trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2007 18:13 

Je moet niet denken dat je na zo'n lange tijd op een 11/4C gespeeld te hebben maar zo even hetzelfde geluid uit een 43C haalt. De lippen moet er even aan wennen, maar na 2 weken is jouw oude geluid terug op een kleiner of ondieper mondstuk. Het verschil is alleen dat je op een kleiner mondstuk veel efficienter kunt spelen, een beter bereik zult krijgen of in ieder geval met minder moeite hoog speelt, en het uithoudingsvermogen zal verbeteren.

Let wel ik heb het hier dus niet over leadmondstukken maar over een gewoon allround mondstuk. Voor big band zou je eerder aan een 43S kunnen denken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2007 12:03 

erikveldkamp schreef:
Speel jij alleen maar klassieke muziek dan of komt er ook wel eens wat lichtere muziek voorbij?

Ik speel eigenlijk uitsluitend hafabra repertoire. Daar wordt wel eens wat "lichts" getracht, maar dat staat in geen verhouding met de "echte" lichte muziek zoals ik die ken van het Metropool, Luchtmacht enz. Thuis speel ik vooral veel uit de boeken van Allen Vizzutti en jou :wink: . Komt er overigens binnenkort weer iets nieuws uit?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2007 19:19 

Ik heb net een contract getekend voor een nieuw boek met als werktitel Rhythms of the World. Dat wordt een boek met 3 stemmige stukken met een groove eronder. Leuk voor blazersecties die wat verschillende ritmes en stijlen onder knie willen krijgen. Wanneer het te koop is weet ik nog niet, waarschijnlijk volgend jaar zoals dat zo gaat.

De hoogste noot is in ieder geval onder de C3.... :wink:

Allen Vizzutti speelt trouwens ook gewoon op een 6C achtig mondstuk waar die alles op speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2007 19:21 

Ik heb nog wel een vraagje m.b.t. het gaan spelen op een kleiner ondieper mondstuk.

Naar alle tevredenheid speel ik een paar jaar op een Bob Reeves 43M voor al het HaFa werk.

Voor een avontuurtje heb ik er een BR43ES bij gekocht in eerste instantie gaat het prima maar na +/- 20min spelen voel ik de bovenlip tegen de cup aan bij het spelen rond de C3:?
Is dit een aanloop probleem en gaat dit over als ik er langer op speel, omdat ik het niet gewend ben ondiep te spelen.
Of is het mondstuk gewoon te ondiep voor mij. :?:
Mee doorgaan of stoppen met dit mondstuk :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2007 19:42 

Het is geen denk ik aanloop probleem maar zo te horen heeft het meer te maken met de uithoudingsvermogen. Als je na 20 min. moe wordt heb je er last van. Dan kun je de lipspanning niet meer opbrengen.

Ik heb deze maand bewust weinig gestuurd omdat ik even geen zin had en had dus vanmiddag ook uithoudingsproblemen tijdens een concert. Dan slaat bij mij het mondstuk ook dicht als ik niet genoeg pauze heb om te herstellen. Als ik weer op mijn oude conditie ben dan heb ik dit soort problemen niet. dan speel ik ook veel efficienter.

Dus veel studeren in het hogere register, zie mijn drilloefeningen op mijn website. Als ik die van de week weer doe dan krik ik mijn uithoudingsvermogen wel weer op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2007 12:58 

Aangezien ik vanaf donderdag a.s. 4 dagen achtereen popband-lead activiteiten heb ga ik deze week jouw drill uitproberen. Ik laat je maandag weten of het voor me gewerkt heeft ;)

Allen Vizzutti speelt toch op zo'n ontzettend ondiep Yamaha mondstuk, een soort 3F (of G als dat zou bestaan) met een zeer smalle backbore?

Als ik op mijn 7C speel klink ik veel donkerder, stoffiger dan op mijn 3C. Mijn ervaring is dat de cupdiepte meer met het geluid doet dan de diameter.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2007 13:21 

Als je dezelfde rand hebt zoals bij een Reeves 42S en een 42ES dan zal het mondstuk met de ondiepere cup (ES) meer backpressure geven. Daardoor sluiten de lippen zich weer sneller en zorgen zo voor een sneller vibratie van de lippen. Vandaar dat je makkelijker hoog kunt omdat je meer hulp krijgt. Ik denk dat je het effect zou kunnen vergelijken met een dunnere snaar op een gitaar. Als je jezelf overblaast slaat een ondieper cup natuurlijk sneller dicht. Vandaar dat je op een kleiner/ondieper mondstuk veel efficienter moet spelen. De marge is veel kleiner in vergelijk met een groot mondstuk.

Als je een kleinere diameter hebt kun je dat vergelijken met een kortere snaar, wat ook voor een hoger geluid zorgt. Het trillingsoppervlak van de lippen wordt kleiner.

Daarnaast heeft het totale volume of inhoud van het mondstuk, ook invloed op de hoogte van het geluid. Met een 1C zul je bij dezelfde lipspanning een lagere toon krijgen dan bij een 10C. Als je met de handpalm tegen een tubamondstuk aanslaat en daarna tegen een trompetmondstuk hoor je duidelijk het verschil in toonhoogte.

Dat jouw ervaring is dat de 7C stoffiger klinkt dan de 3C kan ook met de desbreffende mondstukken te maken hebben. Bij Bach willen dezelfde modellen toch nog wel eens anders klinken. Angelo Verploegen had toen problemen met de stemming op zijn van Laar bugel (rond de a2) met een 3C Bach. Toen ik mijn 3C Bach erop zette waren de stemmingsproblemen weg! Ik heb ditzelfde fenomeen ook wel eens met andere soortgelijke mondstukken meegemaakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2007 13:46 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Allen Vizzutti speelt toch op zo'n ontzettend ondiep Yamaha mondstuk, een soort 3F (of G als dat zou bestaan) met een zeer smalle backbore?

Die cupdiepte valt wel mee. Ik zou mijn Yamaha Vizzutti tussen een D en een E cup schatten.
De Backbore is wel erg nauw.
Ik weet niet wat voor throat erop zit, maar op een of andere manier klinkt dit mondstuk erg vol voor zo'n ondiepe cup.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur