trompet.nl > forum > Toon onderwerp - The Wedge Breath
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 20:25 

Je begrijpt me verkeerd, je hebt zeker wel wat aan de de Bobby Shew methode maar niet voor 2e trompet. Daar moet een normale ademhaling zeker toereikend voor zijn. Als dat niet het geval is doe je iets verkeerd. Stel je voor dat je het zo perfect zou kunnen als Bobby, dan speel je de hele big band omver.... :lol:

De Shew methode is zoals Bobby zelf zegt voor "extreme leadplaying", ik zag Andy Haderer ook niet de hele tijd dat doen maar alleen bij echt heavy tutti's. Net zoals ik extra lucht inadem bij heftigere passages. Bobby heeft geloof ook maar 1 long, daarom is het des te imposanter wat hij presteerd. Er zijn leuke anekdotes over Bobby...

Je zet je lichaam natuurlijk onder veel meer druk als je die ademhaling doet en dat lijkt me zeker niet prettig als je dat bijv. 2 uur lang op een concert doet.

Maynard Ferguson doet ook die Yoga ademhaling, maar je snapt wel dat ie ook voornamelijk heftige partijen zit te spelen. Maar niet constant, hij speelt een paar minuten een solo en daarna heeft ie weer de trompet in de standaard.... :wink:

Maar ik zou me als ik jou was meer focussen op de normale buikademhaling, het klinkt me toch in de oren alsof je iets niet helemaal goed doet. Adem rustig laag in en speel eens een g2 en probeer dan met korte stoten zacht en hard te spelen. Dan voel je wel waar je lucht zit. Alsof je een kaars uitblaast.

Je speelt ook efficienter als je volledig in de kern van de noot speelt, dit kun je ook testen door een g2 te spelen en dan de toon omhoog en omlaag te drukken door je embouchure en het best klinkende punt te vinden. Als je volledig in de kern speelt, hoef je ook minder hard te spelen om hetzelfde volume te verkrijgen bij een noot die uit de kern is.

Koop eens het boek van Bob Findley, daar staan veel goede dingen hierover in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 20:54 

Met 1 long ???? Heeft ie er al eentje opgeblazen ??

Nou snap ik waarom ie die methode heeft bedacht. Hij wilde met 1 long natuurlijk even hoog blijven spelen als met 2 longen. Elk nadeel heb zn voordeel !!!

MM die wedge even proberen hier in groningen en je hoort em gelijk in zwolle.

Het boek van Bob Findley besteld en hier inmiddels thuis liggen. Had je me een tijdje geleden al aangeraden. Ik ben ermee begonnen en het bevalt me prima. Het is (nadat ik er een jaar tussen uit ben geweest) net wat ik nodig heb voor mn chops om ook wat efficienter te spelen.
Maar toen ik op zoek ging naar de complete breath focuste ik me teveel op de borst ademhaling ipv op de buikademhaling .Die buik moet blijven staan als een huis. Ging vandaag alweer stuk beter.

Is het voor jou niks die Wedge ???

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 23:34 

Ik heb tijdens mijn conservatorium periode me daar 3 weken me bezig gehouden. Ik hoorde wel iets verschil maar niet genoeg om er verder in te gaan. Ik ben redelijk tevreden met wat ik doe. We spelen altijd akoustisch met de Glenn Miller Band en spelen ook in zalen zoals de Berliner Philharmonie dus ik denk dat mijn projectie wel goed zit anders had de geluidstechicus wel een microfoon neergezet... :lol:

Trouwens Bobby Shew speelde eerst 2e bij Buddy Rich totdat de 1e trompettist wegging. Buddy zei tegen Bobby dat hij nu 1e moest spelen. Bobby zei dat ie daar geen chops voor had waarop Buddy zei "je heb 1 dag te tijd om dat voor elkaar te krijgen...". Daarna is Bobby naar Maynard gegaan voor wat tips en Maynard gaf hem dat Yoga boek.

Bobby heeft ook nog een keer zijn lip letterlijk doormidden gespeeld, die heeft hij terplekke gelijmd...om verder te kunnen spelen. Hij heeft daarna wel een hoop problemen gehad voor dat dat weer goed zat. Zo zie je maar dat bij hun ook niet alles zo makkelijk ging als je soms zou denken. Kijk maar eens naar het gat in de lip van Jon Faddis !!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2004 17:49 

Ikzelf heb ondervonden dat door te veel na te denken over hoe ik moet inademen er een soort gespannenheid optreedt die er moeilijk uit te krijgen is. De laatste tijd gaat het beter, maar ik heb een tijdje erg veel moeite gehad (door die spanning) om b.v op de eerste noot te komen. Te lang heb ik te veel gedacht "En nu laag inademen enz. enz.". Feit is dat als je middenrif niet in ontspannen toestand is, je dus ook niet op de goeie manier laag kan inademen. Het moet allemaal heel ontspannen zijn. Dus door niet meer te denken krijg je op een gegeven moment weer een natuurlijke lage ademhaling.
Als bepaalde spiergroepen tegen elkaar gaan werken (wat je dus oproept als je niet ontspannen inademt) dan heeft dat zijn weerslag op je gehele spel en met name je toon. Dit schijnt "isometrische spanning" te heten. Feit is (denk ik) dat je niet te veel moet analyseren want dan gaat het fout. De echte grote spelers denken ook niet te veel, maar luisteren naar hun toon. Dat is hun graadmeter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2004 07:21 

buikademhaling moet je voortdurend doen, niet alleen wanneer je speelt. Inademen is ontspanning en uitademen is spanning! Dan wordt het een routine en hoef je er niet bij na te denken. Bij mijn nieuwe leraar leer ik vooral om na te denken terwijl ik speel. Voortdurend checklistjes aflopen over bvb Ademhaling,mondstand, klank en intonatie, van binnen, tong en mond- en keel-holte,...
Heel goed bij nadenken ook weer tot het routine wordt. Heel lastig in het begin en vraagt veel werk en concentratie, maar na een maand of een maand of twee heel belonend.
Dan kun je beginnen fijntunen, zoals zich meer op de toon concentreren.
Vergelijk het met autorijden, in het begin draai je ook wel zot van controles in de spiegels en wat er voor je gebeurt. Alsook met draaien en schakelen en dan je knipperlicht gebruiken... Maar daarna wordt het routine en gaat het heel wat vlotter.
Natuurlijk moet je jezelf daarna nog controleren. bvb als je snel moe wordt of klank is niet goed...
't is een eeuwige strijd om je grenzen te verleggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2004 15:34 

Zit ik hier zaterdag een verhaal te typen begeeft mn beeldscherm het ineens. :cry:

Ik ben wel een voorstander van weten wat je doet. Als er foutjes insluipen kun je deze weer corrigeren door te vergelijken met hoe het theoretisch zou moeten.

Ik heb de wedge bekeken , nog niet echt uitgeprobeerd op trompet.

Mijn eerste indruk is dat het het eerder een vorm van borstademhaling is ipv buikademhaling en dat de compressie wordt verkregen door de buik aan te spannen die minder met lucht is gevuld als bij de normale ademhaling en de schouders/borst in te laten zakken.

Hoe is de luchtverdeling bij de inname precies ???
Blijft de buik ontspannen tot stap 4 als deze wordt aangespannen ??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2004 17:50 

henkchr schreef:
Hoe is de luchtverdeling bij de inname precies ???
Blijft de buik ontspannen tot stap 4 als deze wordt aangespannen ??

Wat ik me kan herinneren van Bobby Shew's uitleg is dat bij stap 4 de buikspieren worden aangespannen. Kort daarop (stap 5) moet je je schouders laten zakken en direkt daarna blazen. Ikzelf maakte toen wel de fout om bij de blow (stap 6) mijn buik uit te zetten. Zoals je ziet heb ik dat er nog in potlood achter gezet.

Een afgeleide versie van deze ademhaling heb ik van Toon de Gouw geleerd. Dit is in feite bij de eerste twee stappen inademen (laag en midden) bij stap 3 de schouders optrekken en nog meer lucht innemen. Daarna schouders los, alles in rust, lucht vasthouden en daarna uitblazen zonder echte spanning.

Ikzelf ben dus geen leadspeler en ik heb deze ademhaling dus nooit in de praktijk gebruikt. Ik oefen er echter wel eens mee, want ik vind het een goeie manier om je ademhaling te trainen. Het heeft me geholpen om weer op de correcte manier (zonder spanning) te ademen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2004 19:25 

Die variant van Toon lijkt op de normale yoga breath cq ferguson ?

Vul je dan eerst je" buik" volledig en dan de rest naar boven ???

In de laaste fase van shew (6) is het dus zaak de buik te spannen en vast te zetten.
Wat betreft fase 6 : Als je tijdens het uitblazen de buik uitzet gaat de spanning er weer af .. OK. Ik begrijp dat je deze moet inhouden.

Heb vandaag even wat geexpirimenteerd met zowel de ferguson (science of breath) - en de shew methode.

Het lijkt net of je met de shew je buikspieren gemakkelijker aan kunt spannen.
Het viel mij eerlijk gezegd niet tegen wat er uit kwam; Daarna de science of breath/ferguson methode gedaan. Beide methoden werken wel goed. Ik heb uiteraard de shew methode waarschijnlijk niet 100 % goed gedaan maar mijn eerste indruk was dat het best goed werkt. Bij bobby's methode gaat de onderbuik eerst een klein stukje uit. Daarna gaat de buik weer in en vul je de rest van boven.
Ik zat mij af te vragen : waarom niet gelijk van boven vullen, maar dat werkt op de een of andere manier gewoon niet goed.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur