trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Schoonmaken?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2008 10:27 

heej ff zonder gekheid. werkt dat nu echt zo'n vaatwasser?
Wil het eigenlijk eens proberen maar durf niet zo goed...
eh...
Hans?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2008 11:00 

ja hoor het werkt.
als Engels porcelein in de vaatwasser kan, waarom een trompet dan niet? Ik maak het instrument altijd eerst van binnen helemaal schoon, en dan leg ik hem in onderdelen in de vaatwasser, blokje erbij, klaar.
Ik zorg er wel voor dat hij niet warmer wordt dan 50'C om te voorkomen dat de buizen niet meer passen :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2008 14:09 

Ik wacht soms te lang met het schoonmaken van mijn trompet en kom er dan achter dat de ventielstembuizen zo vast zitten dat ik ze er niet meer met de hand uit kan trekken. Dan neem ik een stuk dik touw (ongeveer 10 mm) van een meter lang en haal dat door de bocht van de stembuis. De beide uiteinden van het touw klem ik in de bankschroef. Ik tik dan de trompet zachtjes naar achteren en door de massa van de trompet geeft dit een ruk in het touw waardoor de stembuis loskomt. Je moet wel gedoseerd tikken. Als de zaak echt helemaal vastgerot zit dan kun je op deze manier het hele eerste stuk van de stembuis lostrekken van het ventielhuis. Dus als het met zachte tikjes niet lukt dan moet je naar een reparateur maar ik heb op deze manier de stembuizen altijd zelf nog losgekregen.

Als de stembuizen er eenmaal uit zijn dan kun je eventuele aanslag goed verwijderen met een plastic pannensponsje. Er zit ook altijd aanslag in het deel van de buis dat aan het ventielhuis zit en vooral in het deel waar de U-bocht normaal niet komt. Dit is zeer moeilijk te verwijderen, zelf met een speciaal borsteltje. Ik heb een boor van de juiste diameter die ik met de hand voorzichtig in de buis draai en daarmee is de aanslag goed te verwijderen. Als de zaak goed schoon is, afspoelen met warm water en invetten met vasiline.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2008 14:27 

Adriaan Kragten schreef:
Ik wacht soms te lang met het schoonmaken van mijn trompet en kom er dan achter dat de ventielstembuizen zo vast zitten dat ik ze er niet meer met de hand uit kan trekken. Dan neem ik een stuk dik touw (ongeveer 10 mm) van een meter lang en haal dat door de bocht van de stembuis. De beide uiteinden van het touw klem ik in de bankschroef. Ik tik dan de trompet zachtjes naar achteren en door de massa van de trompet geeft dit een ruk in het touw waardoor de stembuis loskomt. Je moet wel gedoseerd tikken. Als de zaak echt helemaal vastgerot zit dan kun je op deze manier het hele eerste stuk van de stembuis lostrekken van het ventielhuis. Dus als het met zachte tikjes niet lukt dan moet je naar een reparateur maar ik heb op deze manier de stembuizen altijd zelf nog losgekregen.

Als de stembuizen er eenmaal uit zijn dan kun je eventuele aanslag goed verwijderen met een plastic pannensponsje. Er zit ook altijd aanslag in het deel van de buis dat aan het ventielhuis zit en vooral in het deel waar de U-bocht normaal niet komt. Dit is zeer moeilijk te verwijderen, zelf met een speciaal borsteltje. Ik heb een boor van de juiste diameter die ik met de hand voorzichtig in de buis draai en daarmee is de aanslag goed te verwijderen. Als de zaak goed schoon is, afspoelen met warm water en invetten met vasiline.
lijkt me niet wenselijk om je stembuis 'uit te boren'... gewoon in de cola/azijn donderen en een nachtje laten liggen. Dit is niet zo agressief en al je aanslag verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Maargoed dat je ventiel stembuizen vast zitten is gewoon stom. Je moet gewoon zorgen dat je regelmatig die dingen even heen en weer beweegt en in vet... dan komt het niet vast te zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2008 15:43 

geregeld spelen en goed onderhouden voorkomt een hoop problemen,
als je dagelijks of in iedergeval meer malen per week stemt, gaat je stembuis niet vastzitten. en mocht hij wel stroef gaan lopen, dan kun je er meteen iets aan doen.

in plaats van cola hoorde ik ook laatst ketchup, ook een zuur, alleen in wat dikkere vorm dan cola, half uurtje laten staan, en dan goed doorspoelen, eventueel borstels er doorheen.

het uitboren lijkt me ook zeker geen goed plan.
maar goed, het is jou trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2008 10:37 

Het uitboren is alleen relevant voor de stembuis van het derde ventiel wanneer die jaren lang op dezelfde plaats heeft gestaan en je er toch behoefte aan hebt om hem weer helemaal in te kunnen schuiven. De aanslag in het deel van de buis waar de U-bocht normaal niet komt is een zeer harde oxidelaag die je er op een normale manier niet uit krijgt. De boordiameter is wel zeer critisch. Ik had een boor van 12 mm nodig voor mijn Yamaha bugel. Je moet hem langzaam linksom ronddraaien zodat hij niet kan happen en hem per omwenteling maar heel weinig naar binnen duwen. Op deze manier haal je alleen de oxidelaag weg en niets van het onderliggende messing.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2008 10:58 

Adriaan Kragten schreef:
Het uitboren is alleen relevant voor de stembuis van het derde ventiel wanneer die jaren lang op dezelfde plaats heeft gestaan en je er toch behoefte aan hebt om hem weer helemaal in te kunnen schuiven. De aanslag in het deel van de buis waar de U-bocht normaal niet komt is een zeer harde oxidelaag die je er op een normale manier niet uit krijgt. De boordiameter is wel zeer critisch. Ik had een boor van 12 mm nodig voor mijn Yamaha bugel. Je moet hem langzaam linksom ronddraaien zodat hij niet kan happen en hem per omwenteling maar heel weinig naar binnen duwen. Op deze manier haal je alleen de oxidelaag weg en niets van het onderliggende messing.

Ja sorry hoor, maar hier moet ik toch echt op reageren!
Jij bent altijd bezig met ingewikkelde berekeningen hoe je een instrument stemmend krijgt, en dat soort dingen! (IK snap er in elk geval meestal geen snars van!)
Maar nu ga je ons hier zitten vertellen dat je de pomp van je derde ventiel nooit gebruikt???!!! :roll:

Hmmmmmmmmmmmmmmm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2008 14:47 

verklaart wel waarom bepaalde noten niet stemmen. kan dus een makkelijkere oplossing zijn dan die ingewikkelde instrumeten van je.
mijn pompen zijn in tenzij ik ze uitschuif om te stemmen(lage Cis en lage D)
maar los daarvan, uitboren is dus gewoon een (ongewenste) noodoplossing omdat het instrument niet goed is onderhouden. goed onderhouden en juist gebruik in combinatie met een beetje voorzichtig zijn voorkomt dat je instrument ieder half jaar bij de reperateur ligt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur