trompet.nl > forum > Toon onderwerp - onderlip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: onderlip
BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 08:54 

erikveldkamp schreef:
jan drost schreef:
Bij het leadpipe buzzen viel me op dat ik de sprong van de basistoon naar de (bijna) een octaaf hoger liggende volgende toon veel gemakkelijker maak als ik mn onderlip een beetje aanspan als ondersteuning voor de sprong. Vraag: is dat één van de "trucs" voor hoger spelen? Je onderlip actiever inzetten?

Ik heb de 1e bijdrage nog eens gelezen en eigenlijk staat daar wel in wat ik ook doe. Alleen zou ik het niet willen beperken tot de onderlip. Als je hoger wilt spelen moet je de lippen (d.w.z. mondspieren) aanspannen. Daardoor worden ze stijver en gaan ze sneller vibreren als er voldoende ademsteun is. De snellere vibratie geeft een hogere toon.

Ik geloof niet dat de onderlip naar binnen krult als ik hoger speel. Volgens mij ga je met een pucker embouchure zelfs de lippen naar buiten drukken als je hoger speelt, en met een smile embouchure trek je ze ook uit het mondstuk (dus naar buiten).

Maar eigenlijk hou ik me hier in de praktijk niet mee bezig. Ik hou me liever aan het Song & Wind verhaal. Dat werkt erg goed, vooral als je erg vermoeid bent.

Aanspannen van de mondspieren. Dus ook zorgen
dat de mondhoeken goed gesloten blijven.
Daar draait het om. Goed blijven oefenen om die spieren sterker te krijgen. Een krachtige embouchure opbouwen.
Dat gaat niet van de een op de andere dag.
Dat is de "truc" oftewel het werkelijke geheim.
Het is niet anders. Je zal er aan moeten werken. En dat laatste geldt niet alleen voor
trompet spelen.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 09:28 

Antoni Hopmann schreef:
Dus ook zorgen dat de mondhoeken goed gesloten blijven. Daar draait het om.

Dat de mondhoeken gesloten blijven lijkt me op zich wel logisch omdat het veel moeite kost om ze open te houden tijdens het trompet spelen. Toch heb ik Wim Both meerdere malen een truc zien doen waarbij hij de mondhoeken wagenwijd open heeft en een keiharde G3 blaast... :lol: Hoe hij dat precies doet is me een raadsel. Als ik me goed herinner maakt hij ook eerst een rolletje van de tong zodat de luchtstroom alleen maar naar de lipopening gaat. Je hebt er verder ook niets aan, maar het is wel erg grappig om te zien (en te horen)...

In ieder geval is het gesloten houden van de mondhoeken, of sterke mondhoeken wat je ook vaak leest, daarom geen 1e vereiste om hoog te kunnen blazen. Wel is een vereiste dat de lippen snel trillen in het mondstuk. Dat geeft uiteindelijk toch een hogere frequentie van de luchttrillingen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 09:58 

Het gaat natuurlijk niet alleen om goed gesloten mondhoeken, Erik.
En als jij al iemand G3 heb zien spelen met open mondhoeken,dan is dat m.i.
toch een uitzondering en beslist geen "truc".
Evenals mondstukken,die gefabriceerd worden voor bekende blazers met
gebit/kaakafwijkingen, en die dan over de toonbank gaan als zoete broodjes want Pietje,Jantje blaast er zo hoog op.
Ik heb menig trompettist gezien,die de G3 en hoger krachtig blaast met goed gesloten mondhoeken.

Uitzonderingen bevestigen de regel.,toch?

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 10:25 

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van terminologie als gesloten mondhoeken, sterke mondhoeken, e.d. Vandaar dat ik dat voorbeeld gaf dat het ook anders kan. Dat is een truc van Wim, normaal speelt hij natuurlijk niet op deze manier.

Bij trompet spelen is het (volgens mij) belangrijk dat de spieren in beweging zijn, zowel de spieren die bij het ademhalen betrokken zijn als ook de spieren die zich kruisen in de mondhoeken (buccinator & orbicularis oris...). Als die sterk maar tegelijkertijd ook flexibel zijn dan is er veel meer mogelijk, ook in het hoge register.

Ik train dan ook niet op sterke mondhoeken maar doe altijd oefeningen waarbij zowel de hoogte als ook de flexibiliteit van belang is. Ik oefen bijna dagelijks stukken zoals Moto Perpetuo en meer van die staccato oefeningen die van de lage fis t/m de hoge d/e gaan. Dat maakt je sterk en flexibel qua embouchure, hoogte en uithoudingsvermogen. Mijn site staat vol met dat soort oefeningen.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 25 okt 2009 13:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 11:37 

erikveldkamp schreef:
Ik hou me liever aan het Song & Wind verhaal.

Heb ik iets gemist? Erik, leg 's uit?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 11:46 

Volgens mij de opvatting van een meneer waar ik de naam van kwijt bent, die focust op geluid. Probeer in elk register het geluid hetzelfde te houden, zonder te focussen op allerlei details. Het embouchure past zichzelf aan, omdat je dat geluid gelijkt wilt houden.

Erik kan er vast meer over vertellen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 12:53 

Theo van Kampen schreef:
erikveldkamp schreef:
Ik hou me liever aan het Song & Wind verhaal.

Heb ik iets gemist? Erik, leg 's uit?

Zoals je misschien weet ben ik een fan van Bill Adam en Arnold Jacobs. Zij gaan beide uit van dat de motoriek zich automatisch (na voldoende oefening zodat je bepaalde reflexen en spiergeheugen ontwikkeld) aanpast aan de klankvoorstelling. Je hebt dus een bepaalde opvatting van de te spelen muziek in je hoofd, dus klank, frasering, timing, intonatie en probeert dat te spelen door te oefenen totdat je het kunt (kort door de bocht).

De embouchure en ademhaling zal zich aanpassen om dat resultaat te bereiken. Hoe het er dan uiteindelijk uitziet is van ondergeschikt belang. Dat zie je bijv. aan trompettisten zoals Terrel Stafford of John Hagstrom die fantastisch trompet spelen maar een raar embouchure hebben. Hetzelfde geld ook voor Chris Botti, die een leerling was van Bill Adam.

Het tegengestelde komt jammergenoeg veel meer voor. Veel trompettisten hebben eigenlijk wel een redelijk embouchure, maar klinken desondanks niet goed of kunnen niet hoog spelen, etc. Dat heeft volgens mij vooral met het mentale gedeelte te maken, dus de klankvoorstelling is o.a. niet goed genoeg ontwikkeld. Ik zie het steeds weer als mensen langs komen voor een lesje. Als ik dezelfde muziek dan voorspeel en zij spelen dat op die manier weer na, dan klinkt het vaak al een stuk beter en gaat het daarom ook een stuk gemakkelijker.

Ik zeg niet dat het op deze manier makkelijker of sneller gaat, je moet toch voldoende oefenen als je op een redelijk nivo trompet wilt spelen. Maar de kans op problemen is mijns inziens veel kleiner en je hebt meer plezier aangezien je vooral bezig bent met muziek maken, en niet met problemen oplossen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 13:31 

erikveldkamp schreef:
.......die fantastisch trompet spelen maar een raar embouchure hebben. Hetzelfde geld ook voor Chris Botti,.......

http://www.youtube.com/watch?v=rHW90UCQtos

Ik worstel me op dit moment door bovenstaande link maar ik zie geen raar embouchure. Meer iets zoals Loet van der Lee en Charly Green: kerels met een underbite gebit.

Enige tijd terug heb ik Song & Wind gelezen en wat quotes verzameld. Inderdaad een zeer inspirerend boek!

Ik denk dat de Arnold Jacobs aanpak alleen werkt voor de gevorderde trompettist (koperblazer). Als je zit te kutten met een smile-embouchure en bolle wangen en je grote keelblokkades hebt zal je nooit de sound van bijvoorbeeld jou kunnen imiteren. Bepaalde zaken zoals een goede luchtdoorstroming, stevige lipsetting -beetje raar uitgedrukt maar je weet wel wat ik bedoel toch?- zullen toch echt voor elkaar moeten zijn.
Daarom vind ik deze youtube filmpjes: http://www.youtube.com/watch?v=-H4Wby6g ... PL&index=2
zo goed: Sleutelen aan een fiets zonder passend gereedschap gaat toch echt een stuk slechter als met.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur