Ruli schreef:
vlgs mij gaat dit niet op voor amateurbands, iemand die daar de hoge noten kan spelen wordt automatisch lead... aan z'n partij af te lezen tenminste.
Ik had moeten zeggen: "in het ideale geval speelt degene met de beste leadcapaciteiten lead". Helaas is het in veel amateurbands zo dat degene met de meeste testesteron lead speelt. Jammer jammer.
Ruli schreef:
..dan timed ie ook beroerd als ie 2e zou spelen, schiet je ook weinig mee op als dan ook nog eens alle hoge noten niet of nauwelijks gespeeld worden.
Hier ben ik het heel erg niet mee eens. Zeker in amateurbands is het belangrijk dat iemand met een goede timing lead speelt, ook al komt hij of zij niet hoger dan een c2. De timing van de lead wordt als het goed is overgenomen door de rest. Als de lead goed speelt kan de rest van de band, door goed te luisteren, daar iets van opsteken.
Trompettor schreef:
Vette F3 zou je van me kunnen horen, die a3 was erg uitzonderlijk, maar reikte wel met volle klank goed hoorbaar over het orkest.
Een A3 gaat ook nog wel over het orkest heen als je hem op blokfluit speelt, in dat register zit verder niks. Als de rest van het orkest nooit luider dan mf speelt, zoals bij veel amateur harmonieën en fanfares het geval is, zegt het zelfs nog minder.
Ik ben dus erg benieuwd naar het Youtube filmpje dat je hier gaat posten. Laten we er tot het zover is maar over jouw vette hoge noten zwijgen.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL