trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe word je een betere leadtrompettist ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 14:21 

Is daar iets mis mee dan?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 15:21 

Nogmaals, dit staat ook in mijn verhaal :

Zoals je ziet zet ik de omvang van het bereik niet op de eerste plaats. Een groot bereik is natuurlijk wel verreist maar is niet de eerste vereiste om een goede lead te worden. Ik speel liever met een swingende 1e trompettist die tot een hoge D speelt dan met een zogenaamde highblower met een slechte timing. Het merendeel van de muziek is namelijk onder de C3 geschreven...
[/code]

Daarnaast gaat mijn verhaal erover hoe je een betere leadtrompettist wordt, dus niet wie een goede leadtrompettist IS. Mijn verhaal is dus toepasbaar op elk nivo en probeert geen kloof te scheppen tussen de zogenaamde amateur en professionele trompettist. Je moet dus alle punten verbeteren om op een hoger nivo te komen. Dat doe ik dus ook nog steeds, dat verhaal is nooit afgerond.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 19:26 

JeroenJongeling schreef:
Karel schreef:
Even om duidelijkheid te scheppen; volgens mij is de lage G (onder de balk) een G1. Dus een G boven de C3 is dan een G4. Of heb ik het mis. :?

Nee, je hebt het mis. De G1 is de G in de notenbalk. De G boven de C3 is dus een G3. Hoppa weer een misverstand uit de weg. Ik ben nou toch weer bezig met posten. :wink:

Bedankt Jeroen! Je gaat lekker zo. Blijf posten :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2005 13:49 

Dat doe ik ook als ik het gevoel heb dat de aanmerkingen terecht zijn. Ik geef duidelijk aan in mijn tekst dat de punten die ik noem in volgorde van belangrijkheid geplaatst zijn. Nogmaals een goede lead moet zeker een gerarandeerde F kunnen spelen, een professionele lead word zelfs af en toe een A3 van gevraagd. Ik heb er regelmatig wat voorbij zien komen. En overhangen wil ik niet behandelen omdat ik daar in het algemeen niet zo van houd. Ik ben niet de eerste die stopt met de slotnoot, maar dat vindt ik wat anders dan duidelijk overhangen. Ik vind dat meer een soort iets van, "hoor mij eens hoog spelen". Ik ben liever bezig met de muziek. Het woord overhangen zegt het al. Ik vind over het algemeen overhangen niet gepast, ook als het door bekende leads gedaan wordt. Maar dat is een smaak kwestie, net zoals ik niet veel noten afsluit met de tong. Ook dat is een smaak kwestie. Andere collega's van mij doen dat wel meer. Iedereen moet zijn eigen mening daarover maar vormen. Maar met deze 2 punten wordt je geen betere lead, alleen een lead met een andere stijl of opvatting. Het heeft ook met de betreffende muziek te maken natuurlijk.

Lees het verhaal over lead playing eens van Bobby Shew, dat is erg interessant en ook een voorbeeld geweest voor mijn verhaal. www.bobbyshew.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2005 19:16 

Ik vind Jan Oosthof een duidelijk voorbeeld van een gedisciplineerde lead trompettist. Hij hangt nooit over en heeft volgens mij een rotsvast hoog register.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2005 08:24 

Even tussendoor; weet iemand wie er lead speelt op de CD van Acda en de Munnik met het Metropole-orkest?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur