trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure, Adem en Ademsteun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 15:19 

erikveldkamp schreef:
Het spijt me wel, maar ik vind dat jullie het wel erg ingewikkeld maken. Hoe spuug jij nou een haar van je tong ? Met de tong tegen je gehemelte, of tegen je tanden ? Dat lijkt mij toch niet...

Erik,

Ik weet niet of jij het weet, maar op z'n minst tachtig procent van boeken over trompetspelen en minstens evenzoveel procent van de leraren vinden het aanzetten tegen je lip, zoals jij nu suggereert, een absolute NO-NO. Dat het voor jouw logisch is begrijp ik. Het speelt lekker en is heel heilzaam om je embouchure te ontwikkelen. De meeste mensen zetten tegen hun tanden of verhemelte aan, omdat ze dat zo geleerd krijgen of omdat dit in boeken over embouchure staat. Ik weet van vroeger dat ik ook tegen mijn lip aanzette, totdat dit op het conservatorium verboden werd. Toen ik dertien was speelde ik Haydn en Charlier. Op het conservatorium is me dit nooit gelukt en ik had geen flauw benul waar dat aan lag. Tegen je lip aanzetten (of een haar van je tong afspugen, ik blijf het vaag vinden , maar alla) zou standaard moeten zijn, maar is dit echt niet. Vandaar dat ik er even op doorzeur.

Met het risico het toch nog weer ingewikkelder te maken: hou jij het puntje van je tong tegen je onderlip als je speelt en zet je met het gedeelte anderhalve centimeter van de tongpunt, aan? Of zet je met je tongpunt tegen je bovenlip aan, met als gevolg dat je je tongpunt niet vast tegen je onderlip houdt?
Ik vind dit nu eenmaal interessant. Ik heb eens een workshop gevolgd van Jerome Callet en die beweert dat je tong constant tegen je onderlip moet rusten (door je tanden heen). Voor mij een totaal nieuwe zienswijze, misschien voor jouw heel gewoon. Hij beweert in ieder geval dat mensen als Horst Fisher, maar ook Maurice Andre en Peter Masseurs ook zo spelen. Hoe dan ook, hij zelf speelt er met gemak tot C4 mee en hij is inmiddels 74, dus er zal wel iets inzitten. Het gekke is alleen dat hij erg veel kritiek krijgt van de traditionelere mensen, die beweren dat spelen met je tong tussen je tanden door taboe is.
Noem het een persoonlijk onderzoekje, maar ik denk dat er veel mensen bij zijn gebaat dat jij vertelt dat je tegen je lip aanzet (zoals ik het dan maar even noem). Ikzelf ben er van overtuigd dat een helehoop embouchureproblemen hierop terug te voeren, maar ook mee op te lossen zijn. Mijzelf helpt het iedere dag weer sinds ik dit heb heruitgevonden.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 15:50 

Mijn aanzet is zo dat ik het puntje van mijn tong precies in mijn lipopening heb. Ik weet dat dit niet de enige manier van aanzet is en misschien helemaal niet geschikt voor klassieke trompettisten die denk ik met een veel kleinere lipopening werken. Toen ik op het conservatorium begon (klassiek) werd mij ook meteen verteld dat ik mijn embouchure om moest zetten terwijl ik toen al een makkelijk bereik had van lage g tot g3 (met een mooie toon)...

Jan Oosthof heeft me destijds met een open gewerkt mondstuk zijn embouchure laten zien op een lage en hoge F en zijn lipopening was even groot (hoog en laag) als ik nu denk te hebben. Hij heeft van nature de compressie (met lage ademhaling) die ik nu probeer te bereiken met de wedge.

Ik ben laast ook bezig geweest met andere aanzetten zoals met de punt van je tong achter je ondertanden en dan met de welving van je tong tegen je gehemelte. Dat is natuurlijk ook een goede aanzet. Alleen ik geloof niet de beste voor leadtrompet maar meer voor een delicaat klassiek geluid.

Het nadeel van een grotere lipopening is dat je meer ruis in je toon kan krijgen wat voor mijn vak (jazz) niet zo erg is. Daarom begint mijn verhaal ook met dat wat ik beschrijf goed werkt voor leadtrompet.

De Superchops van Callet werkt natuurlijk ook. Het gaat uit van veel lip op elkaar waardoor je een kleine opening krijgt waartegen de luchtstroom moet vechten. Alsof je een waterslang dichtknijpt. Er zitten voor en nadelen aan deze methode. Voordeel is natuurlijk een makkelijker hoger register met relatief weinig inspanning maar volgens mij geeft het niet zo'n vet geluid als met een lage tong en grotere lipopening.

Dus nogmaals, wat ik beschrijf is meer geschikt voor leadtrompet en niet zo voor klassiek. 80% van de literatuur gaat misschien uit van klassiek trompet. Ik ben meer geinteresseerd in de Bobby Shew zienswijze want zo deden/doen de meeste leadtrompettisten het (Maynard Ferguson, Corad Gozzo etc.). Jerome Callet staat bekend als clinician en niet om zijn geweldige opnames met bekende big bands van vroeger...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 31 dec 2004 16:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 15:58 

Laat ik er nog aan toevoegen dat je de tong kan zien als middel om de noot aan te zetten, maar je kunt hem ook zien als stop. Dus je houd de luchtstroom tegen met je tong. Zogauw je je tong naar achter trekt begint de noot.

Daarnaast kun je met een bollere tong ("ee") je tong tussen je lippen duwen of met een lage tong ("aa"). Ik denk dat ik dat met een bollere tong doe. Ik weet niet zeker of ik de tong hoog laat staan na de aanzet. dat is ook moeilijk te checken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 16:09 

Ik heb sowieso al redelijk wat problemen met mijn ademsteun, maar nu heb ik nog een vraagje, en misschien dat iemand hier dat ook herkent, of een oplossing weet.

Als ik probeer bewust een lage ademhaling toe te passen, en de lucht vrij laat stromen, krijg ik een soort 'bijgeluid' in mijn neus... een, soort geluidje alsof je je neus schoonschraapt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Het klinkt natuurlijk niet mooi, maar daarnaast voelt het ook nog eens vervelend aan.
Ik heb dit vooral als ik tongslag speel, en dan m.n. lang achter elkaar... Iemand oplossingen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 16:38 

Wat bedoel jij met ademsteun en wanneer krijg je problemen ?

Als je lage ademhaling nog niet goed zit, leg dan je hand op je buik en adem rustig en ontspannen in en uit. Zing eens melodien en ga dan pas met de trompet aan het werk. De lage ademhaling moet een onderbewust iets worden in je dagelijks leven, dus ook zonder trompet. Als dat goed is heb je genoeg ademsteun tot aan een g2, daarboven trek je de buikspieren wat aan en/of je maag wat in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 17:13 

HJ schreef:
Met het risico het toch nog weer ingewikkelder te maken: hou jij het puntje van je tong tegen je onderlip als je speelt en zet je met het gedeelte anderhalve centimeter van de tongpunt, aan? Of zet je met je tongpunt tegen je bovenlip aan, met als gevolg dat je je tongpunt niet vast tegen je onderlip houdt?

Ik heb het nog eens gecheckt. Ik zet dus aan met het puntje van de tong tussen mijn lippen in de lipopening. Daarna gaat het tongpuntje achter de ondertanden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2005 18:12 

erikveldkamp schreef:
Ik heb het nog eens gecheckt. Ik zet dus aan met het puntje van de tong tussen mijn lippen in de lipopening. Daarna gaat het tongpuntje achter de ondertanden.

Bedankt Erik. Dit is een duidelijk verhaal, en inderdaad weer net iets anders dan wat Callet beschrijft.
Eens te meer bewijs dat de omschrijving 'een haar van je tong afspugen' erg multi-interpretabel is, want spuug jij echt zo een haar van je tong? Ik denk dat een haar nog wel van je lip afgaat op die manier, maar ik ben bang dat die haar echt op je tong blijft zitten.
Nou weet ik heus wel dat ik flauw doe, maar er wordt zoveel geroepen en maar zo weinig snijdt echt hout. Dat betekent dat mensen die op zoek zijn naar bruikbare tips de weg alleen nog maar meer kwijtraken. Realiseer je dat je best een verantwoordelijkheid neemt door als bekende lead dingen te beweren. Mensen nemen dingen van jou aan, maak het dan ook echt duidelijk.
Jouw quote vind ik de spijker op zijn kop. Uiteraard niet gezegd dat iedereen maar zo moet gaan spelen, maar nu is het duidelijk hoe jij het doet en kan iemand die daarin geinteresseerd is dat eens uitproberen.

Bert[/i]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2005 18:35 

Erik Veldkamp schreef:

Ik ben laast ook bezig geweest met andere aanzetten zoals met de punt van je tong achter je ondertanden en dan met de welving van je tong tegen je gehemelte. Dat is natuurlijk ook een goede aanzet. Alleen ik geloof niet de beste voor leadtrompet maar meer voor een delicaat klassiek geluid.

Zou kunnen. Ik heb dit zelf ook lang gestudeerd, en voor mij zit mijn tong dan toch nog wel erg achterin. Ik weet dat veel klassieke mensen zo spelen en ook iemand als Malte Burba beschrijft deze methode in zijn boek. Ik vraag me alleen af of het iets met klassiek danwel lead van doen heeft. Je tong zal toch niet in de weg moeten zitten, of je nu klassiek of licht speelt. Mijn aanzet is een stuk zekerder geworden sinds ik tegen mijn lip aanzet en mijn tong blijft veel meer voorin. Nou moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen dat waarschijnlijk geen enkel klassiek orkest mij zou willen hebben, dus misschien vergt een klassiek geluid toch ook wel een andere aanzet. Ik denk zelf dat vooral ook materiaal nogal meetelt en tonggebruik veel persoonlijker is. Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander nog niet te werken.

Citaat:
Het nadeel van een grotere lipopening is dat je meer ruis in je toon kan krijgen wat voor mijn vak (jazz) niet zo erg is. Daarom begint mijn verhaal ook met dat wat ik beschrijf goed werkt voor leadtrompet.

Ik ben ook jazztrompettist, en dan ook nog solist, dus enige ruis is ook mij niet vreemd. Ik ben gewoon steeds op zoek naar efficientere manieren van spelen en hoe andere mensen dat doen.

Citaat:
De Superchops van Callet werkt natuurlijk ook. Het gaat uit van veel lip op elkaar waardoor je een kleine opening krijgt waartegen de luchtstroom moet vechten. Alsof je een waterslang dichtknijpt. Er zitten voor en nadelen aan deze methode. Voordeel is natuurlijk een makkelijker hoger register met relatief weinig inspanning maar volgens mij geeft het niet zo'n vet geluid als met een lage tong en grotere lipopening.

Zou best kunnen. De methode van Callet waar ik het over heb is weer een ietje geavanceerder en wordt beschreven in Trumpet Secrets. Hier is de rol van de tong helemaal in uitgesponnen, het zg. Tongue Controlled Embouchure. Geen zin in een discussie hierover, maar dit is weer een ander verhaal dan Superchops.

Citaat:
Dus nogmaals, wat ik beschrijf is meer geschikt voor leadtrompet en niet zo voor klassiek. 80% van de literatuur gaat misschien uit van klassiek trompet.

Weet ik ook niet precies, maar ik vraag me af of dat wat geschikt is voor een lead (technisch gezien) niet ook geschikt is voor iedere andere trompettist. Een lead moet toch zeker een behoorlijke controle, uithoudingsvermogen en hoogte hebben, en dat is toch iets dat in principe iedere trompettist nodig heeft, maar misschien zouden we daar eens een klassieke trompettist over moeten horen.

Citaat:
Ik ben meer geinteresseerd in de Bobby Shew zienswijze want zo deden/doen de meeste leadtrompettisten het (Maynard Ferguson, Corad Gozzo etc.). Jerome Callet staat bekend als clinician en niet om zijn geweldige opnames met bekende big bands van vroeger...

Ik heb Callet gehoord en als trompettist wordt je daar niet vrolijk van. Ik was ook enkel geinteresseerd in zijn technische verhaal, en het is m.i. niet per se zo dat de beste trompettisten ook de beste leraren zijn. M.a.w. Callet is geen goeie trompettist (ja, hij kan een C4 en hoger spelen, dat wel, maar dat zegt niet zoveel) maar vooral een goeie experimenteur en vernieuwer. Hij probeert vanalles uit op zichzelf en weet dat aardig over te brengen (live!, zijn boeken zijn absoluut niet helder) en ik denk dat hij een end in de goeie richting zit. In ieder geval interessant om eens mee te experimenteren.

Bert[/quote]

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur