trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielen springen stroef terug na langere noot
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010 10:42 

Je moet toch je ventielen altijd wel iets ronddraaien?
Of heeft iedereen altijd het geluk dat ze gelijk goed "inklikken"?
Ik doe het ook al jaren bij m'n trompetten, cornet en bugel en heb de ventielen eens even bekeken maar zie alleen maar verticale lijntjes (geen krassen ofzo voordat ik te horen krijg dat er geen lijntjes op je ventielen horen te lopen) en geen horizontale lijntjes die zouden kunnen komen door het ronddraaien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010 10:44 

De Ronde Van schreef:
(ok, met de Connstellation heb ik alle herkenbare ventielproblemen gehad,
maar da's één van de weinige negatieve eigenschappen van dit mooie instrument nietwaar?),

Met mijn Constellation heb ik werkelijk nog nooit ventielproblemen gehad. Hij ligt nu al jaren in de kast, en af en toe haal ik hem er even uit, en die ventielen blijven maar lopen. Ongelooflijk! Ze zien er ook nog steeds puntgaaf uit, en dat voor een instrument van 50 jaar oud. Ik doe niks aan onderhoud, en ik heb ze erg vaak rondgedraaid in het ventielhuis.
Ik geloof dus ook niet zo dat ronddraaien nou zo erg is. Ik heb het vaker horen zeggen, maar kan uit eigen ervaring zeggen dat dat nog nooit problemen heeft opgeleverd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010 10:48 

HJ schreef:
Met mijn Connstellation heb ik werkelijk nog nooit ventielproblemen gehad.

Ik heb de Connstellation nog niet zo lang, en deze wordt ook niet heel intensief gebruikt, én mijn Connstellation is gedurende 50 jaar ook niet heel veel gebruikt, maar de ventielen behoren tot de beste die ik ooit heb ingedrukt.

Qua ronddraaien: ik doe dat ook, mits met beleid. Alleen ronddraaien als het vrijwel weerstandsloos gaat, dan verdeel je de olie goed.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010 11:08 

Roel schreef:
HJ schreef:
Alleen ronddraaien als het vrijwel weerstandsloos gaat

Zowel logisch als belangrijk. Als je weerstand voelt en toch doorgaat, dan verrek je uiteraard de bende. Maar goed, ik wil de mensen die dat toch doen de kost niet geven. Ik heb al wel wat ellende voorbij zien komen de afgelopen jaren.
Zo heb ik ooit eens iemand het advies gegeven om de ventielen voor de vakantie eruit te halen en zes weken later (...) ze er weer in te doen zodat ze niet te vast zouden gaan zitten. Klettert één van die dingen op de grond, krom, reparatie van 75 gulden of euro, weet ik niet meer. Dat adviseer ik maar niet meer. Ze zitten toch wat veiliger in het ventielhuis. Weer wat geleerd :).

Profiel  

Berichttitel: Re: Ventielen springen stroef terug na langere noot
BerichtGeplaatst: 08 okt 2010 12:58 

Toevallig kwam ik hier hetzelfde verhaal tegen: http://www.brass-forum.co.uk/cgi-bin/ya ... 1283963290

Als ik het goed begrijp is het probleem gelegen in het ventielhuis. Net iets té geproduceerd.

Citaat:
A tech friend of mine says about half his work is simply re-rounding Yammy valve casings, not from incidental damage or abused, but simply from wear.

I'm trying to make you dissastified with the Yammy 4335. I've actually recommended it elsewhere as a very good intermediate trumpet value for money. But every instrument has its weaknesses, and for a Yammy it is the valves.

Profiel  

Berichttitel: Re: Ventielen springen stroef terug na langere noot
BerichtGeplaatst: 08 okt 2010 15:04 

Citaat:
I've actually recommended the Yammy 4335 it elsewhere as a very good intermediate trumpet value for money. But every instrument has its weaknesses, and for a Yammy it is the valves.

Hmm, fijn dan.

Wat mij betreft -als 't waar is van die ventielen natuurlijk- valt de Yammy 4335 als bruikbaar muziekinstrument dan af. Wat heb je aan een instrument als een van de belangrijkste onderdelen van 't instrument niet naar behoren functioneert?

Dan liever een Getzen Capri hoewel die ruim 200 euro boven de Yamaha zit, Maar er zullen vast meer opties zijn. In ieder geval hebben Getzen trompetten fenomenale ventielen.
Net als de oudere Conn trompetten overigens; ik kan me dan ook totaal niet vinden in de opmerking die 'De Ronde Van' plaatste over zijn Connstellation.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 14:27 

Even een update van mijn kant. Zoals eerder aangekondigd wilde ik mijn ventielen grondig schoonmaken. Toen ik echter de ventielen en alles er uit had zag het er brandschoon uit. Uiteindelijk heb ik met een klein sopje (beetje awasmiddel) de ventielen aangepakt.
Vervolgens heb ik een nieuwe olie geprobeerd en dat is me toch een verschil! De ventielen lopen nu goed en zijn tot nog toe niet éénmaal blijven plakken.
De oude olie die ik gebruikte was van het type 'Al Cass Fast', maar nu ben ik over naar Yamaha olie. Hopelijk blijft het zo goed als het nu is, dan heb ik geen enkele reden meer om te klagen. (niet over mijn trompet althans :lol:)
Hoewel het nu nog te vroeg is om conclusies te trekken, ontstaat bij mij de indruk dat de ene olie de andere niet is.

Profiel  

Berichttitel: check!
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010 09:20 

trompret schreef:
Hoewel het nu nog te vroeg is om conclusies te trekken, ontstaat bij mij de indruk dat de ene olie de andere niet is.

Jaren geleden heeft Castrol eens een folder uitgegeven genaamd: Hoezo olie is olie?

Inderdaad is 't soms even zoeken voor je de juiste combi hebt gevonden. Ik heb jaren lopen kutten met 't middenste ventiel van mijn Straub waar een Baurnfeind ventielblok in zat. Alles geprobeerd, niks hielp tot ik er een drupje BiNak 495 -souveniertje uit New York, helaas niet te koop in Nederland....- op deed: Probleem Opgelost.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur