HJ schreef:
Citaat:
Maar ik geloof niet dat je hierdoor makkelijker hoog speelt, het klinkt alleen beter (meer compressie dus meer sizzle). Mijn stellige indruk is dat sommige trompettisten nu eenmaal makkelijker hoog spelen dan anderen, daar helpt een betere ademsteun niet veel bij. Ademsteun helpt alleen maar een beter geluid te krijgen en daardoor ook een beter uithoudings vermogen omdat je de druk van je lip afhaalt. Volgens mij heeft het embouchure etc. veel meer invloed op hoe hoog iemand speelt.
Erik,
????????? Zijn we het dan uiteindelijk eens? Vliegen we elkaar post na post in de haren op een ander draadje, en zie ik jou nu helemaal het tegenovergestelde beweren? You lost me there, bro.
Bert
Laat ik het zo zeggen, je moet natuurlijk beide voor elkaar hebben. Maar types zoals Maynard hebben natuurlijk wel veel meer aanleg voor hoog spelen. Waar dat het dan precies in zit is natuurlijk moeilijk te achterhalen. Maynard heeft zijn ademhaling natuurlijk ook perfect voor mekaar dus dan is het 1+1=2 (of 3 in zijn geval).
Ik heb laast voor het eerst een oktaaf hoger gespeeld dan ik ooit gekund heb, dat kwam door een combinatie van de mondhoeken trainen, onderlip trainen en de wedge gebruiken. Dus het hele pakket. De C4 etc. klonk ook veel opener. Ik heb nogal een smile embouchure wat eigenlijk niet zo helpt bij het hoog blazen dus probeer me nu ook aan te leren mijn mondhoeken omlaag te houden en de onderkaak iets naar voren. Dit in combinatie met meer luchtcompressie doet voor mij wonderen.
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een goede balans om verder te komen. Op het moment heb ik zowieso "pfaa" chops dus is het op dat vlak ook behelpen....