trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buzzen zonder mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 00:45 

marnix schreef:
Zowiezo voor ik de toeter aan mijn mond zet, even 2 minuutjes.

Dan 5 minuten met mondstuk alleen, toonladders, en bindingen, zodat ik flexibel ben, liefst met piano erbij, zodat ik voor ik ga spelen de noten al op mijn lippen voel.

Ik ben na 2 minuten wel ingespeeld, iets langer als ik meteen een heftige passage moet spelen in een concert. Mijn leadcollega's zie ik ook niet veel langer inspelen.

marnix schreef:
Dan studeer ik, en gaat er iets continue fout, dat pak ik alleen het mondstuk erbij, zodat ik op hele korte afstand feedback krijg van mijn lippen en gehoor, waar het misgaat. Als ik een bepaald interval of loopje de hele tijd verpruts, dan pak ik het mondstuk erbij.

Als ik een loopje verpruts zit het niet in mijn hoofd. Mijn lippen hebben daar verder niet veel mee te maken. Die voeren alleen maar uit wat er in het hoofd zit. Mijn lippen hoeven niet te zoeken naar een noot, ik moet alleen die noot van tevoren horen en dan kan ik hem ook spelen.

marnix schreef:
Ik geloof er heilig in, dat als het op het mondstuk niet lukt, dat de versterker ( de trompet ) de missers alleen maar versterkt weergeeft. Lukt het op het mondstuk goed, dan weet ik zeker dat ik op de trompet ook alleen maar beter die loopjes eruit kan slingeren.

Ik haal het hele mondstuk verhaal er tussen uit. Dat is dan het verschil. Als ik de muziek niet in mijn hoofd heb dan kan ik het ook niet (goed) spelen. Als het wel in mijn hoofd zit kan ik het ook op trompet spelen,buzzen, mondstuk buzzen, zingen, op piano spelen of op mijn EWI, dat maakt dan niet meer zoveel uit. Het spiergeheugen van mijn lippen en vingers is al 25 jaar geleden geprogrammeerd. Ik moet de spieren alleen de juiste muzikale prikkel geven en zorgen dat lippen in vorm blijven door veel te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 05:27 

waarschijnlijk komt het toch allemaal op een totaal plaatje neer. Hoe meer je oefent met je toeter en je er echt mee bezig bent om je kwaliteiten te verbeteren, deste beter dat het gaat met spelen. Het zal allemaal uiteindelijk wel een positieve uitwerking hebben.

Te veel/te lang van iets is nooit goed. Maar te weinig ook niet... Voor mij heeft buzzen in ieder geval een goede uitwerking in het beheersen van "het trompetspel". Ik ben door het buzzen mezelf meer bewust van wat er werkelijk allemaal gebeurd als je trompet speelt.

En ik denk ook weleens, als je ergens problemen mee hebt tijdens het spelen en er bestaat een simpele methode als buzzen, waardoor je je problemen aan kunt pakken, waarom zou je het dan niet gewoon proberen. Misschien heeft het zelfs wel een goede uitwerking op dingen waar je het helemaal niet zou verwachten.

Ik heb les van Arto Hoornweg in Utrecht op het conservatorium en ik durf wel te zeggen, dat buzzen één van de hoofdzaken is in het hele gebeuren in onze opleiding. Volgende week komt Roy Poper naar nederland en ook met Roy gaat er weer genoeg gebuzzed worden. Dit allemaal n.a.v. de lesmethodes van James Stamp een man die zijn vak ook wel verstond en dus ook één van de vele wegen die naar Rome leiden...

hahaha en ik vind de onderlinge strijd ook wel grappig eigenlijk in het "wie er gelijk heeft" wedstrijdje wat regelmatig terug keert op deze site... Ik leer daar toch eigenlijk ook wel wat van, door al die verschillende levenservaringen en meningen te lezen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 09:45 
Moderator

@Erik: misschien is dat het grote verschil tussen jazz trompettisten en klassieke trompettisten :idea:

Als je een loopje verprutst heb je het niet in je spiergeheugen zitten, en moet je dat trainen, dat kan dmv mondstuk of door het 100 keer te spelen. Met je mondstuk erbij hoor je van veel dichterbij wat er misgaat. Een trompet kan net dat detail toch verdoezelen.

Daarnaast gaat het m.i. niet om muziek, maar techniek: ik kan een loopje heel muzikaal spelen, maar als het misgaat, is het technisch niet ok.

En anders kan ik je de masterclass van Roy Poper aanraden, die is veel ervarener in het uitleggen hoe het allemaal werkt, ten slotte, als pas afgestudeerde pro heb ik niet veel te melden, toch? :roll: Ik kan het alleen maar in praktijk brengen, en dat gaat me iig redelijk af.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 10:04 

marnix schreef:
@Erik: misschien is dat het grote verschil tussen jazz trompettisten en klassieke trompettisten :idea:

Nee, ik denk niet in die dogma's. Bill Adam en Arnold Jacobs (mijn grote voorbeelden) gaven les aan duizenden klassieke trompettisten in hun leven.

marnix schreef:
Als je een loopje verprutst heb je het niet in je spiergeheugen zitten, en moet je dat trainen, dat kan dmv mondstuk of door het 100 keer te spelen. Met je mondstuk erbij hoor je van veel dichterbij wat er misgaat. Een trompet kan net dat detail toch verdoezelen.

Als ik een loopje niet kan spelen zit het niet in mijn hoofd. Als het in mijn hoofd zit kan ik het ook wel spelen. Mijn lip weet na 30 jaar trompetspelen wel hoe ze moeten staan om welke noot dan ook te spelen. Maar als ik die noot niet van tevoren hoor dan zal ik hem niet goed kunnen spelen. Als ik hem wel hoor speel ik hem ook goed. Een enkele kicks daar gelaten.

marnix schreef:
Daarnaast gaat het m.i. niet om muziek, maar techniek: ik kan een loopje heel muzikaal spelen, maar als het misgaat, is het technisch niet ok.

Als het misgaat is het muzikaal ook niet oké, rare opmerking.

marnix schreef:
En anders kan ik je de masterclass van Roy Poper aanraden, die is veel ervarener in het uitleggen hoe het allemaal werkt, ten slotte, als pas afgestudeerde pro heb ik niet veel te melden, toch? :roll: Ik kan het alleen maar in praktijk brengen, en dat gaat me iig redelijk af.

Deze laatste opmerking laat ik maar voor wat het is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 10:22 
Moderator

Ook ik denk niet in dogma's, het is gewoon iets opvallends dat jij bij jouw techniek er alleen maar andere leadtrompettisten bijhaalt, waar ik aan de andere kant geen klassieke trompettist ken die niet aan een gezonde warming up doet.

Als iets misgaat, dan kan ik het nog mooi spelen, qua geluid. Ik hoor leerlingen regelmatig heel mooi en virtuoos de meest rare dingen doen. Toch is het fout. Dus werk ik eraan. En dat gaat uiteraard voor mezelf ook nog steeds op. muziek =/= techniek. Andere invalshoek, dus geen kwestie van objectiviteit, maar van subjectiviteit. Nuancering weet je wel.

En waarom zou je niet naar een masterclass van Roy Poper gaan? Als er iemand is die veel weet van buzzen, dan is hij het wel. Stamp enzo.( Heeft ook talloze trompettisten opgeleid btw ) Voor iemand die niet in dogma's denkt, heb je het verdacht veel over Bill Adam en Arnold Jacobs. En ben je wel verdacht fel anti-buzzen. Als je echt niet in dogma's denkt zou ik zeggen: ga eens naar die Roy Poper ( kan er zelf helaas niet bijzijn ) je zou verbaasd staan wat zo'n man te melden heeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 10:31 

Ik ben niet fel anti buzzen. Ik zeg alleen dat je het niet nodig hebt om goed trompet te leren spelen. Het is alleen maar een hulpmiddeltje. Als het zo'n gemis zou zijn dan snap ik niet dat ik nog zo ver ben gekomen.

Ik kan niet naar de masterclass van Roy Poper omdat ik dan in het buitenland zit. Maar als ik komende week in Nederland zou zitten dan zou ik naar Derek Watkins gaan luisteren die komende week bij het Metropole Orkest zit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 10:38 

marnix schreef:
Elke dag.
Zowiezo voor ik de toeter aan mijn mond zet, even 2 minuutjes.
Dan 5 minuten met mondstuk alleen, toonladders, en bindingen, zodat ik flexibel ben, liefst met piano erbij, zodat ik voor ik ga spelen de noten al op mijn lippen voel.

(Dit lijkt verdacht veel op een inhoudelijke bijdrage 8O ).
Wat je hier schrijft is nagenoeg hetzelfde als hetgeen ik hier eerder propageer!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2008 10:39 
Moderator

AHa kijk. Nu praten we.

Als je mijn posts goed gelezen had, had je eruit kunnen halen dat ik het ook als hulpmiddel beschouw. Alleen hecht ik er veel waarde aan, omdat het echt werkt, en niet alleen voor mij.

Maar goed, ik heb mijn mening wel gezegd hier. Hoop dat Roy van Lent hier nog wat aan kan toevoegen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur