trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Spelen van 1e Trompetpartijen van HaFaBra muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2003 13:58 

JeroenJongeling schreef:
Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen trompet partijen in fanfares en harmonieën.

Die ervaring heb ik niet. De trompet is in beide orkestvormen een "kleurinstrument" en dus relatief evenveel te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2003 15:54 

Bij fanfaremuziek heb ik toch altijd de indruk (ongeacht het niveau) dat je meer te spelen hebt dan bij harmonie partijen. In een harmonie orkest heb je wel meer verschillende kleuren aanwezig in het orkest dan bij een fanfare. Het karakter van de stukken heeft er natuurlijk ook veel mee te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2003 16:56 

ben ik het mee eens. Die marsen daar kan je je af en toe op kapot blazen... Wat betreft de discussie wie nou en hoeveel 1e trompetten er zijn... Beetje wazig ik bedoel de muziek wordt pas gemaakt als er ook 2e en 3e zijn anders heb je echt heel weinig aan een 1e. Vind ik dan. Zelf beoefen ik de trompet zo'n 8 jaar nu en heof ook niet echty te oefenen voor mijn partijen. Behalve dan dus ook de oudere marsen (Mijnenvegers etc.) De hoogte dat is wat vaker een probleem maar dat kan je deels verhelpen door daar wel gericht op te studeren.

Fil/ musical muziek daar wordt toch wel wat van gevergd van een trompettist. Als ik kijk naar Elizabeth bijvoorbeeld. Op het eind nog effies naar ver boven de balk terwijl je al redelijk er door zit... Das dan wel pittig.

Dat was't wel zo'n beetje

Jan

(allemaal nog een happy new music year)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2003 08:48 

JeroenJongeling schreef:
Bij fanfaremuziek heb ik toch altijd de indruk (ongeacht het niveau) dat je meer te spelen hebt dan bij harmonie partijen. Het karakter van de stukken heeft er natuurlijk ook veel mee te maken.

Ik speel bij zowel een Harmonie (uitm.) en een fanfare (ere). Toen onze dirigent nog voor beide orkesten stond speelden we regelmatig bij beide orkesten dezelfde stukken (als De Haske weer zo'n kaskraker had...). Ik kon echt geen verschil in trompetpartijen ontdekken! Sterker nog: als er verschil in een trompetpartij voor Harmonie en Fanfare zit staat dat er altijd boven. En dat zie je dus zelden...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2003 09:38 

Als je een echte harmoniepartij vergelijkt met een echte fanfare partij (en dus niet zo'n uitwisselbaar arrangementje van De Haske) dan zijn er wel degelijk verschillen te vinden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2003 09:57 

RvL schreef:
Als je een echte harmoniepartij vergelijkt met een echte fanfare partij (en dus niet zo'n uitwisselbaar arrangementje van De Haske) dan zijn er wel degelijk verschillen te vinden.

Duh, een echte harmoniepartij moet je ook samen spelen met brandhout, een fanfarepartij met blik :wink: .
Ik heb het over de goeie ouwe Kaskrakers als "Oregon", "Moment for Morricone" enzo, niet over "Sunken Village" (waar wil je dat mee vergelijken?) of "Lord of the Rings" (hoe wil je dat met een fanfare spelen?).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2003 10:34 

inderdaad, als je zo'n harmonie partij ziet dan staat er heel vaak boven geschreven wat ze moeten doen in de fanfare... Dat heb ik al regelmatig gezien en meegemaakt. Ik moet zeggen dat ik dan toch wel af en toe voor de fanfare weg kies ook al zit ik in een harmonie... Vaak wel leuke riedeltjes (fout woord ik weet het) er om heen en richting boven de balk. Trekt mij wel...

brandhout is neem ik aan hetzelfde als jankhout oftewel kl@(R)¡net

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2003 10:49 

janhuizer schreef:
brandhout is neem ik aan hetzelfde als jankhout oftewel kl@(R)¡net

Yep, maar ik zie ze liever branden :twisted: dan janken :cry: .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur