trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Spelen van 1e Trompetpartijen van HaFaBra muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2003 12:12 

Ja, laten we het even over goeie muziek hebben en niet over die muziek voor meloenen(of miljoenen) die De Haske/Molenaar etc. met 1 druk op de knop voor elke bezetting heeft gearrangeerd. Van die populaire "top 40" meuk is ook niet vaak wat zinnigs te maken, een melodielijn, tweede stem en een bonke bonke beat en klaar is Kees (of Jan of Wim etc.).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2003 13:39 

Met goeie muziek (goed geschreven muziek?) bedoel je zeker dat je, als tweede, derde of vierde trompet met name, niet continu het gevoel hebt dat je skipt van tweede naar derde naar vierde middenin passages, en soms een stukje eerste trompet meepakt. En dat je niet hoeft mee te toeteren met alle melodietjes die voorbij komen bij de klarinetten of de rest van het orkest, terwijl er "Solo" boven jou partij staat. :cry:
Blijkbaar is orkestratie ook een vak (of kunst?). Soms heb je ontzettend veel te doen in een stuk, maar kan je maar doorgaan, en soms blaas je je op relatief simpele stukjes helemaal te barsten.
Volgens mij heeft dat vaak te maken met hoe de stemverdeling is gemaakt: soms voel je je als eerste trompet gedragen door de sectie (of andere delen van het orkest), soms heb je het gevoel of het hele orkest aan jou hangt. Of dat je voor spek en bonen meedoet, als je bijvoorbeeld een bugelpartij in een orkestraal dubbel forte moet spelen......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2003 21:14 

Het is inderdaad maar net wat je gewend bent. Of je nu in een vaandelafdeling inderdaad La guerre zit te spelen (welke trouwens ook nog een es-trompet en piccolo trompet partij bevat) of dat je in een 2e afdelingsfanfare the lion king moet spelen...........
Voor je eigen ontwikkeling: zoek verenigingen uit waar je naast betere spelers zit en waar moeilijkere muziek gespeeld wordt.......daar groei je zelf ontzettend van.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2003 08:25 

nielsmarchal schreef:
Voor je eigen ontwikkeling: zoek verenigingen uit waar je naast betere spelers zit en waar moeilijkere muziek gespeeld wordt.......daar groei je zelf ontzettend van.

Ja, daar zitten die betere spelers op te wachten: slechtere spelers "meeslepen", continu tijdens repetities moeten wachten totdat die slechtere spelers eindelijk dat riedeltje kunnen spelen. Nee, ga dan liever eerst thuis studeren voordat je je bij zo'n orkest vertoont! Orkestrepetities zijn niet voor de ontwikkeling van de individuele speler, maar voor de ontwikkeling van het orkest/een muziekstuk.

Met andere woorden: zoek een orkest waar je je ei in kwijt kunt. Een orkest op een niveau waar je zeker niet slechter bent dan je mede-muzikanten maar waar iedereen op ongeveer hetzelfde niveau speelt. Het is beter om met een D diploma bij een 2e afdelingsorkest te spelen en er dan bijv. een provinciaal orkest bij te zoeken, dan met een B diploma bij een provincaal orkest te spelen en daarmee het niveau van het hele orkest naar beneden te halen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2003 11:43 

Hoe noemen ze dat ook al weer???

De spijker op de kop slaan geloof ik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2003 10:18 

Als orkest moet je zelf voor je aannamebeleid zorgen: mik me er maar weer uit als ik niet goed genoeg ben! Voor mijn eigen spel is het erg goed om naast mensen te kunnen zitten die beter zijn als ik. Je moet er natuurlijk ook echt beter van worden, en niet dertig jaar zonder vooruitgang als een soort drijfanker het hele orkest steeds stilzetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2003 11:37 

vind ik ook Rik !!
ik ben afgelopen jaar bij een drumfanfare weg gegaan omdat ik daar alleen maar men partijtje speelde en het gehele orkest mee moest trekken .
:? nou dat hou je een maand vol , 2 maanden maar niet een jaar hoor (trust me)
toen ben ik opgegeven moment gevraagt of ik met een harmonie wilde mee spelen voor een concours waar ze heen moesten , dat heb ik gedaan en moest 3e partij spelen.
na het concours ben ik bij die harmonie gebleven en speel nu 1e partij :lol: (waar andere mensen die daar langer speelden niet egt blij mee waren :? maja) en dat bevalt me wel , ik leer er een hoop van .en daar gaat het mij ook vooral om steeds meer bij leren
en daarom benik ok wel blij dat ik af en toe mag invallen bij een andere big band als waar ik in speel want ook al speel je vaak mee je leert toch weer !

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur