saniejjj schreef:
Kijk en zo zijn we weer een heel eind wijzer Alleen waar staat die YR nu voor? De bekervorm? Of het materiaal?
Op deze vraag heeft delano op een van de vorige pagina's al antwoord gegeven:
delano schreef:
De 8345 is de nieuwere versie van mijn 6345. Zij hebben dezelfde beker, de YR, en die is zowel vrij klein in diameter (123 mm) als ook behoorlijk tight. Deze trompetten hebben een 0.462 boring en die heet bij Yamaha (en bij Bach) large bore. Let wel, dit is de kleinste lb die er is, bij 0.461 zit je in de ML bore. Bij Benge b.v. heet de 0.464 boring MLP(lus), volgens mij een betere benaming.
Yamaha volgt volgens mij met de 6345/8345 een beetje Bach, de lb instrumenten worden uitgerust met een nauwe beker om de balans in de trompet te brengen.
Zie b.v. de Bach 25, een 0.462 lb trompet met de nauwste beker die Bach (nog) maakt.
Daarom vermoed ik dat de YR beker meer op de Bach 25 beker lijkt. Omdat de Bach 25 de naam heeft wat snijdend te zijn heeft Yamaha hun beker van goldbrass gemaakt waardoor de snijdende kantjes wat afgerond worden.
Ik heb geen inside information van Yamaha zelf, maar zie geen enkele reden het hier mee oneens te zijn. De term YR heeft dus betrekking op de vorm van de beker.
saniejjj schreef:
Nog even een nieuwsgierig vraagje. Je zegt dat een large boring, echt maar een tikkeltje groter is als ML. Zijn die ML toeters dan ook kleiner als "normaal" ML?
Yamaha is, zoals ook al eerder op dit forum werd besproken, in een bepaalde periode overgestapt op een iets kleinere boring, zowel voor de ML-modellen als voor de L-modellen. De L modellen waren al niet heel groot, niet zoals bij bijvoorbeeld Benge en Calicchio, en werden met deze verandering nog een beetje kleiner. Zowel de 'nieuwe' L als de 'nieuwe' ML zijn nu precies gelijk aan de L en ML van Bach. Bach heeft ook nog XL, zijnde 0,468", en dat is weer gelijk aan L bij Benge. Een klein overzicht, met wat uitersten erbij vermeld.
11,13mm / 0,438" - Conn #1, bijv. 38B Connstellation
11,3mm / 0,445" - Yamaha M, bijv. Bobby Shew-model.
11,66mm / 0,459" - Bach ML, Yamaha 'nieuwe' ML
11,68mm / 0,460" - Benge ML, Yamaha 'oude' ML
11,73mm / 0,462" - Bach L, Yamaha 'nieuwe' L
11,76mm / 0,463" - Schilke L, Yamaha 'oude' L
11,79mm / 0,464" - Benge MLP (zijnde ML plus)
11,89mm / 0,468" - Bach XL, Benge L
11,94mm / 0,470" - Benge LP (zijnde L plus)
12mm / 0,472" - Mijn Adams.
12,29mm / 0,484" = Holton ST-305 Banana Horn