trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielen springen stroef terug na langere noot
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010 09:29 

Over het tweede ventiel dat slecht loopt:

Dat kan 2 oorzaken hebben

1) verkeerde koffer, of te volle koffer. De 2e pomp wordt dan stelselmatig te hard in het ventielhuis gedrukt, en dat is op termijn niet goed voor het ventiel.

2) In sommige gevallen, wordt er teveel frictie op de soldeerpunten gezet. De leadpipe en de beker worden bevestigd aan het tweede ventiel, en als dat met de verkeerde spanning gebeurt, dan kan dat ook leiden tot slecht lopen van het ventiel.

Daarom ben ik afgestapt van gigbags en koffers waar je in de deksel nog hele klappers kan doen. Dat drukt allemaal teveel op de 2e pomp, en dat is slecht.

Profiel  

Berichttitel: Re: check!
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010 09:53 

Theo van Kampen schreef:
niks hielp tot ik er een drupje BiNak 495 -souveniertje uit New York, helaas niet te koop in Nederland....- op deed: Probleem Opgelost.

Dat hebben ze ooit eens gratis weggegeven in Nederland, als promotiestunt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010 10:47 

De ventielproblemen die ik vaak en langdurig heb gehad met mijn Connstellation,
heb ik grotendeels kunnen oplossen door aan een flesje gewone ventielolie een flinke
scheut naaimachineolie (die dikker is) toe te voegen.
Ik heb dit flesje wel duidelijk gemarkeerd zodat ik het ook alleen maar voor de Conn gebruik.
camel schreef:
Over het tweede ventiel dat slecht loopt: (...)
Daarom ben ik afgestapt van gigbags en koffers waar je in de deksel nog hele klappers kan doen. Dat drukt allemaal teveel op de 2e pomp, en dat is slecht.

Hier zou ik aan willen toevoegen;
Leg de trompet ook altijd op de linkerkant weg (de kant van de beker),
bij het neerleggen op de rechterkant bestaat de mogelijkheid dat het 2e ventielpompje
een tik krijgt waardoor weer eventuele ventielproblemen kunnen ontstaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2010 10:28 

trompret schreef:
Even een update van mijn kant. Zoals eerder aangekondigd wilde ik mijn ventielen grondig schoonmaken. Toen ik echter de ventielen en alles er uit had zag het er brandschoon uit. Uiteindelijk heb ik met een klein sopje (beetje awasmiddel) de ventielen aangepakt.
Vervolgens heb ik een nieuwe olie geprobeerd en dat is me toch een verschil! De ventielen lopen nu goed en zijn tot nog toe niet éénmaal blijven plakken.
De oude olie die ik gebruikte was van het type 'Al Cass Fast', maar nu ben ik over naar Yamaha olie. Hopelijk blijft het zo goed als het nu is, dan heb ik geen enkele reden meer om te klagen. (niet over mijn trompet althans :lol:)
Hoewel het nu nog te vroeg is om conclusies te trekken, ontstaat bij mij de indruk dat de ene olie de andere niet is.

We zijn nu enkele weken verder na mijn beginpost, en ook ik heb de boel eens grondig schoongemaakt, gedroogd en yamaha synthetic light olie er op gegooid... En alles loopt weer als een tiet! Nergens meer problemen mee. Was het hele leven maar zo makkelijk! :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2010 15:42 

Dat is wat ik bedoel te zeggen. :wink:
Vaker reinigen vooral het instrument!
Zelf heb ik de oorzaak van haperende ventielen in vanalles gezocht.
Nu ben ik ervan overtuigd dat de problemen veroorzaakt worden door residu in het instrument dat tussen de ventielen geblazen wordt.
Maak de ventielen maar eens grondig schoon en smeer ze, speel een half uur en veeg daarna eens met een wit doekje over de ventielen je zult altijd vervuiling zien.
Dit slijpsel en aangekoekte olie zit wel in je instrument en hoop zich alleen maar op met de dagen.
Als je dan een optreden hebt en het instrument wordt lang bespeeld en is goed warm komt dit residu lekker los en gaat voor problemen zorgen op de cruciale punten.
Zover mijn mening en ervaringen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2010 15:35 

Perez (en anderen), kan ik echt zonder problemen mijn trompet onder de douche houden? Heb ooit eens een (yamaha) trombone gezien waar alle lak vanaf was gesprongen na een bad, dus ben er sindsdien een beetje huiverig voor. Zou dat aan de temperatuur van het water hebben gelegen? Is het dan dus gewoon een kwestie van niet te warm water gebruiken?

Voorheen gebeurde dergelijk schoonmaakwerk altijd door de instrumentarium-beheerder van onze band, vandaar dat ik er niet zo in thuis ben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2010 16:17 

Milou93 schreef:
Perez (en anderen), kan ik echt zonder problemen mijn trompet onder de douche houden? Heb ooit eens een (yamaha) trombone gezien waar alle lak vanaf was gesprongen na een bad, dus ben er sindsdien een beetje huiverig voor. Zou dat aan de temperatuur van het water hebben gelegen? Is het dan dus gewoon een kwestie van niet te warm water gebruiken?

Voorheen gebeurde dergelijk schoonmaakwerk altijd door de instrumentarium-beheerder van onze band, vandaar dat ik er niet zo in thuis ben.

Geen probleem, ik maak mijn trompet altijd schoon onder de douche, ik ken zelfs mensen die hun trompet in de vaatwasser stoppen. Dat durf ik dan net weer niet aan maar onder de douche moet geen probleem zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2010 16:34 

Met de gelakte trompetten nog nooit problemen gehad.
Let wel, ik leg het instrument niet in bad maar spoel het met lauw/warm water goed uit en reinig regelmatig met een "veer" de pompen etc van binnen.
Als je een instrument lang niet gereinigt hebt of een second hand koopt die van binnen grondig gereinigd moet worden laat ik hem wel eventjes weken.
Maar als hij eenmaal schoon is en je spoelt hem regelmatig uit hoeft dit weken absoluut niet.
De zilveren trompetten deed ik vroeger altijd handmatig poetsen/boenen.
Nu smeer ik ze in met zilverpoets van HG of ander merk en spoel ze daarna gewoon weer af onder de douche.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur