Dat doe ik ook als ik het gevoel heb dat de aanmerkingen terecht zijn. Ik geef duidelijk aan in mijn tekst dat de punten die ik noem in volgorde van belangrijkheid geplaatst zijn. Nogmaals een goede lead moet zeker een gerarandeerde F kunnen spelen, een professionele lead word zelfs af en toe een A3 van gevraagd. Ik heb er regelmatig wat voorbij zien komen. En overhangen wil ik niet behandelen omdat ik daar in het algemeen niet zo van houd. Ik ben niet de eerste die stopt met de slotnoot, maar dat vindt ik wat anders dan duidelijk overhangen. Ik vind dat meer een soort iets van, "hoor mij eens hoog spelen". Ik ben liever bezig met de muziek. Het woord overhangen zegt het al. Ik vind over het algemeen overhangen niet gepast, ook als het door bekende leads gedaan wordt. Maar dat is een smaak kwestie, net zoals ik niet veel noten afsluit met de tong. Ook dat is een smaak kwestie. Andere collega's van mij doen dat wel meer. Iedereen moet zijn eigen mening daarover maar vormen. Maar met deze 2 punten wordt je geen betere lead, alleen een lead met een andere stijl of opvatting. Het heeft ook met de betreffende muziek te maken natuurlijk.
Lees het verhaal over lead playing eens van Bobby Shew, dat is erg interessant en ook een voorbeeld geweest voor mijn verhaal.
www.bobbyshew.com