trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 17:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoogte
BerichtGeplaatst: 06 aug 2007 15:18 

Peter Amersfoort schreef:
Je hebt absoluut gelijk, maar ook jij kent collega's die niet zo'n groot bereik hebben.
Daarbij speelt niet iedereen licht.

Daarom zie je vaak dezelfde personen op 1e,2e,3e en 4e trompet in een big band. Maar de meeste kunnen toch wel een F3 spelen. De 1e trompettisten kunnen ze echter wat makkelijker produceren (de hele avond).... :wink:

In ieder geval mag je van een prof. toch verwachten dat die een redelijk goed embouchure heeft. Dan is een E3 ook niet zo'n probleem (licht of klassiek).

Profiel  

Berichttitel: hoogte
BerichtGeplaatst: 06 aug 2007 17:52 

Wat leuk dat jullie zo snel reageren op mijn vraag. Ik heb al wel vaker op de site gekeken maar me nog nooit geregistreerd.
Ik speel sinds januari lead in een bigband (en in een andere bigband doe ik vaak het hogere werk, we wisselen hierin echter ook af).
Ik speel op een bob Reeves 43 ES en heb een yamaha xeno. Zit wel te denken aan een ander instrument, maar daar kan ik genoeg info over vinden. De 43 ES speelt super als ik goed in vorm ben en veel speel. Heb ik echter minder tijd (wat ook vaak voor komt) dan gaan mijn top noten en uithoudingsvermogen erg snel achter uit.
Is het dan verstandiger om een wat dieper mondstuk bijv. 43S of 43 M te nemen?
Ik ben nu vooral bezig met de oefeningen die bij Erik op de site staan te oefenen (ademhaling en ademsteun) om op die manier mijn bereik uit te breiden.
Ben benieuwd naar jullie reactie en tips.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2007 10:55 

Speel bijna een jaar nu en t lukt tot G2 redelijk. Helaas pindakaas staan er in t boek waar ik nu uit studeer een aantal stukken met C3, dus ik denk dat ik hard moet gaan werken aan mn embouchure.

Profiel  

Berichttitel: hoogte
BerichtGeplaatst: 06 okt 2007 15:07 

Ik speel nu ondertussen alweer 8 jaar, maar ben helemaal niet tevreden met mijn hoogte.
Ik heb soms al moeite met een c3 en als ik op mijn kamer oefen bak ik er helemaal al niks van!
ik heb al veel met mijn leraar overlegt, want ik wil veel hoger kunnen en langer volhouden natuurlijk, maar hij blijft elke keer weer zeggen dat als ik ouder wordt (ik ben 15) ook mijn lippen sterker worden en dus alles "vanzelf" beter wordt. Ik wil hem wel geloven, maar het kan zeker nog wel een paar jaar duren voordat mijn lippen echt zijn ontwikkeld en daar heb ik helemaal al geen zin in om op te wachten.
Hebben jullie misschien nog tips of iets om toch nog een beetje hoogte te winnen :oops:
Dat zou ik zeer op prijs stellen!;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2007 16:00 

Dat werd tegen mij ook altijd gezegd... Ik moet zeggen dat ik nu 18 ben en het steeds beter gaat, maar ik blijf het een beetje onzin vinden.

Profiel  

Berichttitel: Re: hoogte
BerichtGeplaatst: 07 okt 2007 21:02 

Thunder schreef:
hij blijft elke keer weer zeggen dat als ik ouder wordt (ik ben 15) ook mijn lippen sterker worden en dus alles "vanzelf" beter wordt.

Da's toch echt onzin. Dit zou voor gewichtheffen nog kunnen kloppen, trompetspelen is echter wat anders dan gewichtheffen. De aangezichts- en mondspieren die je met trompetspelen gebruikt zijn erg dun. Ze kunnen een beperkte kracht leveren, en de spiermassavergroting door training is zeer beperkt. Laat staan een spiermassavergroting samenhangend met het doormaken van de puberteit (want daar hebben we het dan over).
Het belangrijkste is hoe je je spieren gebruikt. Techniek is in trompetspelen vele malen belangrijker dan spierkracht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2007 21:27 

Het is zeker geen onzin.
Je spieren ontwikkelen zich naarmate ze ouder worden dus ook je hoogte. Dat is niet alleen een kwestie van aanleg maar ook ervaring, natuurlijke ontwikkeling en training.
Als je 15 bent speel je echt nog geen C4, net zoals de meest supergetalenteerde hardloper van 15 echt niet onder de 10 sec zal lopen. Waar de hoogte eindigt is voor iedereen anders, net als de leeftijd waarop dat bereikt wordt. Het is wel zo dat aanleg er zeker mee te maken heeft. Als je op je 20e net een C3 kan halen, kun je een carriere als lead wel vergeten want dan komt het waarschijnlijk niet meer.
Ik haalde op mijn 15e een F3. Op mijn 18e of 19e was die bruikbaar (dwz over het orkest heen aan het eind van de 3e set) en pas op mijn 38e is dat uitgebreid naar een D4. En ontwikkeling zit er nog steeds in, dus Thunder, maak je geen zorgen. Je leraar heeft gelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2007 22:20 

oke, bedankt!
Al sta nou al te popelen om 38 te zijn, haha. nee, maar ik begrijp het wel al zal ik nooit een echte lead worden. Veel aanleg heb ik namelijk niet voor hoogte al vind ik dat wel mijn grootste gebrek. Ik zou dat namelijk wel heel graag willen, maar ik kan natuurlijk niet alles hebben. Toch heb ik het idee dat bijna iedereen die fanatiek trompet speelt toch echt wel hoger kan dan ik vandaar dat ik ook een beetje onzeker was. Vandaag heb ik bijvoorbeeld in de concertzaal gespeeld en naast mij zaten 2 trompettisten die een half jaar ouder waren, maar toch wel alle dis3'tjes eruit kregen (met in mijn ogen gemak) waar ik alleen nog maar van kan dromen!
Maar ik zal maar geduldig zijn! En dan nog een vraagje, ik doe volgend jaar mijn D. En alle stukken die mijn leraar heeft gezegd op D niveau te zijn, kan ik allemaal niet volhouden door mijn gebrek aan hoogte. En ik ben nogal een zenuwpees, ik stond al te trillen op mijn benen bij A,B en C. Maar bij D is het ook nog voor publiek en als ik zo zenuwachtig ben, wordt het er ook niet beter op en kan ik echt al helemaal niks meer. Mijn leraar zegt elke keer van: "Dat komt allemaal wel goed" en "maakt je niet druk", maar dat doe ik juist wel!
Zal het volgend jaar echt zo'n groot verschil zijn met hoogte? Waarschijnlijk kunnen jullie daar niet veel over zeggen omdat dat bij iedereen anders is, maar over het algemeen..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur