trompet.nl > forum > Toon onderwerp - TCE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 15:58 

erikveldkamp schreef:
jepk schreef:
Zo is het dan ook heel makkelijk te begrijpen dat de onderlip niets te maken heeft met het voortbrengen van de trilling, dat gebeurd tussen de binnenkant van de bovenlip en de bovenkant van de tong

Als je niet blaast is er geen lipopening. Door te blazen ontstaat er een lipopening, vooral de lipflap van de bovenlip is daar voor verantwoordelijk. Door de lipspanning sluiten de lippen zich weer en herhaalt het proces weer. Door deze trilling van de lippen op een bepaalde frequentie ontstaat er een pulserende luchtkolom, net zoals bij het membraam van de speaker. De binnenkant van de lip en de bovenkant van de tong brengen geen trillingen voort. Dat is bij elk embouchure hetzelfde. Het enige wat TCE doet is dat het een onderlip maakt met de tong. Doordat er een kleinere opening is heb je meer luchtsnelheid tussen de tong en de bovenlip (een soort lipcompressie) waardoor je een snellere lipfrequentie kunt krijgen bij een vergelijkbare luchtdruk.

Deze pulserende luchtkolom vormt een drukgolf die het mondstuk en het instrument in gaat. Als het de beker bereikt reflecteert deze drukgolf en ontstaat er een staande golf. In het lage register bepalen de frequenties en resonaties van het instrument meer de staande golf, in het hoge register de lipfrequentie. Vandaar dat het hoge register ook moeilijker is omdat je embouchure dan harder moet werken (voldoende lipspanning in combinatie met voldoende ademsteun).

Hier vindt je wat filmpjes over hoe liptrillingen werken : http://iwk.mdw.ac.at/mb/

Je kan wel zien dat je nog nooit met TCE gespeeld hebt, je moet is weten hoe een jeuk je op te tong krijgt bij het spelen ,vooral in het begin wordt je er gek van :o ,ik voel ook heel duidelijk dat de trillingen ontstaan in het kanaaltje tussen bovenlip en tong, dus ik kan daar niets anders van maken :o

Laatst bijgewerkt door jepk op 08 apr 2006 09:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 16:08 

Door het tunneltje is er meer luchtsnelheid en luchtwervelingen op die plek. Dat zul je dan wel voelen. Maar zonder voldoende lipspanning krijg je geen hogere toon en ook geen andere lipfrequentie. De luchtsnelheid bepaald de toonhoogte niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 16:26 

erikveldkamp schreef:
Door het tunneltje is er meer luchtsnelheid en luchtwervelingen op die plek. Dat zul je dan wel voelen. Maar zonder voldoende lipspanning krijg je geen hogere toon en ook geen andere lipfrequentie. De luchtsnelheid bepaald de toonhoogte niet.

Zeker is er lipspanning nodig, maar dan wel de lipspanning tegen de tong aan, en niet lip tegen lip.Want dat kan ook niet omdat je tong tussen je lippen staat van mondhoek tot mondhoek. :wink:

Laatst bijgewerkt door jepk op 08 apr 2006 09:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 16:34 

Als je de lippen tegen elkaar aandrukt spreken we van lipcompressie. Omdat je de tong gebruikt ipv de onderlip is het een soort verkapte lipcompressie. Vandaar dat het geluid ook dunner wordt naarmate je hoger speelt. Als je meer lipspanning zou gebruiken als je hoger speelt (boven C3) dan kun je een rijkere klank behouden. Meer lipspanning zorgt voor een onregelmatigere liptrilling waardoor er meer boventonen ontstaan. Meer boventonen geeft een rijkere klank. (Kort door de bocht).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 17:16 

8)

Maar toch, ik heb het thuis een paar keer geprobeerd, en het lijkt me heel moeilijk ( en raar) om dit onder de knie te krijgen. Er komt ook een raar brommend geluidje uit. Ik doe dan toch iets niet goed. Ik houd het voorlopig maar bij mijn oude manier.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 17:26 

Trompettor schreef:
8)

Maar toch, ik heb het thuis een paar keer geprobeerd, en het lijkt me heel moeilijk ( en raar) om dit onder de knie te krijgen. Er komt ook een raar brommend geluidje uit. Ik doe dan toch iets niet goed. Ik houd het voorlopig maar bij mijn oude manier.

Dat lijkt mij heel verstandig, maar na een half jaartje oefenen gaat het steeds beter, en vooral in de hoogte steeds gemakkelijker. :wink:

Laatst bijgewerkt door jepk op 08 apr 2006 09:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 17:52 

Citaat:
Dat lijkt mij heel verstandig, maar na een half jaartje oefenen gaat het steeds beter, en vooral in de hoogte steeds gemakkelijker.

Ja, maar mijn doel is niet zo hoog mogelijk spelen. Ik wil de klassieke kant op en dan is voor mij een goeie basis belangrijker als een hoge mooie klank.
En ik heb voorlopig nog iets om te studeren dus, misschien voor later nog wel leuk om te oefenen?...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 17:59 

Citaat:
Ik wil de klassieke kant op

Hij heeft het licht gezien :D

Mjah.. ik heb ook neit echt behoefte om eerst een half jaar te gaan brommen voordat ik resultaat zie.. mn leraar zegt me wel wat anders :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur