trompet.nl > forum > Toon onderwerp - enige moeite om de ....E....te blazen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2009 13:46 

Wij luisteren volgens mij naar de gelijkzwevende stemming.

Als mijn hoofdvak docent destijds mij vertelde dat Yamaha een perfect stemmend instrument had weten te maken, dat nergens naar klonk, zal dat dus in de gelijkzwevende stemming zijn, daar 99% van alle klassieke en moderne muziek in de gelijkzwevende stemming staat. Lijkt me geen kwestie van universitaire opleiding. In de tijd dat men naar de gelijkzwevende stemming toe ontwikkelde, had men namelijk nog geen trompet met ventielen.

Daarnaast wist diezelfde hoofdvak docent een verrekte hoop over muziek te vertellen. Iets waar ik nog steeds veel plezier van heb.

Trompet is een muziek instrument. Die heel veel problemen kan veroorzaken, maar ook vreselijk veel mooie dingen terug kan geven. Plezier in je hobbie, plezier om ernaar te luisteren. Dat er een noot ver achter de komma vals is op een trompet, neem ik aan. Maar dat interesseert niemand toch ene fuck, als ze aan het luisteren zijn naar een fantastische 5e van Mahler. Of een geweldige avond muziek van het Metropool orkest?

Ik zal hier verder maar niet op ingaan. Meneer kragten, je zal vast een prima vent zijn maar de onzin die jij hier loopt te verkondigen is om te huilen. Vooral omdat het gebrek aan het aspect muziek in uw posts niemand hier zijn problemen zal oplossen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2009 07:29 

Ik heb het over hogere harmonischen omdat dat gewoon de juiste benaming is. De meeste mensen gebruiken het woord boventoon maar Ik heb al eens eerder uitgelegd dat dat niet hetzelfde is. De grondtoon C0 is de eerste harmonische, de eerste boventoon C1 is de tweede harmonische, de tweede boventoon G1 is de derde harmonische, enz. De Bes2 is de zevende harmonische maar dus de zesde boventoon. Ik kom in diverse publicaties tegen dat de zevende boventoon Bes2 te laag is en daarom dus niet los maar met 1 gespeeld moet worden. Dat klopt dus niet. Iedereen mag de tonen van mij noemen zoals hij dat wil maar moet mij niet kwalijk nemen als ik de benaming gebruik die volgens mij juist is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2009 11:13 

Adriaan Kragten schreef:
Ik kom in diverse publicaties tegen dat de zevende boventoon Bes2 te laag is en daarom dus niet los maar met 1 gespeeld moet worden. Dat klopt dus niet.

Dat klopt dus niet?
Volgens jouw cijfertjes misschien niet, maar volgens mijn oren (en die van vele muzikanten met mij) wel, hoor!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2009 12:30 

waar ik persoonlijk ook mee zit is je rekenwerk.

Ongeveer een jaar terug heb je mij een paar rapporten gemailt van jou bevindingen.
daaruit concludeerde ik echter dat mijn middelbareschool natuurkunde genoeg basis was om jou rekenwerk te kunnen volgen.

nou wil ik niet zeggen dat wat mij geleerd is slecht is, of dat simpele methodes niet afdoende kunnen zijn. maar wel dat ik verwacht dat er iets meer natuurkunde bij komt kijken dan dat wat ik geleerd heb.

daarnaast struikel ik over de leesbaarheid. je woordkeuze is op sommige punten op z'n minst verfrissend voor dit forum. ik wil niet zeggen dat je verkeerde termen moet aanleren. maar je zou wel de term boventonen kunnen gebruiken. moet je alleen je cijfertjes even aan passen. en ook woorden als Panel doen mij inderdaad denken aan Waku Waku achtige praktijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2009 12:51 

Adriaan Kragten schreef:
Ik heb het over hogere harmonischen omdat dat gewoon de juiste benaming is. De meeste mensen gebruiken het woord boventoon maar Ik heb al eens eerder uitgelegd dat dat niet hetzelfde is. De grondtoon C0 is de eerste harmonische, de eerste boventoon C1 is de tweede harmonische, de tweede boventoon G1 is de derde harmonische, enz. De Bes2 is de zevende harmonische maar dus de zesde boventoon. Ik kom in diverse publicaties tegen dat de zevende boventoon Bes2 te laag is en daarom dus niet los maar met 1 gespeeld moet worden. Dat klopt dus niet. Iedereen mag de tonen van mij noemen zoals hij dat wil maar moet mij niet kwalijk nemen als ik de benaming gebruik die volgens mij juist is.

Ik kan tóch de verleiding niet weerstaan; :roll:
Ik neem aan dat wat er niet klopt, gaat over de benaming: harmonischen en boventonen,
of beweer je, zoals je hieruit ook zou kunnen begrijpen, dat een Bes2 NIET met het
eerste ventiel gespeeld hoeft te worden omdat deze natuurtoon NIET te laag is?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2009 18:26 

Als er EEN toon op een koperblaasinstrument NIET goed is is het de bes2 open, idem de as op trombone open, die wordt standaard genomen met de 3e positie een paar centimeter hoger, dit geklets is volkomen onzin.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2009 18:34 

ik denk dat jullie het nu verkeerd lezen, het gaat hem volgens mij puur om de benaming dat in sommige publicaties de bes2 die te laag zou zijn en dus met 1 gespeeld zou moeten worden (wat voor zover ik lees hij ook vind) de 7e boventoon genoemd word, en dat is zijn hele probleem

vraag me niet waarom btw

vond toch dat dit misverstand er wel even uit moest :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2009 18:38 

Zou kunnen maar als ik speel en ik moet me gaan realiseren of ik de 7e harmonische of de 6e boventoon speel ga ik vanaf nu pokeren. Voor wat betreft de bes2 blijf ik bij mijn mening.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur