Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 maart 2009 14:20 |
|
Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03 Berichten: 743 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
HJ schreef: Welcome to the middle ages. Als men toen had gezegd dat ieder boek dat zei dat de aarde niet plat was maar rond, afgedaan had als een slecht boek, dan geloofden we nu nog steeds dat de aarde plat was. Gelukkig zijn er mensen geweest die een beetje tegen de stroom inroeiden.
Wat een vreemde vergelijking...
Jij vergelijkt het inzicht dat in de middeleeuwen ontstond over het rond zijn van de aarde,
met het ontbreken van het belang van een goede ademhaling/steun in het boek BE...
Jouw conclusie is dus dat degene die wél beweren dat bij trompetspelen álles draait
om een goede ademhaling, nog in de middeleeuwen leven als het trompetspelen betreft,
en dat de nieuwe visie moet zijn; speel vanaf nu op de embouchure? (aarde = rond...)?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 maart 2009 16:12 |
|
|
De Ronde Van schreef: Wat een vreemde vergelijking...
Ik geef toe dat de vergelijking niet helemaal opgaat. Misschien is dit duidelijker: Komt een man bij de dokter, die zich een beetje zwak voelt. Hij zegt al weken vitamine C te slikken, maar zich nog steeds niks beter te voelen. De dokter zegt, slik meer vitamine C, de man voelt zich nog steeds niks beter. Komt terug bij de dokter, waarop deze onbegrijpend zegt dat het niet mogelijk is dat de patient zich niet beter voelt en stuurt hem weg met het advies toch maar heel veel vitamine C te slikken. Vervolgens gaat de patient , nog steeds ziek, naar een andere dokter. Deze schrijft hem ijzer voor. Na een week voelt de patient zich veel beter. Hij stapt op de eerste dokter af, en zegt dat hij niet extra vitamine C nodig had, maar ijzer, waarop dokter 1 zegt, dat kan niet, want daar zit geen vitamine C in. Citaat: met het ontbreken van het belang van een goede ademhaling/steun in het boek BE..
Je hebt geen flauw benul waar je het over hebt als je het boekje niet gelezen hebt. dat hoeft ook niet, maar zeg dan geen dingen die je niet weet.
Overigens heb ik me sinds ik BE doe, nog nooit zo weinig met de embouchure beziggehouden. Ik volgde adviezen zoals: de lippen moeten in één stand blijven, alleen wat aanspannen om hoger te spelen.....??????? Ik ging me alleen maar meer daarop focussen, want de lippen mochten niet bewegen, los zijn, aanspannen...onbegrijpelijke tegenstrijdige adviezen. Het interesseert me niks wat mijn lippen doen, zolang ik maar kan spelen wat ik wil spelen. Dat is precies wat je van BE leert, maar dat heeft buiten Wilhelmus en nog een paar mensen hier op het forum nog nooit iemand gesnapt. Maakt niet uit, ik snap het gelukkig wel.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompettor
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 maart 2009 18:23 |
|
|
Citaat: De Ronde Van schreef: Citaat: Wat een vreemde vergelijking... Ik geef toe dat de vergelijking niet helemaal opgaat. Misschien is dit duidelijker: Komt een man bij de dokter, die zich een beetje zwak voelt. Hij zegt al weken vitamine C te slikken, maar zich nog steeds niks beter te voelen. De dokter zegt, slik meer vitamine C, de man voelt zich nog steeds niks beter. Komt terug bij de dokter, waarop deze onbegrijpend zegt dat het niet mogelijk is dat de patient zich niet beter voelt en stuurt hem weg met het advies toch maar heel veel vitamine C te slikken. Vervolgens gaat de patient , nog steeds ziek, naar een andere dokter. Deze schrijft hem ijzer voor. Na een week voelt de patient zich veel beter. Hij stapt op de eerste dokter af, en zegt dat hij niet extra vitamine C nodig had, maar ijzer, waarop dokter 1 zegt, dat kan niet, want daar zit geen vitamine C in.
Wat een leuke vergelijking!
_________________ Met een Van Laar is niets te zwaar.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 maart 2009 18:53 |
|
Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03 Berichten: 743 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
HJ schreef: De Ronde Van schreef: Wat een vreemde vergelijking...
Ik geef toe dat de vergelijking niet helemaal opgaat. Misschien is dit duidelijker: Komt een man bij de dokter, die zich een beetje zwak voelt. Hij zegt al weken vitamine C te slikken, maar zich nog steeds niks beter te voelen. De dokter zegt, slik meer vitamine C, de man voelt zich nog steeds niks beter. Komt terug bij de dokter, waarop deze onbegrijpend zegt dat het niet mogelijk is dat de patient zich niet beter voelt en stuurt hem weg met het advies toch maar heel veel vitamine C te slikken. Vervolgens gaat de patient , nog steeds ziek, naar een andere dokter. Deze schrijft hem ijzer voor. Na een week voelt de patient zich veel beter. Hij stapt op de eerste dokter af, en zegt dat hij niet extra vitamine C nodig had, maar ijzer, waarop dokter 1 zegt, dat kan niet, want daar zit geen vitamine C in. Je vervangt de ene vreemde vergelijking door de andere... Citaat: Citaat: met het ontbreken van het belang van een goede ademhaling/steun in het boek BE.. Je hebt geen flauw benul waar je het over hebt als je het boekje niet gelezen hebt. dat hoeft ook niet, maar zeg dan geen dingen die je niet weet. Ik heb inderdaad het boek als zodanig niet gelezen maar op het internet is er vrij veel over te vinden en dat heb ik wél gelezen. Het levert weinig geheimen op t.a.v. de methode van Jeff Smiley. Bovendien baseer ik mij tevens ook op bijdragen van jou en anderen op deze site; erikveldkamp schreef: Wilhelmus schreef: Ik zeg/typ nergens dat je je alleen op embouchure moet richten, integendeel, al die spiertjes vallen niet bewust op de ideale manier aan te sturen... Als je dat niet gedaan hebt, had je B.E. ook niet hoeven te gebruiken. Dat richt zich namelijk alleen maar op de embouchure. Citaat: Nogmaals, als je je vooral niet op de embouchure gefocussed, waarom ben je dan zo positief over B.E? Dat gaat alleen maar over de embouchure. Veel lezen over de trompet en trompetspelen hoeft niet slecht te zijn, zolang je in staat bent (vooral als trompetstudent) om de juiste afwegingen te maken. Een boek dat gaat over trompetspelen en uitgaat van de embouchure i.p.v. de adem is wat mij betreft geen verplichte kost, en da's een eufemisme. Tegen jouw genuanceerde bewering in, denk ik er wel degelijk verstand van te hebben. Net als jij heb ik alle narigheid op de trompet wel meegemaakt, maar met o.a. de lessen die ik van Bobby Shew kreeg, is het allemaal goed gekomen. Ik ben er ook blij mee dat hij vindt dat ik de ademhaling/steun goed beheers, en ben er zelfs trots op dat hij aan enkele collega's met reputatie, heeft laten weten eventueel naar mij toe te stappen met problemen op dit gebied. Citaat: Het interesseert me niks wat mijn lippen doen, zolang ik maar kan spelen wat ik wil spelen. Dat is precies wat je van BE leert, maar dat heeft buiten Wilhelmus en nog een paar mensen hier op het forum nog nooit iemand gesnapt. Maakt niet uit, ik snap het gelukkig wel.
Dat doet me denken aan dat Belgenmopje;
Die hoort op de autoradio dat er een spookrijder is gesignaleerd...
Belg; "één? wel hónderd!"
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
diederik
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 maart 2009 19:13 |
|
 |
| Moderator |
 |
Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52 Berichten: 2388 Woonplaats: Hoek van Holland
|
In dat verband kan ik je melden dat ze per 1 mei a.s. in Belgie (net als in Engeland) ook links gaan rijden. Eerst zes weken op proef alleen de vrachtwagens en als dit naar behoren verloopt volgen ook de personenauto's.
Sorry  back on topic.........
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 maart 2009 21:26 |
|
|
De Ronde Van schreef: Je vervangt de ene vreemde vergelijking door de andere... He, dat valt me tegen. ik geef je credits voor het ontdekken van een niet zo goeie vergelijking, en nou neem je niet de moeite in ieder geval te snappen wat ik bedoel. Citaat: Ik heb inderdaad het boek als zodanig niet gelezen maar op het internet is er vrij veel over te vinden en dat heb ik wél gelezen. Het levert weinig geheimen op t.a.v. de methode van Jeff Smiley. Er staat geen enkel geheim in het BE boek. Maar er staan ook dingen in die jij niet hebt gelezen, anders zou je niet zeggen wat je zegt en klets je alleen maar na wat je hebt gehoord. Citaat: Bovendien baseer ik mij tevens ook op bijdragen van jou en anderen op deze site; erikveldkamp schreef: Dat richt zich namelijk alleen maar op de embouchure. Bedoel je dat je je nu dus richt op wat Erik zegt over BE? Erik snapt er ook niks van, dat heb ik al eerder gezegd, maar dat snapt Erik weer niet. Zo blijven we een beetje in kringetjes ronddraaien. Citaat: Tegen jouw genuanceerde bewering in, denk ik er wel degelijk verstand van te hebben. Net als jij heb ik alle narigheid op de trompet wel meegemaakt, maar met o.a. de lessen die ik van Bobby Shew kreeg, is het allemaal goed gekomen. Begrijp me niet verkeerd. ik zeg niet dat jij geen verstand hebt van trompetspelen, techniek, ademhaling en meer, ik zeg alleen dat je geen verstand hebt van BE als je nog niet eens het boekje hebt gelzen. ik zou niet weten waar je dan de kennis hierover vandaan zou moeten hebben gehaald. Da's enkel een constatering, geen ongenuanceerde uithaal. Citaat: Ik ben er ook blij mee dat hij vindt dat ik de ademhaling/steun goed beheers, en ben er zelfs trots op dat hij aan enkele collega's met reputatie, heeft laten weten eventueel naar mij toe te stappen met problemen op dit gebied. Geweldig. Als ik een leerling heb met dat probleem, zal ik hem met alle liefde naar je toesturen als ik het zelf niet opgelost krijg, en dat meen ik. Citaat: Dat doet me denken aan dat Belgenmopje; Die hoort op de autoradio dat er een spookrijder is gesignaleerd... Belg; "één? wel hónderd!"
Dat doet me dan weer denken aan mensen die maar blijven doen, omdat iedereen het doet. Ik ontken helemaal niet het belang van ademsteun, klankvoorstelling en nog veel meer wat bij trompetspelen komt kijken. Wat ik niet zo goed begrijp is dat er heel erg veel boeken zijn geschreven over adem/steun in relatie tot trompetspelen. Dan is er één boekje waar dat niet het hoofdingredient is, en dan wordt dat neergezet als een nutteloos boek....omdat het niet over ademhaling gaat? (zie die man die naar de dokter gaat) Da's toch minstens kortzichtig. Het is toch juist een mooie aanvulling op allerlei andere boeken die er omtrent dit onderwerp zijn?
Er zijn al zoveel boeken over ademhaling verschenen, en ik heb er nogal wat bestudeerd, gestudeerd, zelf, met hulp van anderen, ook hele goeie leraren, en heb ervaren dat dat voor mij toch niet genoeg was.
Nogmaals, de enige reden dat ik af en toe (want het kost me veel te veel tijd) reageer op beweringen over BE, is dat er iedere keer weer onzin over verteld wordt. Dat probeer ik recht te zetten, zodat er een eerlijk evenwicht is. Daarmee geef ik jullie verder geen ongelijk in wat jullie verder als goed en niet goed beschouwen. Alleen van BE snappen jullie helaas toch echt niet zoveel. Maar dat hoeft ook niet.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 maart 2009 21:35 |
|
|
|
...
Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:45, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 maart 2009 21:56 |
|
|
erikveldkamp schreef: Die indruk kreeg ik niet. Maar ik neem aan dat voor het B.E. avontuur je je helemaal blindstaarde op de embouchure.
Nou nee, eigenlijk staarde ik me vooral blind op allerlei ademhalingstechnieken. erikveldkamp schreef: Ik heb ook nog nooit iemand advies gegeven om zich op de lippen te focussen. De lippen zijn niet belangrijk. De embouchure vormt zich vanzelf naar de (muzikale) informatie die ze krijgen vanuit de hersenen. Maar als die informatie bestaat uit het bewust aanspannen of ontspannen dan ben je behoorlijk verkeerd bezig. Maar daarin vertel ik je niets nieuws. Dit komt letterlijk uit deze thread, anders zou ik het niet gezegd hebben: erikveldkamp schreef: De kunst is nu juist om de lippen zoveel mogelijk in dezelfde stand te houden, maar ze wel aan te spannen zodat ze stijver worden. Als ze meer aangespannen zijn en je hebt voldoende ademsteun dan gaan ze ook sneller trillen. Het voordeel van deze methode is dat je een rijker geluid hebt in de hoogte. De goede leads die ik ken doen het dan ook op deze manier.
Vandaar dat ik niets zie in de roll-in, roll-out oefeningen omdat ik wil dat de embouchure zoveel mogelijk hetzelfde blijft. De lippen moeten zoveel mogelijk op hun plaats blijven, alleen worden ze wat meer aangespannen in de hoogte.
Deze zin heb ik in soortgelijke bewoordingen van vele leraren mogen horen. Een absolute killer als je het mij vraagt. Daardoor ben je enkel nog bezig met je embouchure op z'n plek te houden en als je je maar goed genoeg hieraan vasthoudt, bevriest je hele bek. Maar ik geef toe, het is een interpretatie. Je zult het zeker anders bedoelen, maar als ik dit mensen hoor zeggen, en dat probeer, dan kan ik niet meer spelen. Ik denk dat meer mensen dat hebben, alleen weten ze niet dat het daardoor komt dat ze helemaal vastzitten. Er wordt nl. tegen die mensen ook gezegd dat de adem alles oplost. Als je embouchure niet beweegt, hoe subtiel (zelfs zo subtiel dat het zinloos is om erover na te denken, BE helpt goed om dit onbewust op te lossen) dan lost je adem ook niks op.
|
|
| Omhoog |
|
 |