Theo van Kampen schreef:
erikveldkamp schreef:
Ik hou me liever aan het Song & Wind verhaal.
Heb ik iets gemist? Erik, leg 's uit?
Zoals je misschien weet ben ik een fan van Bill Adam en Arnold Jacobs. Zij gaan beide uit van dat de motoriek zich automatisch (na voldoende oefening zodat je bepaalde reflexen en spiergeheugen ontwikkeld) aanpast aan de klankvoorstelling. Je hebt dus een bepaalde opvatting van de te spelen muziek in je hoofd, dus klank, frasering, timing, intonatie en probeert dat te spelen door te oefenen totdat je het kunt (kort door de bocht).
De embouchure en ademhaling zal zich aanpassen om dat resultaat te bereiken. Hoe het er dan uiteindelijk uitziet is van ondergeschikt belang. Dat zie je bijv. aan trompettisten zoals Terrel Stafford of John Hagstrom die fantastisch trompet spelen maar een raar embouchure hebben. Hetzelfde geld ook voor Chris Botti, die een leerling was van Bill Adam.
Het tegengestelde komt jammergenoeg veel meer voor. Veel trompettisten hebben eigenlijk wel een redelijk embouchure, maar klinken desondanks niet goed of kunnen niet hoog spelen, etc. Dat heeft volgens mij vooral met het mentale gedeelte te maken, dus de klankvoorstelling is o.a. niet goed genoeg ontwikkeld. Ik zie het steeds weer als mensen langs komen voor een lesje. Als ik dezelfde muziek dan voorspeel en zij spelen dat op die manier weer na, dan klinkt het vaak al een stuk beter en gaat het daarom ook een stuk gemakkelijker.
Ik zeg niet dat het op deze manier makkelijker of sneller gaat, je moet toch voldoende oefenen als je op een redelijk nivo trompet wilt spelen. Maar de kans op problemen is mijns inziens veel kleiner en je hebt meer plezier aangezien je vooral bezig bent met muziek maken, en niet met problemen oplossen.