trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondspieren verzuren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 12:40 

HJ schreef:
Als ik dat zo lees heb je niet de aandacht van de chops afgehaald, maar dat maakt niet uit.

Jawel: ik wen me aan altijd de mondhoeken te spannen, en hou me daar zodra dat vanzelf gaat niet meer mee bezig. Met het midden, de daadwerkelijke chops, bemoei ik me helemaal niet tijdens het spelen, ik laat de lucht het zware werk doen. Zodra ik me bewust met mijn lippen ga bezighouden gaat het mis, ik concentreer mij liever op een juiste ademcontrole.

HJ schreef:
Stel je voor dat je in een mondhoek je duim doet en in de andere mondhoek je wijsvinger. Druk dan beide vingers naar buiten toe maar hou dit tegen met je mondhoeken. Dit is het aanspannen zoals ik het doe en dat geeft me veel minder gauw verzuurde spieren.

Uiteraard, ik ben absoluut geen fan van het smile-embouchure. Vermoedelijk spannen we onze mondhoeken op ongeveer dezelfde manier aan.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 14:53 

HJ schreef:
Dan hebben we het nog niet over een 'smile' embouchure, waarbij de mondhoeken weg worden getrokken van het centrum. Hier zijn we allemaal wel een beetje uit, dunkt me.

Ik speel een beetje met een smile embouchure en ook beweeg ik mijn hoofd teveel volgens sommige boeken. Desondanks heb ik een behoorlijk makkelijk embouchure en een goed uithoudingsvermogen. Elk lichaam reageert anders op de muzikale prikkels. Zolang je niet forceerd en een goed geluid hebt maakt het niet zoveel uit hoe je lichaam dat tot stand brengt.

Ik heb net een video van Chris Botti gekeken. Zijn embouchure ziet er niet bijzonder goed uit, maar hij klinkt erg goed en lijkt daar niet voor hoeven te forceren. Hetzelfde geldt ook voor Sean Jones, die zo'n beetje zijn mondstuk naast het midden heeft staan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2008 01:27 

erikveldkamp schreef:
Zolang je niet forceerd en een goed geluid hebt maakt het niet zoveel uit hoe je lichaam dat tot stand brengt

Zolang je niet forceerd?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2008 08:57 

sorry, ik bedoelde forzeert.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2008 21:25 

erikveldkamp schreef:

Ik speel een beetje met een smile embouchure en ook beweeg ik mijn hoofd teveel volgens sommige boeken. Desondanks heb ik een behoorlijk makkelijk embouchure en een goed uithoudingsvermogen. Elk lichaam reageert anders op de muzikale prikkels. Zolang je niet forceerd en een goed geluid hebt maakt het niet zoveel uit hoe je lichaam dat tot stand brengt.

Kijk, als je met zo'n gemak speelt als jij, dan maakt het allemaal niks uit. Stel je echter voor dat je worstelt om een hoge C een hele avond te kunnen spelen, dan is het smile embouchure niet het eerste dat jij iemand zult adviseren, toch?

Als iemand goed klinkt, goed speelt en geen problemen heeft, dan interesseert het me helemaal niks wat-ie doet, al trekt-ie zijn mondhoeken tot achter z'n oren. De meeste mensen die ik voor m'n neus krijg, spelen echter allesbehalve makkelijk. Als ik zie dat ze met een smile embouchure spelen, dan zeg ik dat niet meteen, maar geef wel oefeningen om dit te veranderen. Hetzelfde als ik zie dat iemand met hoofdbewegingen z'n toonproductie verstoort. Die zeg ik toch echt wel dat-ie z'n hoofd wellicht iets minder kan bewegen. Andersom heb ik het ook wel eens tegen iemand gezegd dat hij kan proberen door een lichte pivot te gebruiken zijn intervalsprongen kan verbeteren. Een smile embouchure zal ik echter nooit iemand aanraden om hoger te spelen, jij ook niet volgens mij, en dat is wat ik bedoel.

En in of uit het centrum, laag of hoog op de lip (behalve in het rood van de bovenlip), dat is inderdaad heel persoonlijk. Ik heb eens een keer met een paar leerlingen geamuseerd naar de trompetsectie van het Metropole-orkest gekeken. Allemaal toptrompetters, en geen een die op dezelfde manier speelt. Nee, inderdaad, hoe het er uitziet is totaal onbelangrijk, hoe het klinkt des te belangrijker.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2008 09:31 

Als je onze discussies uit het verleden nog kunt herinneren ben ik sowieso niet met embouchure bezig. De problemen liggen namelijk 9 van de 10 keer niet in de embouchure maar heeft met andere zaken te maken waardoor een slecht embouchure ontstaat. Je moet niet het gevolg veranderen maar de oorzaak aanpakken (klankvoorstelling, ademsteun).

Het feit dat ik (en ook anderen) wel met een beetje smile een goed geluid en bereik hebben wil dus in mijn optiek zeggen dat het wel goed KAN functioneren MITS je de andere elementen voor elkaar hebt. Dan kun je dus ook met een gigantisch scheef embouchure spelen zoals Chris Botti of Sean Jones. Als je op de videotjes van Arnold Jacobs kijkt over embouchure, dan zie je dat hij goed kan spelen waar hij het mondstuk ook op de lippen zet. Dat is gewoon een kwestie van de spieren op een ander plek goed ontwikkelen net zoals je het normaal in het midden zou doen.

BIj de meeste is het zo dat ze de hoofdbestandelen niet voor elkaar hebben en dan maakt het ook niet uit of je wel een perfect embouchure hebt volgens sommige boeken. Wat dat dan ook is.

Ik weet zeker dat bij jouw leerlingen die zogenaamd met een smile embouchure spelen, ze de rest ook nog niet voor elkaar hebben. Bij 9 van de 10 leerlingen die ik krijg is namelijk de ademsteun en de klankvoorstelling nog erg onderontwikkeld.

Maar nogmaals, ik ben geen smile embouchure aanhanger. Ik propageer eerder helemaal niet met embouchure bezig te zijn maar met de hoofdbestanddelen zoals ademsteun en klankvoorstelling. Dat ontwikkel je vanzelf wel een goed funktionerend embouchure. Hoe dat er dan ook maar uitziet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2008 11:10 

erikveldkamp schreef:
Ik weet zeker dat bij jouw leerlingen die zogenaamd met een smile embouchure spelen, ze de rest ook nog niet voor elkaar hebben. Bij 9 van de 10 leerlingen die ik krijg is namelijk de ademsteun en de klankvoorstelling nog erg onderontwikkeld.

Maar nogmaals, ik ben geen smile embouchure aanhanger. Ik propageer eerder helemaal niet met embouchure bezig te zijn maar met de hoofdbestanddelen zoals ademsteun en klankvoorstelling. Dat ontwikkel je vanzelf wel een goed funktionerend embouchure. Hoe dat er dan ook maar uitziet.

We zijn het eens over de meeste dingen. Het enige verschil is denk ik dat ik er toch één element wel bij betrek, en dat is embouchure in de zin van het functioneren van de lippen. Daarbij heb ik het dus helemaal niet over hoe dat eruit hoort te zien, dat heb ik in mijn vorige post ook al gezegd. Natuurlijk moet de ademsteun en de klankvoorstelling voor elkaar zijn, alleen kan het zelfs dan nog niet werken, en dan zijn er toch verbeteringen te bereiken door te werken aan de lippen. Niet hoe het eruit hoort te zien, wel hoe het werkt.

Ik kan enkel mezelf als voorbeeld geven. Met mijn klankvoorstelling is nooit iets mis geweest. Ik heb onnoemelijk veel uren doorgebracht met luisteren naar Maurice André en noem ze allemaal maar op. Tot mijn 18e was ik een supertrompettist met makkelijke chops, goed geluid, geweldige techniek. Mijn uithoudingsvermogen liet te wensen over en daarom werd er voorgesteld mijn mondstuk hoger te zetten. Een directe embouchureverandering op basis van 'buitenkant' die ik zelf nooit op deze manier zou adviseren. Er werd eindeloos gekletst over en gewerkt aan ademsteun, beter kon ik dat gewoon niet meer doen, maar mijn bek was verpest. Met mijn klankvoorstelling was nog steeds niks mis, alleen kon ik die klank met de beste wil, en vele uren per dag studeren, niet maken. Pas toen ik op de goeie manier weer aan mijn chops ging werken, zonder naar de buitenkant te kijken (!), kreeg ik langzaam weer mijn klank terug, en nu zelfs met een beter uithoudingsvermogen en alles.

Misschien snap je nu waarom ik klankvoorstelling en ademsteun aanvul met embouchure oefeningen. Bij veel mensen is het niet nodig, bij evenzoveel zeker wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2008 11:35 

HJ schreef:
Kijk, als je met zo'n gemak speelt als jij, dan maakt het allemaal niks uit. Stel je echter voor dat je worstelt om een hoge C een hele avond te kunnen spelen, dan is het smile embouchure niet het eerste dat jij iemand zult adviseren, toch?

Ondanks dat Erik er hard voor heeft gewerkt, en nog steeds, ben ik ook van mening dat
het trompetspelen hem veel makkelijker afgaat dan anderen. Desondanks deel ik zijn mening dat de problemen bij het trompetspelen veel te veel worden gezocht in de embouchure en het evt. veranderen daarvan. De werkelijke problematiek is m.i. de ademhaling en het ontbreken van ademsteun en idd ook het ontbreken van klankvoorstelling. Mag Erik dan al op jeugdige leeftijd het kunstje begrepen hebben, ben ik zo´n typisch voorbeeld van iemand die het heeeel lang fout heeft gedaan. Ik heb al die dingen gedaan (lees; moeten doen) zoals o.a. de smile, om mijn spel beter te krijgen met overigens als tragisch dieptepunt het non pressure systeem... Stel je voor dat ik absoluut geen sound had én uithoudingsvermogen en vervolgens je trompet te moeten
ophangen aan een touwtje en dan vanzelfsprekend NOG slechter te klinken waarmee
je laatste restje zelfvertrouwen smelt als sneeuw voor de zon. Achteraf kan ik goed beoordelen dat het vrijwel zinloze tijdsbesteding is geweest vooral omdat ik zo veel tijd
heb nodig gehad om al die fouten weer af te leren en het zelfvertrouwen weer op te bouwen. Ik vind ook het bewegen van het hoofd helemaal geen probleem meer. Kijk naar
iemand als Freddie Hubbard (in zijn goeie tijd) die zijn hoofd alle kanten op bewoog,
niets aan de hand...
Kortom het is allemaal niet zo moeilijk maar het wordt vaak zo moeilijk gemaakt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur