Je begrijpt me verkeerd, je hebt zeker wel wat aan de de Bobby Shew methode maar niet voor 2e trompet. Daar moet een normale ademhaling zeker toereikend voor zijn. Als dat niet het geval is doe je iets verkeerd. Stel je voor dat je het zo perfect zou kunnen als Bobby, dan speel je de hele big band omver....
De Shew methode is zoals Bobby zelf zegt voor "extreme leadplaying", ik zag Andy Haderer ook niet de hele tijd dat doen maar alleen bij echt heavy tutti's. Net zoals ik extra lucht inadem bij heftigere passages. Bobby heeft geloof ook maar 1 long, daarom is het des te imposanter wat hij presteerd. Er zijn leuke anekdotes over Bobby...
Je zet je lichaam natuurlijk onder veel meer druk als je die ademhaling doet en dat lijkt me zeker niet prettig als je dat bijv. 2 uur lang op een concert doet.
Maynard Ferguson doet ook die Yoga ademhaling, maar je snapt wel dat ie ook voornamelijk heftige partijen zit te spelen. Maar niet constant, hij speelt een paar minuten een solo en daarna heeft ie weer de trompet in de standaard....
Maar ik zou me als ik jou was meer focussen op de normale buikademhaling, het klinkt me toch in de oren alsof je iets niet helemaal goed doet. Adem rustig laag in en speel eens een g2 en probeer dan met korte stoten zacht en hard te spelen. Dan voel je wel waar je lucht zit. Alsof je een kaars uitblaast.
Je speelt ook efficienter als je volledig in de kern van de noot speelt, dit kun je ook testen door een g2 te spelen en dan de toon omhoog en omlaag te drukken door je embouchure en het best klinkende punt te vinden. Als je volledig in de kern speelt, hoef je ook minder hard te spelen om hetzelfde volume te verkrijgen bij een noot die uit de kern is.
Koop eens het boek van Bob Findley, daar staan veel goede dingen hierover in.