trompet.nl > forum > Toon onderwerp - onderlip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 23:15 

theo schreef:
De Ronde Van schreef:
Suggereer je nou dat Walt Johnson zijn onderlip over zijn ondertanden trekt bij het spelen in het hoge register?

Het lijkt inderdaad dat ik dat suggereer hoewel ik meer bedoelde dat beide met het inrollen van de onderlip het hogere register benaderen.
Ik heb het boek van Walt Johnson er nog eens op nageslagen en daar staat niet -letterlijk- in dat je de onderlip over de ondertanden trekt. Hoewel ik het boek org heb gekocht is het een copy van een copy van een copy en zijn de foto's niet helemaal duidelijk afgebeeld.
Blijft lastig te zien wat Walt nou precies doet. Ik dacht dat Nick Drozdoff wel zijn onderlip over de ondertanden trekt. Blijft ook lastig wat met inrollen bedoeld wordt. Als je dat doet tegen ahw de voorkant van de ondertanden aan begrijp ik niet dat je bij het nog verder inrollen van de onderlip je tong tegenkomt (omdat nog altijd je ondertanden ertussen zitten).

Ik weet niet aan welk boek van hem je refereert, maar ik heb het genoegen gehad
4 Europese tours met hem te doen, en uiteraard veel met hem gesproken over trompet
spelen en hoog spelen in het bijzonder, maar ik kan je verzekeren dat hij zijn onderlip
niet over zijn ondertanden trekt.
Wat ik het meest opmerkelijk vind aan zijn spel is dat hij van de lage Fis tot aan de hoge Q
speelt met dezelfde embouchure, hij hoeft niets te verzetten, en dat alles met een enorm
gecentreerde sound én snoeihard waar nodig, en ik heb hem zelden horen kicksen...
Waar ik hem het meest over hoorde t.a.v. (hoog) trompetspelen is het open houden van
de weg die de lucht moet afleggen.
Op zich natuurlijk niets nieuws maar bij hem is dat overduidelijk te horen én te zien.
Hij zegt daarover; "it's like smelling a rose backwards"...
Zoals je de geur van een bloem opsnuift, daarbij zet je ook alles open...
Zijn nek en hals worden ongeveer 2 keer zo groot tijdens het spelen.
Ik weet eigenlijk niet of hij vroeger anders speelde dan tegenwoordig,
hij draait al heel lang mee, maar wellicht is dat boek waarover jij het hebt al wat ouder?
Hoe dan ook, spelen met de lip over de tanden doet hij in ieder geval niet,
en ik ken eigenlijk geen trompettisten in mijn omgeving die dat wel doen,
maar jullie misschien wel?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2009 09:22 

A new approach to playing high register trumpet
Double high C in ten minutes by Walt Johnson (Walt Johnson Music Products 1994)

zoals ik al zei staat daar niet in dat de onderlip over de ondertanden getrokken moet worden . . .

wat je zegt mbt "like smelling a rose" staat letterlijk in het boek (als inademing beschrijft hij kort een "yoga-style"/complete breath).

Wat je zegt over zijn embouchure neem ik direct voor waar aan. Ik heb ook niet gezegd dat je van af een bepaalde toonhoogte moet switchen naar high gear of low gear. Ik denk dat zijn aanpak en oefeningen hetzelfde doel hebben als bij BE namelijk het aanvankelijk "extremere" oefenen (in dit geval inrollen van de onderlip) en door het oefenen neem je bepaalde principes vanzelf (en onbewust) over in je normale embouchure (eigenlijk ontwikkel je volgens hem een tweede embouchure dat geleidelijk je oude overneemt).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2009 11:32 

theo schreef:
[Als je dat doet tegen ahw de voorkant van de ondertanden aan begrijp ik niet dat je bij het nog verder inrollen van de onderlip je tong tegenkomt (omdat nog altijd je ondertanden ertussen zitten).

Kwestie van je tong uitsteken. Je kunt als rustpunt van je tong ook je onderlip nemen ipv je ondertanden, maar nogmaals, dat moet je wel liggen. ik leg het wel eens aan leerlingen voor. Sommigen spelen gelijk lekkerder, anderen krijgen er geen toon meer uit.

En over je tanden inrollen is misschien als eerste opzet wel mogelijk, maar zodra je wat lucht erop zet, blaas je de boel vanzelf naar voren. Sommige mensen hebben echter een extremere eerste setup nodig om uit te komen waar anderen allang zijn, gewoon om te voelen waar ze ongever moeten uitkomen.

Misschien helpt deze analogie:
Ik sloeg bij tennissen de bal in eerste instantie vrijwel alleen maar de lucht in. Mijn leraar liet me toen bal na bal in het net slaan, en nu kan ik er meer richting aan geven. Dat is hoe BE werkt, en ook hoe zo'n extreme opzet werkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2009 21:46 

Gek mss, maar ik heb vroeger(hahahaha) de trompet aan mijn mond gezet en het zat gelijk goed blijkbaar.
Aan boven/onderlip denk je dan ook niet meer.
Verder is het oefenen en nogmaals oefenen en zo weinig mogelijk druk op je lippen krijgen.
Het probleem destijds was,dat
de C3 een hele hoge noot was en door die gedachte eigenlijk een barriere vormde voor de ontwikkeling in het hoge register.
M.i. moet je via natuurtonen steeds hoger blazen. Dus even geen gebruik maken van de ventielen. Die komen later wel.
Zelf heb ik een set met verwisselbare cups. Soms kan een ondiepe cup een steun zijn om wat gemakkelijker de hoge noten te blazen.
Toch heb ik mezelf er dikwijls op betrapt,dat ik met de gewone diepere cup dezelfde
muziek zonder moeite blies.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 18:05 

Antoni Hopmann schreef:
Zelf heb ik een set met verwisselbare cups. Soms kan een ondiepe cup een steun zijn om wat gemakkelijker de hoge noten te blazen.
Toch heb ik mezelf er dikwijls op betrapt,dat ik met de gewone diepere cup dezelfde
muziek zonder moeite blies.

Heb ook een tijdje geoefend met een ondieper mondstuk. Een enkele echt hoge noot kwam er makkelijker uit, maar op 5 minuten durend hoge noten festijn maakte het voor mij niks uit. Ben uiteindelijk maar een maatje dieper (en met een veel grotere back bore) gaan spelen, kan nu net zo makkelijk hoog en vind de klank een stuk prettiger.

Ben overigens een paar weken terug met wig ademhaling (icm sporten) begonnen, de eerste resultaten op de reppetities zijn veelbelovend. Het gemak waar mee je luchtdruk kan opbouwen is echt fantastisch. Nu nog flink oefenen om de rest van het krachten spel in balans te houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 17:45 

theo schreef:
A new approach to playing high register trumpet
Double high C in ten minutes by Walt Johnson (Walt Johnson Music Products 1994)
zoals ik al zei staat daar niet in dat de onderlip over de ondertanden getrokken moet worden . . .

Ik heb er nog even over nagedacht en het er nog eens met Erik V. over gehad,
maar er kan verwarring onstaan over die onderlip...
Ik heb inderdaad niet bij Walt gezien dat hj zijn lippen over de ondertanden zou trekken
(dat doen de meeste trompettisten die ik ken niet),
maar bij het stevig drukken van het mondstuk tegen de tanden (hetgeen toch al snel
voorkomt bij hard en hoog spelen) druk je al snel je lippen enigszins over de ondertanden.
Maar goed, jij en ik bedoelden beide het echt naar binnen rollen van de lippen toch?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 20:07 

er zit ruimte tussen de onder- en boventanden omdat je boven- en onderkaak van elkaar gaan bij het vormen van het embouchure. De lippen raken elkaar dan nog wel hetgeen betekent dat er in het midden lip-gedeelten zijn waarachter zich geen tanden bevinden. Het is dus makkelijk om je onderlip naar binnen te trekken waardoor ie vanzelf over je ondertanden gaat. Dat zou inderdaad ook tgv mondstuk-druk kunnen maar ook door gewoon de beweging te maken.

Natuurlijk niet extreem maar de beweging op zich (het feit dat je die beweging kunt maken) kan een trigger zijn om je embouchure efficiënter te maken. Net als bij BE is de uiteindelijke beweging veel geringer dan in bepaalde oefeningen gebruikt wordt maar het effect is er wel.

ik vind het lastige bij Walt Johnson dat er gezegd wordt dat je het gehele rode gedeelte van de onderlip ahw inrolt (zoals ook op de foto's in het boek te zien is. Als dat niet naar binnen in de mond is of met een soort overlap van de bovenlip, dan zou het betekenen dat je je onderlip aan de buitenkant tegen je ondertanden oprolt .. .. .

beetje lastig uitleggen allemaal. Misschien dat ik nog wat tekeningen maak ter verduidelijking . .

Profiel  

Berichttitel: Re: onderlip
BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 22:35 

jan drost schreef:
Bij het leadpipe buzzen viel me op dat ik de sprong van de basistoon naar de (bijna) een octaaf hoger liggende volgende toon veel gemakkelijker maak als ik mn onderlip een beetje aanspan als ondersteuning voor de sprong. Vraag: is dat één van de "trucs" voor hoger spelen? Je onderlip actiever inzetten?

Ik heb de 1e bijdrage nog eens gelezen en eigenlijk staat daar wel in wat ik ook doe. Alleen zou ik het niet willen beperken tot de onderlip. Als je hoger wilt spelen moet je de lippen (d.w.z. mondspieren) aanspannen. Daardoor worden ze stijver en gaan ze sneller vibreren als er voldoende ademsteun is. De snellere vibratie geeft een hogere toon.

Ik geloof niet dat de onderlip naar binnen krult als ik hoger speel. Volgens mij ga je met een pucker embouchure zelfs de lippen naar buiten drukken als je hoger speelt, en met een smile embouchure trek je ze ook uit het mondstuk (dus naar buiten).

Maar eigenlijk hou ik me hier in de praktijk niet mee bezig. Ik hou me liever aan het Song & Wind verhaal. Dat werkt erg goed, vooral als je erg vermoeid bent.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur