Erik Veldkamp schreef:
Ik ben laast ook bezig geweest met andere aanzetten zoals met de punt van je tong achter je ondertanden en dan met de welving van je tong tegen je gehemelte. Dat is natuurlijk ook een goede aanzet. Alleen ik geloof niet de beste voor leadtrompet maar meer voor een delicaat klassiek geluid.
Zou kunnen. Ik heb dit zelf ook lang gestudeerd, en voor mij zit mijn tong dan toch nog wel erg achterin. Ik weet dat veel klassieke mensen zo spelen en ook iemand als Malte Burba beschrijft deze methode in zijn boek. Ik vraag me alleen af of het iets met klassiek danwel lead van doen heeft. Je tong zal toch niet in de weg moeten zitten, of je nu klassiek of licht speelt. Mijn aanzet is een stuk zekerder geworden sinds ik tegen mijn lip aanzet en mijn tong blijft veel meer voorin. Nou moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen dat waarschijnlijk geen enkel klassiek orkest mij zou willen hebben, dus misschien vergt een klassiek geluid toch ook wel een andere aanzet. Ik denk zelf dat vooral ook materiaal nogal meetelt en tonggebruik veel persoonlijker is. Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander nog niet te werken.
Citaat:
Het nadeel van een grotere lipopening is dat je meer ruis in je toon kan krijgen wat voor mijn vak (jazz) niet zo erg is. Daarom begint mijn verhaal ook met dat wat ik beschrijf goed werkt voor leadtrompet.
Ik ben ook jazztrompettist, en dan ook nog solist, dus enige ruis is ook mij niet vreemd. Ik ben gewoon steeds op zoek naar efficientere manieren van spelen en hoe andere mensen dat doen.
Citaat:
De Superchops van Callet werkt natuurlijk ook. Het gaat uit van veel lip op elkaar waardoor je een kleine opening krijgt waartegen de luchtstroom moet vechten. Alsof je een waterslang dichtknijpt. Er zitten voor en nadelen aan deze methode. Voordeel is natuurlijk een makkelijker hoger register met relatief weinig inspanning maar volgens mij geeft het niet zo'n vet geluid als met een lage tong en grotere lipopening.
Zou best kunnen. De methode van Callet waar ik het over heb is weer een ietje geavanceerder en wordt beschreven in Trumpet Secrets. Hier is de rol van de tong helemaal in uitgesponnen, het zg. Tongue Controlled Embouchure. Geen zin in een discussie hierover, maar dit is weer een ander verhaal dan Superchops.
Citaat:
Dus nogmaals, wat ik beschrijf is meer geschikt voor leadtrompet en niet zo voor klassiek. 80% van de literatuur gaat misschien uit van klassiek trompet.
Weet ik ook niet precies, maar ik vraag me af of dat wat geschikt is voor een lead (technisch gezien) niet ook geschikt is voor iedere andere trompettist. Een lead moet toch zeker een behoorlijke controle, uithoudingsvermogen en hoogte hebben, en dat is toch iets dat in principe iedere trompettist nodig heeft, maar misschien zouden we daar eens een klassieke trompettist over moeten horen.
Citaat:
Ik ben meer geinteresseerd in de Bobby Shew zienswijze want zo deden/doen de meeste leadtrompettisten het (Maynard Ferguson, Corad Gozzo etc.). Jerome Callet staat bekend als clinician en niet om zijn geweldige opnames met bekende big bands van vroeger...
Ik heb Callet gehoord en als trompettist wordt je daar niet vrolijk van. Ik was ook enkel geinteresseerd in zijn technische verhaal, en het is m.i. niet per se zo dat de beste trompettisten ook de beste leraren zijn. M.a.w. Callet is geen goeie trompettist (ja, hij kan een C4 en hoger spelen, dat wel, maar dat zegt niet zoveel) maar vooral een goeie experimenteur en vernieuwer. Hij probeert vanalles uit op zichzelf en weet dat aardig over te brengen (live!, zijn boeken zijn absoluut niet helder) en ik denk dat hij een end in de goeie richting zit. In ieder geval interessant om eens mee te experimenteren.
Bert[/quote]