trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Condenswater
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 09:18 

Maar toch, condens heeft niets te maken met kwaliteiten als muzikant en trompettist, en als je luistert naar bijv Bix Beiderbecke en Lous Armstrong kun je je afvragen of er uberhaupt nog wel iets aan het materiaal behoeft te gebeuren.....

Anderzijds is het op dit forum ook gegaan over o.a. :

- Moeilijk te verwijderen condens;
- Problemen met kurkjes en veertjes,verstopte gaatjes;
- amado versus gewone klepjes
- de plaats van klepjes

Dus een non-issue is het nu ook weer niet. (Maar het mag natuurlijk niet afleiden van belangrijker zaken)

Misschien is het mogelijk een trompet te maken zonder condensvorming (dus ook zonder klepjes oid) met net zo veel of minder ballast als bijv een microfoon op de beker. Het valt niet mee om trompetten og beter te maken als ze al zijn, misschien is dit een punt waar nog winst te boeken valt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 10:11 

.

Laatst bijgewerkt door Dominee op 20 maart 2011 19:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 12:50 

Dominee schreef:
...Heeft iemand nog een goede optie?

een kleine windturbine in de leadpipe ipv die zonnepanelen, al die luchtverplaatsing gebruiken, alleen om je lippen te laten vibreren zou zonde zijn.

Verder hoop ik echt dat Adriaan iets uitvindt dat straks toegepast zal gaan worden op de moderne trompet. Want zonder de iedeen van deze mensen bliezen we tegenwoordig nog allemaal op natuurtrompetten.... want daar was/is toch ook niets mis mee?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 12:57 

Dominee schreef:
Heeft iemand nog een goede optie?

.. octaafklep?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 13:02 

paulvangils schreef:
Dominee schreef:
Heeft iemand nog een goede optie?

.. octaafklep?

Op de meeste duitse trompetten zitten al hoge nood(t)kleppen :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 13:06 

Ik zal nog wat onderzoek doen of het op temperatuur houden van een trompet werkelijk leidt tot voorkoming van condensvorming. Maar ik heb er eigenlijk niet zo veel zin meer in om de resultaten op dit panel te vermelden omdat ik bijna alleen maar hilarische reacties krijg. Misschien schrijf ik nog een soort samenvatting van de resultaten als het onderzoek positief uit mocht vallen.

Persoonlijk vind ik het vervelend wanneer er tijdens een lange solo op een onverwacht ogenblik zo veel condensvorming optreedt dat de toon verpest wordt. Je moet dan midden in je solo het condenswater wegblazen. Ik vind dat gewoon vervelend en dat was de reden om te proberen om daar een oplossing voor te vinden. Maar het merendeel van de panelleden schijnt dit effect niet als een probleem te zien (of wil het niet toegeven).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 13:10 

Adriaan Kragten schreef:

Persoonlijk vind ik het vervelend wanneer er tijdens een lange solo op een onverwacht ogenblik zo veel condensvorming optreedt dat de toon verpest wordt. Je moet dan midden in je solo het condenswater wegblazen. Ik vind dat gewoon vervelend en dat was de reden om te proberen om daar een oplossing voor te vinden. Maar het merendeel van de panelleden schijnt dit effect niet als een probleem te zien (of wil het niet toegeven).

Ik weet niet hoor, maar als je dat overkomt, doe je zelf iets niet goed. Ik heb er nooit last van, omdat ik mijn vocht op tijd afvoer. Dus voor een solo. En plotseling water in het instrument?? Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Of je hebt je instrument op de een of andere reden laten afkoelen ( voor een solo niet echt handig ) of je spuugt teveel in je toeter ( ook niet echt een aanrader ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 13:33 

Toch nog even een reactie van mij op de opmerking van Erik dat het aanbrengen van contacten voor de stroomdraden al invloed op het geluid zou kunnen hebben. Ik zal dit niet ontkennen maar deze invloed geldt dan net zo goed voor de waterafvoerklepjes zelf. Die hebben ook een zekere massa en wat nog erger is, ter plaatse van het klepje zit er een gat in de buis met een diameter van 4 mm en met een diepte van ongeveer 3 mm tot aan het viltje van het klepje. Als condenswatervorming niet optreedt dan kan men deze klepjes laten vervallen. Het lijkt me dat het toch gemakkelijker moet zijn om een perfect instrument te bouwen als de storende invloed van de waterklepjes niet aanwezig is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur