Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 nov 2010 13:39 |
|
Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03 Berichten: 743 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
|
Je kunt zelfs zonder problemen een trompet (ongelakt!) in de vaatwasser stoppen.
Wel eerst even alles aan viltjes en rubbertjes e.d. verwijderen, en gewoon alle buisjes en de body
tussen de schoteltjes plaatsen, schoner krijg je 'm niet.
Ik zou het echter niet met gelakte instrumenten doen, dat heb ik in ieder geval nog nooit gedaan.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trumpetvos
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 nov 2010 22:28 |
|
|
|
Wat de ventielen betreft moet je niet alleen maar olie bij gooien maar ook eens het gehele zaakje schoonmaken, ontvetten dit wel nog wel eens helpen.
Ik doe dit met een afwasmiddel een nagelborsteltje voor de ventielen en een wisser voor het ventielhuis.
Daarnaast moet je niet diverse olieen door elkaar gaan gebruiken het gebeurt nog al een op een repetitie b.v. dat er even een flesje wordt geleend als het even niet loopt.
Als dat een andere olie is dan wat er al op zat krijg je een mengsel van verschillende olieen wat een negatief effect kan hebben.
Wat het draaien betreft van de ventielen dit doe ik ook al jaren daarmee krijg je ook een betere verdeling van de olie op het gehele vlak van het ventiel wat het soepel lopen bevordert.
En wat staat als een huis is dat het ene merk olie voor een bepaalde trompet wel werkt maar voor een andere weer niet.
Mijn Yamaha doe het prima op Hetman 2 terwijl ik er met mijn Bach problemen mee krijg, het is dus even uitzoeken.
_________________ Yamaha Xeno 8335RGS. Bach Stradavarius 37ML, (Vintage, 1978). Bob Reeves 43M, 43C JK 1.5 C Bugel Thomann DennisWick 2bfl
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 nov 2010 22:33 |
|
|
|
ik hoor dat vaker, dat je olieen nooit moet mengen, maar eerlijk gezegd: als mijn ventielen wat trager lopen, dan kwak ik er olie op. Merk boeit me niet, en het helpt bijna altijd.
Behalve all Cass. Dat gebruik ik uit principe niet, dat is zo dun, dat je er net zo goed niks op kan doen.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Theo van Kampen
|
Berichttitel: H20 Geplaatst: 05 nov 2010 10:44 |
|
Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
|
camel schreef: Behalve all Cass. Dat gebruik ik uit principe niet, dat is zo dun, dat je er net zo goed niks op kan doen.
't Is maar net hoe krap de passing van de ventielen in de behuizing is; All Cass is heel dun dus prima voor nieuwe instrumenten.
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
wernerke
|
Berichttitel: Krom ventielhuis Geplaatst: 05 nov 2010 17:57 |
|
|
|
Ik heb zelf een yamaha 6310. Toen ik hem net aanschafte bleven mijn ventielen ook hangen. Ik ben overgestapt naar La Tromba olie en sindsdien bleven ze een paar jaar lang niet meer hangen. Echter een maand of 2 geleden nadat ik mijn trompet eens lekker in bad had gedaan, zodat alles weer helemaal schoon en fris zou zijn en ik dacht dat mijn ventielen weer optimaal zouden werken, kreeg ik zelfs mijn ventielen van het 2e en 3e ventiel, niet meer in het ventielhuis. Ze bleven halverwege steken. Ik kreeg ze er zelfs met moeite uit.
Alles nog eens schoongemaakt, gecontroleerd, nieuwe olie en weer zaten ze vast. Nadat ik een tijdje geprobeerd had mijn ventielen er in te krijgen, bedacht ik me dat het net leek alsof mijn ventielen of mijn ventielhuis krom waren getrokken. Misschien was het water te warm, of heb ik het ventielhuis te strak vastgehouden, terwijl er geen ventielen in zaten. Ik kon aan mijn ventielen en ventielhuis geen afwijking ontdekken, maar nadat ik uiterst voorzichtig een beetje druk op mijn ventielhuis had gezet, vielen mijn ventielen weer netjes op zijn plaats. Ik had mijn ventielhuis misschien maar 1/100 milimeter verbogen, maar mijn ventielen lopen inmiddels weer als een trein.
Als je ventiel vastzit, een beetje buigen. Wellicht schiet ie los. Maar wel UITKIJKEN dat je je ventielhuis niet sloopt. Je kunt het natuurlijk erger maken dan het is. Wil je dit risico niet lopen, ga dan naar een expert.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Krom ventielhuis Geplaatst: 05 nov 2010 18:08 |
|
|
wernerke schreef: Als je ventiel vastzit, een beetje buigen. Wellicht schiet ie los. Maar wel UITKIJKEN dat je je ventielhuis niet sloopt. Je kunt het natuurlijk erger maken dan het is. Wil je dit risico niet lopen, ga dan naar een expert.
Ik denk dat je heel erg veel geluk hebt gehad. Mijn mening: ga nooit en te nimmer aan je ventielhuis buigen, of aan welk ander onderdeel van je trompet dan ook. 100 tegen een dat je het volledig sloopt. Dat dit bij jou niet gebeurd is, is die 1% kans dat het goed gaat, of je hebt gewoon gouden handjes. Ik heb ooit eens aan een stembuis gebogen en daarmee de speeleigenschappen van die trompet volledig verruïneerd. De buis liep prima, maar de trompet speelde totaal anders (lees: veel slechter) dan voorheen.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
perez
|
Berichttitel: Re: Krom ventielhuis Geplaatst: 09 nov 2010 17:34 |
|
|
wernerke schreef: Ik heb zelf een yamaha 6310. Toen ik hem net aanschafte bleven mijn ventielen ook hangen. Ik ben overgestapt naar La Tromba olie en sindsdien bleven ze een paar jaar lang niet meer hangen. Echter een maand of 2 geleden nadat ik mijn trompet eens lekker in bad had gedaan, zodat alles weer helemaal schoon en fris zou zijn en ik dacht dat mijn ventielen weer optimaal zouden werken, kreeg ik zelfs mijn ventielen van het 2e en 3e ventiel, niet meer in het ventielhuis. Ze bleven halverwege steken. Ik kreeg ze er zelfs met moeite uit.
Alles nog eens schoongemaakt, gecontroleerd, nieuwe olie en weer zaten ze vast. Nadat ik een tijdje geprobeerd had mijn ventielen er in te krijgen, bedacht ik me dat het net leek alsof mijn ventielen of mijn ventielhuis krom waren getrokken. Misschien was het water te warm, of heb ik het ventielhuis te strak vastgehouden, terwijl er geen ventielen in zaten. Ik kon aan mijn ventielen en ventielhuis geen afwijking ontdekken, maar nadat ik uiterst voorzichtig een beetje druk op mijn ventielhuis had gezet, vielen mijn ventielen weer netjes op zijn plaats. Ik had mijn ventielhuis misschien maar 1/100 milimeter verbogen, maar mijn ventielen lopen inmiddels weer als een trein.
Als je ventiel vastzit, een beetje buigen. Wellicht schiet ie los. Maar wel UITKIJKEN dat je je ventielhuis niet sloopt. Je kunt het natuurlijk erger maken dan het is. Wil je dit risico niet lopen, ga dan naar een expert.
Ik heb het vermoeden dat je een ventielhuis hebt met minimale speling, en dat het temparatuur verschil van de ventielen en ventielhuis je parten hebben gespeeld.
Zijn je ventielen warmer dan je instrument zullen deze dus iets meer zijn uitgezet waardoor je ze niet meer in de nauwe passing krijgt.
Tip; zorgen dat instrument warmer is dan je ventiel.
B.v. door ventielhuis warm te laten worden door je handpalm en ventiel niet te lang vast houden of aan de vinger tip.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
pierre.martens
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 nov 2010 21:35 |
|
|
|
Ik heb ook dezelfde trompet waarbij in het begin de ventielen bleven hangen. Op advies van mijn leraar heb ik de ventielen schoongemaakt met een stuk krant. Dit werkt kennelijk als een soort schuurpapier maar wel heel fijn natuurlijk.
Goed olien. Wel na iedere keer een paar druppes per ventiel.
Werkte bij mijn tormpet perfect
_________________ Yamaha Xeno 8335 GS, Yamaha 16c4 GP
|
|
| Omhoog |
|
 |