Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
euphonic
|
Berichttitel: Geplaatst: 14 jun 2005 22:32 |
|
Geregistreerd: 10 apr 2005 15:30 Berichten: 368 Woonplaats: amersfoort
|
en je spieren rondom de mond(mediaan  ) maak je ook erg sterk daardoor....zelfde effect een beetje als de potlood tussen de lippen!!
Door het buzzen heb ik op mn euphonium er een terts in hoogte bij gekregen!!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 15 jun 2005 06:09 |
|
 |
| Moderator |
|
HJ schreef: cees schreef: ik zie het volgend jaar op het conservatorium wel als het echt zo goed is dan wordt het me vast wel aanbevolen ik doe het nu zo nu en dan en dan zal het ook wel niet helpen Tip: wees eigenwijs. Als iets niet goed voelt raad ik je aan er niet te lang mee door te gaan, wie het je ook aanbeveelt. Dat geldt evenzeer voor mijn tips als voor tips van de beste conservatoriumleraren. Natuurlijk moet je openstaan voor nieuwe ideeën, maar spreek voor jezelf een deadline af, of vraag je leraar eventueel naar een te verwachten resultaat. Als dit uitblijft dan is er iets niet in de haak. Bert
Nou, ik zou die deadline niet te krap nemen, alles heeft de tijd nodig om te werken.
Met alle respect Bert, maar dit vind ik eerlijk gezegd de minst gelukkige tip die je hier op dit forum hebt gegeven
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 15 jun 2005 09:37 |
|
|
marnix schreef: Nou, ik zou die deadline niet te krap nemen, alles heeft de tijd nodig om te werken.
Met alle respect Bert, maar dit vind ik eerlijk gezegd de minst gelukkige tip die je hier op dit forum hebt gegeven
Moet je alles zo maar aannemen dan? Ik wil het wel een beetje nuanceren, en kan toch alleen maar weer mezelf als voorbeeld nemen. Ik ben een jaar of drie bezig geweest met mijn mondstuk hoger op mijn lip te zetten. Dit gebeurde onder 'deskundige' leiding, en vooral ook met mondstukbuzzen en veel Stamp.
Ik kan niet meteen zeggen dat ik er spijt van heb, want op dat moment kon en wilde ik toch niet anders, maar ik zou willen dat ik toen wat eigenwijzer was geweest en gestopt was met die onzin. Uiteindelijk heb ik dat in het vierde jaar ook gedaan. Ik heb mijn mondstuk gewoon gezet waar het het lekkerst voelde ( ik stond in de studio voor een radio-opname met een ontzettend klote-embouchure. Ik heb heel lekker gespeeld met mijn ter plekke aangenomen wijsheid, dat had ik veel eerder moeten doen).
Misschien is een deadline inderdaad overdreven, belangrijk vind ik wel dat een leraar je kan uitleggen waarom je iets doet en wat je kunt verwachten. Als iets echter erg lang ongelukkig blijft voelen klopt het gewoon niet en moet je eigenwijs zijn.
Wat ik er ook bij moet vertellen is dat ik op dat moment heel veel studeerde. Het is al vaker verteld, maar wat je studeert en hoe je datdoet is mionstens zo belangrijk als hoelang. In ieder geval lag het niet aan mijn inzet dat het niet lukte. Een oefening kan gewoon verkeerd voor jouw situatie zijn. Als beginnend conservatoriumstudent heb je de neiging (ik nochtans) om alles in het licht te trekken van hard studeren, dan lukt het wel. Blind vertrouwen op de leraar en bikkelen. Ik raad het af. Voelen wat er gebeurt en luisteren naar vooruitgang. Blijft dat uit dan is er iets mis.
Dus ik blijf er wel bij.
Bert
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 15 jun 2005 10:26 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
Toch zeggen die leraren dat niet voor niks. Kijk, voor jou is het nu (toevallig?) heel positief uitgepakt, jouw spel heeft er zeker niet onder te lijden gehad.
Maar zo'n leraar bekijkt voor een student toch zeker ook de lange termijn, en als hij er heilig van overtuigd is dat jij met jouw huidige, verkeerde, embouchure niet de gewenste groei kan doormaken, zal hij jou inderdaad adviseren om iets anders te proberen.
Dat zo'n leraar niet doorheeft dat het na 3 jaar nog niet werkt...
Maar al met al zou ik ook niet alle raad van je leraren zomaar terzijde willen schuiven, die mensen hebben natuurlijk wel het beste met je voor.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 15 jun 2005 10:57 |
|
|
mi trompeta schreef: Toch zeggen die leraren dat niet voor niks. Kijk, voor jou is het nu (toevallig?) heel positief uitgepakt, jouw spel heeft er zeker niet onder te lijden gehad. Ik geloof dat ik het niet helemaal snap. Wat heeft positief uitgepakt? Dat ik drie jaar heb zitten klooien met een verkeerd systeem? Dacht van niet. Of bedoel je dat ik uitendelijk eigenwijs ben geweest? Ja, klopt, dat was een goeie beslissing. Wat overigens helemaal niet betekent dat ik daarna niets meer van iemand heb aangenomen. Ik ben een vrij volgzaam type, dus ik heb me wel weer op andere dingen gestort, alleen heb ik de vinger aan de pols proberen te houden bij wat werkte en niet. Citaat: Maar zo'n leraar bekijkt voor een student toch zeker ook de lange termijn, en als hij er heilig van overtuigd is dat jij met jouw huidige, verkeerde, embouchure niet de gewenste groei kan doormaken, zal hij jou inderdaad adviseren om iets anders te proberen. Dat zo'n leraar niet doorheeft dat het na 3 jaar nog niet werkt... Klopt ook wel, maar inderdaad zou er na drie jaar iets meer duidelijk moeten zijn. Ik ben echt aleen maar slechter gaan spelen in die tijd. Citaat: Maar al met al zou ik ook niet alle raad van je leraren zomaar terzijde willen schuiven, die mensen hebben natuurlijk wel het beste met je voor.
Daar zou je vanuit moeteen gaan. Er zijn ook echter leraren die vinden nu eenmaal dat het er zus of zo moet uitzien, of dat je op een zus of zo mondstuk nu eenmaal moet kunnen spelen en als het dan niet lukt wordt al gauw de conclusie getrokken dat het dan wel aan het talent van de leerling zal liggen. Dat is dus toch niet helemaal goed. Ik kan gelukkig zeggen dat dit bij mij niet gebeurt is, er zijn gelukkig een paar mensen ondanks de vreselijke geluiden die ik produceerde, in mijn muzikaliteit blijven geloven, anders had ik nu waarschijnlijk een heel ander beroep gehad.
Bert
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
larrios
|
Berichttitel: Geplaatst: 15 jun 2005 13:09 |
|
Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54 Berichten: 125 Woonplaats: Middelburg
|
|
Mijn vorige post ging over lipbuzzen. Dat kon ik uiteindelijk goed, maar kon nauwelijks spelen. Mondstukbuzzen kon ik niet echt. Ik merk nu dat ik het iets beter kan, nu mijn spelen zich weer positief aan het onwikkelen is, maar dat is meer een bij effect. Ik oefen het verder nooit. Vroeger heb ik het ook nooit nodig gehad, maar kon ik het wel redelijk.
Buzzen is gebaseerd op het idee dat door het in eerste instantie moeilijker te maken, het uiteindelijk makkelijker zou worden. (Minder weerstand, je moet meer zelf doen, je kent de kreten.) Een soortgelijk idee zou kunnen schuilen achter het gebruik van grote mondstukken. Dat is in het begin lastiger, maar je gaat er heus beter van spelen! Niet echt dus. Dit is in theorie misschien aardig, maar in de praktijk komt het neer op een gok. Dat neemt niet weg dat sommigen er baat bij hebben. Prima. Ik zeg alleen dat wat mij betreft het een te directe invloed heeft op je normale spelen en dat ik een meer indirecte benadering wenselijker vind. Maar goed, mijn vorige post verwoordt dat redelijk lijkt me.
Dan nog iets over het conservatorium: het is een misvatting dat alles wat je daar wordt aangeraden zonder meer goed is. Het is zeker voor trompet niet uitzonderlijk dat er mensen 'versleuteld' worden. Een echt goede docent moet toch kunnen voorkomen dat iemands speelniveau door zijn aanwijzingen sterk verslechterd? Aardig om je eens te bedenken is dat, zeker in de klassieke wereld, de docenten worden aangenomen op basis van de job die ze hebben in een vooraanstaand orkest. Het zijn dus allemaal goede spelers, zonder meer, maar op basis van welke onderwijs kwaliteiten worden ze aangenomen? En waar mag je ze wat dat betreft op aanspreken? Het is mij niet bekend. Dat iemand de goede speler is, wil niet zeggen dat iemand ook de goede docent is. Ze zijn er wel, maar ik zou er niet vanuit gaan dat dat altijd zo is. Dat is namelijk niet zo.
Ko
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
euphonic
|
Berichttitel: Geplaatst: 17 jun 2005 15:38 |
|
Geregistreerd: 10 apr 2005 15:30 Berichten: 368 Woonplaats: amersfoort
|
Citaat: Mondstukbuzzen kan heel goed werken (tot op zekere hoogte). Het heeft mij jaren uit al te grote problemen geholpen, maar ik werd er ook niet veel beter van. Het gaf mij het speelgevoel dat ik op dat moment nodig had om uberhaupt te kunnen spelen. Mondstukbuzzen (msb) heeft me ook al eens zwaar in de problemen gebracht. De ellende met msb is dat je het ook heel erg fout kunt doen, en in dat geval gaat het echt tegen je werken. Omdat de weerstand van alleen je mondstuk minder is, ga je de weerstand kunstmatig op de verkeerde plek compenseren (dit kan gebeuren, hoeft als je goed oplet uiteraard niet, maar ik beschrijf gewoon het risico). Wat ikzelf fout deed, en wat ik ook veel leerlingen fout hoor(de) doen is dat de tong te ver naar achteren wordt getrokken om toch een aanvaardbaar geluid te produceren. Als je dit maar lang genoeg oefent, dan neem je die hele slechte gewoonte mee naar je normale spel, en dan is het einde zoek. Het is dus erg belangrijk dat als je op msb't, je een deskundig iemand even laat luisteren of je het goed doet. Iemand die weet hoe het klinkt als je het fout doet.
Het is ook een oplossing om het lip- en mondstuk buzzen en het spelen op het instrument te combineren!!
dus je blaast een G2(voor trompet..dan) op je trompet...vervolgens haal je je instrument van je embouchure, maar aan de luchtstroom en embouchure zetting verander je niets....wat je dan over zou moeten houden is een zuivere buzz...op die manier ga je het speelembouchure en buzzembouchre niet doorelkaar halen lijkt mij!!
je begint op G2..als je dat zuiver en goed kan ga je chromatisch naar beneden....als je dat beheerst ga je chromatisch omhoog!!!
kijk ook hier is http://www.yamahaartistmodel.com/index2.html
dan op media klikken onderin....en kijk dan is naar de masterclass van bv michael mossman.....erg nuttig over dit onderwerp!!!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 jun 2005 00:44 |
|
|
Citaat: Dat iemand de goede speler is, wil niet zeggen dat iemand ook de goede docent is. Ze zijn er wel, maar ik zou er niet vanuit gaan dat dat altijd zo is. Dat is namelijk niet zo.
Dat klopt, maar andersom klopt het ook.
Ik zou zeggen probeer alles uit, qua buzzen, pedaaltonen etc. Als het je helpt ga er dan vooral mee door. Ik heb het nooit gestudeerd maar heb er ook geen moeite mee. Ik kan desondanks redelijk makkelijk buzzen en de pedaaltonen zitten er ook goed genoeg op.
Ik studeer liever dingen waar ik direct iets aan heb, zoals lipbindingen en staccato in het normale bereik. Door o.a. toonladders en drieklanken met verschillende dynamiek en frasering te combineren kun je in relatief weinig tijd veel zaken aanpakken. Bij mij werkt dat het beste. Daarnaast studeer ik veel etudes en transcripties voor mijn toon en techniek. Als ik leadchops wil hebben (na een week vakantie of zo) studeer ik leadpartijen en andere hoge oefeningen zoals o.a. staccato van een lage f# tot een G3. Ik maak wel veel pauzes, dus na elke zware oefening.
|
|
| Omhoog |
|
 |