theo schreef:
De Ronde Van schreef:
Suggereer je nou dat Walt Johnson zijn onderlip over zijn ondertanden trekt bij het spelen in het hoge register?
Het lijkt inderdaad dat ik dat suggereer hoewel ik meer bedoelde dat beide met het inrollen van de onderlip het hogere register benaderen.
Ik heb het boek van Walt Johnson er nog eens op nageslagen en daar staat niet -letterlijk- in dat je de onderlip over de ondertanden trekt. Hoewel ik het boek org heb gekocht is het een copy van een copy van een copy en zijn de foto's niet helemaal duidelijk afgebeeld.
Blijft lastig te zien wat Walt nou precies doet. Ik dacht dat Nick Drozdoff wel zijn onderlip over de ondertanden trekt. Blijft ook lastig wat met inrollen bedoeld wordt. Als je dat doet tegen ahw de voorkant van de ondertanden aan begrijp ik niet dat je bij het nog verder inrollen van de onderlip je tong tegenkomt (omdat nog altijd je ondertanden ertussen zitten).
Ik weet niet aan welk boek van hem je refereert, maar ik heb het genoegen gehad
4 Europese tours met hem te doen, en uiteraard veel met hem gesproken over trompet
spelen en hoog spelen in het bijzonder, maar ik kan je verzekeren dat hij zijn onderlip
niet over zijn ondertanden trekt.
Wat ik het meest opmerkelijk vind aan zijn spel is dat hij van de lage Fis tot aan de hoge Q
speelt met dezelfde embouchure, hij hoeft niets te verzetten, en dat alles met een enorm
gecentreerde sound én snoeihard waar nodig, en ik heb hem zelden horen kicksen...
Waar ik hem het meest over hoorde t.a.v. (hoog) trompetspelen is het open houden van
de weg die de lucht moet afleggen.
Op zich natuurlijk niets nieuws maar bij hem is dat overduidelijk te horen én te zien.
Hij zegt daarover; "it's like smelling a rose backwards"...
Zoals je de geur van een bloem opsnuift, daarbij zet je ook alles open...
Zijn nek en hals worden ongeveer 2 keer zo groot tijdens het spelen.
Ik weet eigenlijk niet of hij vroeger anders speelde dan tegenwoordig,
hij draait al heel lang mee, maar wellicht is dat boek waarover jij het hebt al wat ouder?
Hoe dan ook, spelen met de lip over de tanden doet hij in ieder geval niet,
en ik ken eigenlijk geen trompettisten in mijn omgeving die dat wel doen,
maar jullie misschien wel?