Yamahaddatdangezegd schreef:
Als de mensen niet in de gaten hebben dat je een hoge passage aan het spelen bent, klopt er iets niet met de manier waarop je die speelt, of (in het geval dat je versterkt speelt) je geluidsman is slecht.
Een hoge noot moet (in de lichte muziek althans) stralen, niet piepen. Met het gevaar dat ik vanaf deze post als verwaand te boek sta: áls ik een G3 raak, dan heeft ook echt iedereen hem gehoord. Gepiepte G3's zijn in de meeste situaties nutteloos, en dan kun je dus inderdaad beter een G2 fatsoenlijk spelen.
Helemaal mee eens!
Hoewel de uitdaging blijft om die g3 wèl hoorbaar te spelen.
Ik ben op dit moment behoorlijk bezig mijn hoogte bij te schaven, veel met lipbindingen werken en zo. Mijn leraar heeft daar vooral veel plezier van de laatste weken en nu wil hij mij het ook meer laten doen!
Ondanks zijn niet zo beste gezondheid van dit moment raakt hij alles wat hij maar wil en snoeihard! Zover ben ik nog lang niet (als ik er ooit kom) maar ik merk in elk geval vooruitgang!
Yamahaddatdangezegd schreef:
Verder wil ik nog kwijt dat er iets mis is met het muziekonderwijs in Limburg. Ik lees hier posts van beginnende trompettisten (ik bedoel trompettisten die pas 3 tot 5 jaar spelen) die met gemak tot in het 3e oktaaf spelen. Dat is in Limburg een zeldzaamheid, althans in de verenigingen waar ik wel eens meespeel. Petje af dus!
Misschien zit er in Limburg minder talent!