trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen we buzzen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2004 10:53 

Hugo schreef:
Overigens heb ik eens gecheckt in hoeverre ik automatisch op de juiste toonhoogte speel. Ik probeerde dan eerst een G' te buzzen en vervolgens controleerde ik dat met de trompet eraan en het bleek dat ik er maar een heel klein beetje naast zat. Gewoon door de spanning en luchtsterkte aan te nemen die ik normaal voor een G gebruik.
Ik denk dat je tot het beste resultaat gekomen bent, als je in 1 keer, zonder van te voren gecontroleerd te hebben de juiste noot kunt buzzen. Daar moet je dan ook wel een absoluut gehoor voor hebben volgens mij.

je zegt het eigenlijk zelf al: je hebt geen absoluut gehoor nodig om in een keer de juiste noot te kunnen buzzen. Een toon maken doe je niet met je oren maar met trillende lippen,en om je lippen aan het trillen te krijgen moet je een inspanning leveren. Als je lang en op de goeie manier traint, leer je vanzelf steeds beter het juiste gevoel ((in)spanning/luchtsnelheid/luchthoeveelheid) kennen voor elke noot... een soort absoluut gevoel dus.
Op een trompet een noot inzetten is wat makkelijker omdat de trompet wat minder gevoelig is voor kleine afwijkingen dan een mondstuk. Toch heb je ook geen absoluut gehoor nodig om een noot op een trompet in te zetten. Met mondstukbuzzen kun je dat gevoel voor iedere noot heel goed fine-tunen, omdat je hoort wat je doet.....

Profiel  

Berichttitel: Gary Grant
BerichtGeplaatst: 06 sep 2004 18:48 

Hallo allemaal, trompetcollega uit België hier.
Mag ik even muggeziften, Gary Grant was géén leerling van Bill Adam. Aan zijn klank zou je 't wel niet zeggen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 sep 2004 20:18 

Hé hé, ik dacht dat niemand het zou opmerken.............. :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur