trompet.nl > forum > Toon onderwerp - onderlip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2009 22:11 

Citaat:
Overigens heb ikzelf dezelfde ervaring met mijn onderlip, en zie ik het vooral bij veel beginners daar fout gaan.

Dat zocht ik, mensen die ook een positieve ervaring met een focus op de onderlip hebben (gehad) - kun je meer zeggen over wat die ervaring precies was?

Ik heb ditzelfde item inmiddels op trumpetherald gepost en zie daar ook mensen reageren die het niet vreemd vinden even specifiek over de onderlip te praten. Ik zou ook hier in NL nog wel meer ervaringsdeskundigen willen horen, positief of negatief, hoewel dat laatste mij zou verbazen (en als als je je nooit om je onderlip hebt bekommerd en toch prima speelt, dan misschien even niet reageren)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 09:54 

Jan,

ben absoluut geen deskundige maar heb denk ik dezelfde ervaring als jij maar of we beiden hetzelfde doen is natuurlijk altijd de vraag.

Ik denk dat je de onderlip op twee manieren zou kunnen gebruiken:
1) het min of meer in de rustpositie houden (zoals Pops het uitlegt) of naar voren drukken
2) het naar binnen/omhoog trekken

Beide kosten spierspanning en dus kracht. Mijn ervaring is dat het naar binnentrekken van de onderlip mij makkelijker afgaat (makkelijker aanspannen tegen de onderkaak/-tanden). Ik ga daarin zover dat de onderlip (zelfs) over de rij ondertanden gaat (high gear-low gear o.a. Walt Johnson en Nick Drozdoff). Dat heeft weer niets met een smile embouchure te maken omdat je het heel makkelijk kunt combineren met het naar voren/binnen duwen van de mondhoeken.

Het geluid wordt in het hogere register aanvankelijk iets dunner maar oefening baart kunst waardoor je het minder extreem toe gaat passen en de sound verbetert. Het is in mijn geval ook veel stabieler en aanzetten gaat veel beter

Ook zie ik dit niet als een truc maar meer een manier waarop je eigen(!) embouchure kennelijk beter functioneert. Bovendien kan ik het hele (normale) bereik inclusief pedaaltonen met dit embouchure -dus naar binnengetrokken onderlip- spelen. Sterker nog: dit is zelfs een extra training zonder een hoge Q te hoeven spelen . . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 10:11 

erikveldkamp schreef:

Voor mij werkt het in ieder geval... :wink:

Precies. Kun je het lang en kort over hebben, maar zowel jij als Rapa doen het best goed, hehe.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 10:35 

jan drost schreef:
Dat zocht ik, mensen die ook een positieve ervaring met een focus op de onderlip hebben (gehad) - kun je meer zeggen over wat die ervaring precies was?

Ik ben erg voorzichtig geworden met het uitwisselen van mijn ervaringen op dit forum, vooral omdat mijn invalshoek toch echt BE is. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik precies dat wat jij beschrijft, heb geleerd door deze methode toe te passen. Dit verhaaltje is dus puur mijn eigen ervaring, en geen commentaar op andere methodes.
Kort gezegd komt het erop neer dat ik beweging in mijn onderlip heb leren maken. Ik heb leren uit-en inrollen, en heb gemerkt dat bij mij die beweging voornamelijk in de onderlip zit.

Theo schreef:
Dat heeft weer niets met een smile embouchure te maken omdat je het heel makkelijk kunt combineren met het naar voren/binnen duwen van de mondhoeken.

Dat is precies wat ik doe. Dank, Theo :) Daarom wees ik ook op het gevaar van smile. Als je een beetje bekend bent met de twee steunpilaren van BE: extreem uitrollen, en extreem inrollen, dan kun je begrijpen dat en combinatie van beide eigenlijk de uitkomst is. Hoe paradoxaal misschien ook: ik rol uit om in te kunnen rollen. Of zoals Theo zegt, ik duw mijn mondhoeken naar voren en naar binnen en rol dan ( vrnl. mijn onderlip) naar binnen. Als ik de boel niet naar voren zou werken, zou ik niet kunnen inrollen.
Nu ben ik nog een klein stapje verder gegaan, en rol ik mijn onderlip , a la Callet/TCE, tegen mijn tong aan, in. Dat geeft voor mij een heel stabiel gevoel, maar dat raad ik lang niet iedereen aan. Als dat niet goed voelt, moet je dat niet doen. Het voordeel voor mij echter, is dat ik een heel duidelijke richting geef aan lip en tong: tong richting lip, lip richting tong. Ik kan inderdaad ook wel wat met high gear. low gear, voelt ongeveer hetzelfde. En nogmaals, om on topic te blijven, vooral de onderlip is in dat verhaal heel bepalend. Vervelend is alleen dat de hele beweging daarvan zo subtiel is, dat je er niet bij moet stilstaan. Daar heeft Erik helemaal gelijk in. Als je erop focust, dan doe je al gauw teveel. Ik heb me er nooit echt op gefocust, maar BE en TCE hebben me de richting gewezen, zeg maar.

Valt me nog iets in ovr dit onderwerp. Naast het gevaar op smile, is er natuurlijk het gevaar dat je onderlip achter je bovenlip verdwijnt, het zg. 'broken embouchure'. Veel beginners die te snel en op de verkeerde manier hoog willen of moeten spelen komen hier op uit. Het hoeft geen betoog dat dit niet de bedoeling is. Mijn ervaring is dat je je onderlip dmv goeie oefeningen meer kunt inrollen dan je denkt, alleen zit er een grens aan die je niet over moet gaan, dan crasht je embouchure en ben je ver van huis. Af en toe een spiegeltje erbij kan ook in dit geval helpen. Je gevoel bedriegt je soms. In mijn geval dacht ik dat ik teveel richting 'broken embouchure' ging, maar toen ik in de spiegel keek,zat ik er nog niet eens in de buurt. Ik rolde allen veel meer in dan ik ooit gedaan had.

En dan Hubbard met zijn C4: super, bijna altijd vals, maar alleen al het feit dat hij dat deed heb ik altijd stoer gevonden. Ik geloof alleen dat die neiging hem min of meer fataal is geworden: hoge noten wedstrijdje met Faddis.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 15:09 

theo schreef:
Mijn ervaring is dat het naar binnentrekken van de onderlip mij makkelijker afgaat (makkelijker aanspannen tegen de onderkaak/-tanden). Ik ga daarin zover dat de onderlip (zelfs) over de rij ondertanden gaat (high gear-low gear o.a. Walt Johnson en Nick Drozdoff). Dat heeft weer niets met een smile embouchure te maken omdat je het heel makkelijk kunt combineren met het naar voren/binnen duwen van de mondhoeken.

Suggereer je nou dat Walt Johnson zijn onderlip over zijn ondertanden trekt
bij het spelen in het hoge register?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 15:22 

De Ronde Van schreef:
Suggereer je nou dat Walt Johnson zijn onderlip over zijn ondertanden trekt
bij het spelen in het hoge register?

Dat lijkt inderdaad wat Theo bedoelt, maar volgens mij is dat niet de bedoeling. Het is meer een vorm van via spitbuzz je lip vormen. Ik krijg hetzelfde als Nick Drozdoff als ik mijn onderlip ver inrol (verder dan ik normaal doe) tegen mijn tong aan. Als ik dan doe alsof ik iets van mijn lip afspuug, zonder de lucht uit mijn longen te gebruiken (dus echt alleen tong en lip) dan kom je op die high gear stand uit. Als je vervolgens hetzelfde doet met je trompet op je lippen en je geeft een flinke dot lucht, dan kan er een fantastische G3 of hoger uitknallen zonder dat dit erg moeilijk voelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 18:19 

De Ronde Van schreef:
Suggereer je nou dat Walt Johnson zijn onderlip over zijn ondertanden trekt bij het spelen in het hoge register?

Het lijkt inderdaad dat ik dat suggereer hoewel ik meer bedoelde dat beide met het inrollen van de onderlip het hogere register benaderen.

Ik heb het boek van Walt Johnson er nog eens op nageslagen en daar staat niet -letterlijk- in dat je de onderlip over de ondertanden trekt. Hoewel ik het boek org heb gekocht is het een copy van een copy van een copy en zijn de foto's niet helemaal duidelijk afgebeeld.

Blijft lastig te zien wat Walt nou precies doet. Ik dacht dat Nick Drozdoff wel zijn onderlip over de ondertanden trekt. Blijft ook lastig wat met inrollen bedoeld wordt. Als je dat doet tegen ahw de voorkant van de ondertanden aan begrijp ik niet dat je bij het nog verder inrollen van de onderlip je tong tegenkomt (omdat nog altijd je ondertanden ertussen zitten).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 18:38 

Adriaan Kragten schreef:
doordat de trompet over de gehele buislengte een veel nauwere boring heeft dan een bugel en daarom hoge tonen beter ondersteunt.

Een trompet heeft in de meeste gevallen een fiks grotere boring dan een bugel.
Bovendien vind ik persoonlijk dat een trompet met grotere boring prettiger in het hoge register speelt dan een kleinere.

Wat betreft mondstukken: ik speel op een ondiepe cup veel gemakkelijker hoog dan op een diepe. De diameter heeft bij mij niet zoveel invloed op mijn bereik, hooguit dat er bij de grootte Bach 3 een optimum is: zowel kleinere als grotere diameters vind ik toch niet zo lekker spelen of klinken.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur