Erik Veldkamp schreef:
Citaat:
Ik zou er ook niet op gaan blindstaren. Het gebeurt vanzelf als het gebeurt.
Bij de meeste van ons gebeuren dingen niet 'vanzelf', zodoende dat we graag willen leren van mensen bij wie dit wel het geval is. Nou is blindstaren natuurlijk een groot woord, maar het lijkt me niet verkeer om dit onder de aandacht te brengen.
Vaak zie je dat men bij lage tonen het mondstuk meer op de bovenlip/kaak plaatst, de trompet als het ware naar boven kantelt en vanuit de onderlip trilt. Andersom zie je vaak dat bij hogere tonen de trompet meer op de onderlip/kaak wordt geplaatst, zodat de bovenlip vrijer kan trillen. Hierbij wordt de trompet als het ware voorover gekanteld.
Dit sluit aan bij de opmerking
Citaat:
Wat Wynton doet is waarschijnlijk wat ik ook heb (dat kan natuurlijk geen toeval zijn!Laughing ) , dat ie de onderkaak een stukje meer naar voren doet als hij omloog gaat. Als je de rest dan stil houdt dan gaat je trompet dus omhoog, of andersom.
(NJFO-Thomas).
Daarnaast is dit ook mooi in beeld gebracht op het volgende filmpje van Erik:
http://www.youtube.com/watch?v=2GQiLO7aEiY
Nu post ik hier niet om bijdehand te doen of mensen op hun plaats te zetten, ik ben slechts geïnteresseerd in het verbeteren van embouchure. Om mij en andere hierbij te kunnen helpen lijkt me een kritische blik van de experts zeer welkom. Dus heren, zou iemand van jullie hier svp iets over willen toelichten?