Sam schreef:
Klopt natuurlijk helemaal, het gaat er om in welke mate je "in" wilt spelen en in welke mate "out". Voor iemand die pas begint te soleren heb ik altijd de neiging om te zeggen doe maar eerst gewoon en speel inderdaad zoveel mogelijk akkoordnoten. Dat heb ik bij Bert Joris ook zo moeten doen, zelfs enkel met de drieklanken, de rest komt later wel.
Het fijne aan drieklanken studeren als je een schema onder de knie wilt krijgen, is dat je voor jezelf een houvast creeert. Maar blijf niet te lang hangen, draai hierna bijvoorbeeld de drieklanken om. Bijv. kwint-terts-grondtoon. Daarna terts-kwint-grondtoon enz.. En uiteindelijk kun je deze patronen per maat wisselen. Het enige wat je nu nog toe te voegen om een quasi solo te spelen is een beetje interpretatie, SWINGEN! (De boeken van Jim Snidero zijn inderdaad goede methodes om aan je interpretatie te werken.)
In een C-blues 4/4 kom je dan bijvoorbeeld uit op (makkelijkst om even op te schrijven):
(C7) C - G - E - G (F7) A - F - C - A (C7) G - E - C - E - G - C2 - G - E
(F7) C - F - A - C2 - A - F - C2 - A (C7) G - C - E - C (Em7b5) E - G (A7) A - C#
(Dm) D2 - A - F - D - (G7) B1 - D - G - B1 (C7) C - G - E - G - C .. .. ..
Overigens vind ik het altijd gevaarlijk om bij leerlingen de woorden 'vermijden' en 'niet spelen' te gebruiken. Je wilt een 'beginner' niet te veel beperken. There are no wrong notes, zei Miles ooit. Als je maar speelt met een bepaalde gedachte. Het voorbeeld wat Erik aanhaalt over Wynton is daar een goed voorbeeld van. Als jij over een C-blues overtuigend motieven in C# speelt, dan kom je daar prima mee weg. Sterker nog, mensen vinden je waarschijnlijk heel hip
De beste manier (vanuit mijn perspectief) om vocabulaire op te bouwen waarmee je kunt soleren, is om een van je favoriete solisten uit te zoeken en hiervan een lijntje op te schrijven (transcriptie) wat je supertof vind. Met het opschrijven zelf 'leer' je het materiaal al kennen, nu kun je het uit je hoofd leren. Als je het in de vingers hebt kun je het lijntje ook transponeren naar andere toonsoorten. Belangrijk is om te weten over welk(e) akkoord(en) de solist dit lijntje speelt. Zoek nu een meespeelplaat op waar diezelfde akkoordprogressie in voorkomt en speel je lijntje er overheen. Zo kun je 'voelen' hoe het klinkt.
Vergelijk het met het leren van een vreemde taal; wat jazz in principe is als je ermee begint. Je leert eerst een paar woordjes, daar maak je later zinnen van en op een gegeven moment kun je die zinnen samensmelten tot een verhaal.
Wees niet bang dat je door het 'pikken' van lijntjes van andere trompettisten niet meer klinkt zoals jezelf. Je bent altijd jezelf, want JIJ speelt het.
"Beter goed gepikt, dan slecht zelf verzonnen"
Een goede solist om mee te beginnen uit te zoeken is bijvoorbeeld Chet Baker. Hij speelt heel duidelijk en harmonisch prachtig.
Succes!