trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 23:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2007 13:36 

De Ronde Van schreef:
Chet's topnoot was een Bes2 en zelfs deze noot speelde hij niet vaak.
De meest mooie solo's kwamen voorbij en omdat hij maar af en toe boven de G2
speelde klonken alle noten daarbóven als hoge noten...
Overigens zelden trompettisten gezien met zo'n geweldige techniek als Chet Baker,
Hij speelde veel in het laagste register en daar kom je dat derde knopje nogal 'ns tegen.

Ja! Chet is in mijn oren de prettigst spelende jazztrompettist aller tijden. Omdat hij altijd in het lekkere bereik blijft, zijn zijn solo's ook zo heerlijk (en leerzaam) om na te spelen. Je kunt je dan tenminste meteen bezighouden met dingen die echt belangrijk zijn, zoals timing en frasering.
Zaterdag in Utrecht heb ik wel gemerkt dat als je chops meewerken je wel met een voldaan gevoel van het podium gaat. Heerlijk ontspannen heb ik tot en met de 3e set kunnen spelen, met als slagroom nog een paar noten die ik nog nooit eerder gespeeld kreeg. Hoogte is niet het belangrijkste, echter: ik heb geen natuurlijk aanwezig hoog register, en moet er hard voor werken. Als je dan die incidentele c4 functioneel gespeeld krijgt, geeft dat wel weer voldoening.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel: Da's ook niet alles
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 11:14 

Ik heb toevallig geluk dat ik ook zonder heel veel thuis oefenen een groot bereik heb. Ik kan solide tot G3, ook aan het einde van een Salsa-optreden van 3x drie kwartier met fatsoenlijke klank. C4 of nog iets erboven is ook geen probleem (met klank) op een goede dag. Mensen denken meteen dat je dus een geweldige trompettist bent en kicken blijkbaar allemaal op.

Alleen: is dat het nu? Natuurlijk: lead spelen is leuk, maar ik heb veel meer respect voor mensen die fantastisch technisch kunnen spelen en bijvoorbeeld een mooie improvisatiesolo kunnen wegzetten. Dat moet ik allemaal nog leren. Kortom: voor mij is hoog spelen alleen maar een van de vele facetten van het trompetspel, alleen blijkbaar een heilige graal voor veel mensen.

Ikzelf speel al meer dan 20 jaar trompet, maar zit nog maar net op dit forum en ik moet zeggen dat ik toch wel geintimideerd raak door de kennis van instrument, theorie etc. die hier wordt tentoongespreid. Leuk en ik kan er veel van leren!

Profiel  

Berichttitel: Re: Da's ook niet alles
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 11:44 

Patrick R schreef:
Ik heb toevallig geluk dat ik ook zonder heel veel thuis oefenen een groot bereik heb. Ik kan solide tot G3, ook aan het einde van een Salsa-optreden van 3x drie kwartier met fatsoenlijke klank. C4 of nog iets erboven is ook geen probleem (met klank) op een goede dag. Mensen denken meteen dat je dus een geweldige trompettist bent en kicken blijkbaar allemaal op.

Alleen: is dat het nu? Natuurlijk: lead spelen is leuk, maar ik heb veel meer respect voor mensen die fantastisch technisch kunnen spelen en bijvoorbeeld een mooie improvisatiesolo kunnen wegzetten. Dat moet ik allemaal nog leren. Kortom: voor mij is hoog spelen alleen maar een van de vele facetten van het trompetspel, alleen blijkbaar een heilige graal voor veel mensen.

Ikzelf speel al meer dan 20 jaar trompet, maar zit nog maar net op dit forum en ik moet zeggen dat ik toch wel geintimideerd raak door de kennis van instrument, theorie etc. die hier wordt tentoongespreid. Leuk en ik kan er veel van leren!

Welkom!
Je bent wel een echte trompettist:
je eerste post en dan in dit onderwerp! :wink: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 12:41 
Moderator

om je meer te intimideren: ik kan inmiddels een aardige C4 wegzetten.

om je weer te kalmeren: ik doe het zelden tot nooit. want ik gebruik het nergens. Ben geen leadtrompettist, ben zelfs geen jazztrompettist, maar een klassieke trompettist.

ach ja.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 13:10 

marnix schreef:

om je weer te kalmeren: ik doe het zelden tot nooit. want ik gebruik het nergens. Ben geen leadtrompettist, ben zelfs geen jazztrompettist, maar een klassieke trompettist.

ach ja.

ik dacht dat patrick in zijn tekst zelf zijn bereik al goed gerelativeerd had . . . :?: :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 16:40 

Citaat:
marnix schreef:

Daar ben ik dan heel benieuwd naar...
Ik hoor namelijk toch vrij zelden een "echte" C4.
Maar in dat geval begeef jij je in het gezelschap van Wim Both en Jelle Schouten
(om andere namen maar even te vermijden :wink: )...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 17:21 

Ik kan me niet herinneren dat ik de laatste tijd een "aardige C4 " heb gespeeld. Dat moet in ieder geval langer dan een jaar geleden zijn. Het maakt ook niet zoveel uit zolang er alles maar goed op zit wat in de partij opgeschreven staat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 20:53 
Moderator

en het sarcasme van mijn post, die er m.i. toch echt metersdik op lag, is iedereen ontgaan.

heerlijk forum dit :lol:

neemt niet weg dat ik inderdaad een aardige C4 weg kan zetten. Alleen, mijn naam is niet Jelle Schouten, of Wim Both of Jan Oosthof. Dat zijn de mannen die weten hoe je hem moet gebruiken. Ik zou niet weten wat ik ermee moet. Stoer zijn? Ja kan, maar dat is maar een beperkt genoegen. Ik ben liever stoer met de dingen waarvan ik wel weet hoe ik ze moet gebruiken.

En merde nog an toe: heb ik toch mijn sarcasme zitten uitleggen. :cry:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur