevoel in mijn lippen. Nu is het repetitie lokaal niet echt geweldig. Eigenlijk een kelder van baksteen muren met een plafond van iets van beton etc. Plafond is ook niet al te hoog. Max. 20 cm boven ons hoofd. Maar ja, terzake.

Ik krijg dus een lam gevoel in mijn lippen na een tijdje, veel sneller dan anders. Normaal heb ik dit nooit/weinig. in ieder geval, laatste tijd repeteert een uithulp trompettist (Peter Smeets, een vriend/bekende van mijn leraar Willy Huppertz) met ons mee voor het optreden aanstaande zaterdag 14 november. Volgens hem speel ik echt te hard en komt het daardoor. Tevens komt volgens mij de onbewuste denkfout 'om als trompet te knallen/vlammen op het podium moet je hard spelen en overal bovenuit komen'' om mensen te laten denken 'wow, die trompetten staan etc....'
Dit is volledig onbewust!

Daarbij denk ik ook een stukje spanning. Klein voorbeeld:
Ik speel tevens in een harmonie orkest. Daarbij hebben we afgelopen weekend een kamp gehad met de jeugdleden (ik zat in de organiserende commissie en help uit in het jeugd orkest op 1ste trompet omdat er nog geen jeugd-trompettist echt klaar is om dat te doen. Daarbij hebben we gisteren ter afsluiting een concertje gehad in een bejaardenhuis/verzorgingshuis. Ondanks dat het 'maar' jeugdorkest was had ik enorme zenuwen voor een klein solootje. Het ging om het stuk 'King Arthur - deel 5: Merlin'. Er zit daar een kleine 'solo' in voor trompet. Ik kon gewoon in het orkest blijven zitten, maar toch had ik de grootste zenuwen. Het hele stuk door voelde ik deel 5 'in mijn nek hijgen' en toen deel 5 ingezet werd door onze dirigent had ik letterlijk mijn hart in mijn keel! tijdens de solo had ik tevens een nerveus/gestrest/zenuw gevoel. Na afloop van dat stuk kon ik nog geen partij vasthouden zonder dat deze enorm trilde door mijn hand. Ook zo trilde mijn hand en nog steeds had ik het hart in de keel. Gelukkig hoefden we nog maar 1 stuk hierna, maar toch werkten de zenuwen door hierop.

Ik wil hier gewoon vanaf. Volgend jaar april (2010) hebben we weer een concert samen met de band én het harmonie orkest. Daarbij spelen we aan het einde Robbie Williams - Let me Entertain you. En raad eens wie de solo krijgt.... juist ik. Ik wil echt dat ik tegen die tijd geen/minder last heb van die zenuwen. Met alle respect, maar als ik voor een handvol half-dove ouderen al geen solo kan spelen, hoe kan ik dat dan voor een volle zaal doen? :S

Please help, all tips are welcome. Ik heb trouwens ook al gedacht over een soort 'coach' bij de band. Iemand die ervaring heeft als trompettist om in (cover)bands te spelen en me tips etc. kan geven. Weet niet of Willy dit wil/kan, zal het eens vragen. Misschien weet hij of iemand van jullie nog een ander?

Please please please help.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2009 13:09 

Relax gast.

Hoe harder jij gaat zitten willen, en hoe meer je je verzet tegen het onvermijdelijke, hoe erger het in je kont gaat bijten.

Je bent nu al zo opgefokt, dat het me niet zou verbazen als je een heel huishouden van stroom kan voorzien de komende dagen.

De fout die je nu benoemt, is niet meer onbewust. Dus heel bewust een paar decibellen terug, en een fors aantal Newtons aan kracht minder. Hoe meer je je oppompt en gaat zitten opvreten, hoe erger de mislukking zal zijn.

Bedenk wel: muziek maken is leuk. Ten minste: moet leuk zijn. ga nu gewoon naar Willy Huppertz toe. Die man is een dijk van een trompettist ( mijn eerste goeie leraar ) en die kan je best helpen. Goed duidelijk maken wat je wil, en wat de problemen zijn, en zijn adviezen tot de milimeter nauwkeurig opvolgen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2009 15:54 

Hoi Remco, als ik het goed lees kan ik jouw probleem voor 35 euro halveren.

Dat is niet veel geld gezien de problemen die je hebt toch?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2009 16:31 

Het is altijd weer leuk om te lezen hoe mensen omgaan met hun hobby's.... :wink:

Als je zoveel stress hebt voor een solootje, dan moet is een cursus relativeren gaan volgen. Er gebeurt namelijk niets drastisch als je een solo verprutst of een gewoon een paar kicksen maakt. Het is niet dat je leven op het spel staat of zo, je bent gewoon met je hobby bezig!

Mijn tip: focus je op de muziek en niet op de bijverschijnselen. Dit is de enige manier om stressvrij te spelen. Muziek maken is namelijk erg leuk, je moet ervan genieten!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2009 17:27 

remco p schreef:
Please help, all tips are welcome.

Fooi?

In welke band speel je? En in welk orkest?

In de omgeving Heerlen zijn er wel een paar goede trompettisten die veel ervaring hebben in het spelen in popsecties. Een erg goede docent is bijvoorbeeld Marc Huijnen, werkzaam bij de muziekschool Heerlen. Ik speel zelf ook wel wat popmuziek, maar ben denk ik niet zo'n goeie coach. Misschien is het een idee om les te nemen bij Marc, want jazz/pop spelen is nogal een ander verhaal dan in een harmonie blazen.

http://www.msh.nl/site/load.php?page=71

Misschien is de strippenkaart wel iets voor jou:
http://www.msh.nl/site/load.php?page=396

Ik heb, voordat ik ging studeren in Maastricht, via een strippenkaart bij Marc les gehad en dat is me erg goed bevallen.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur