trompet.nl > forum > Toon onderwerp - The Wedge Breath
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2004 19:06 

Toch leuk dat er zo'n video van bobby shew is.

Zou die niet op dvd te krijgen zijn ??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2004 19:15 

henkchr schreef:
Toch leuk dat er zo'n video van bobby shew is.

Zou die niet op dvd te krijgen zijn ??

Ik dacht het niet, Warren Vache heeft wel een dvd gemaakt.

http://www.warrenvache.com/

Kijk eens naar de video's van Maynard en Bobby op www.trumpetstuff.com dan zie je een klein beetje hoe zij het doen. Ik zie Maynard wel steeds zijn schouders omhoog doen bij het inademen en daarna omlaag drukken als hij begint te spelen bij zijn hoge noten. Bij Bobby is het iets moeilijker te zien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 18:08 

Nog wat info over Bobby Shew :

http://abel.hive.no/oj/musikk/trompet/n ... linic.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 20:30 

heb even gekeken op strompetstuff.com , het is inderdaad erg moeilijk te zien .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2005 22:13 

Hoewel ik het nog niet vaak heb gebruikt vind ik dat ik met de wedge vrij snel kunt adem halen en ook behoorlijke luchtsnelheid kunt bereiken.
Ik heb het idee dat ik met de wedge er meer intentie / projectie uithaal dan zonder.
Het is alleen een wat eignaardig gevoel dat je buik zo ver naarbinnen en eventueel omhoog gaat. Kwestie van wennen denk ik .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2005 12:25 

Citaat:
Maar ik geloof niet dat je hierdoor makkelijker hoog speelt, het klinkt alleen beter (meer compressie dus meer sizzle). Mijn stellige indruk is dat sommige trompettisten nu eenmaal makkelijker hoog spelen dan anderen, daar helpt een betere ademsteun niet veel bij. Ademsteun helpt alleen maar een beter geluid te krijgen en daardoor ook een beter uithoudings vermogen omdat je de druk van je lip afhaalt. Volgens mij heeft het embouchure etc. veel meer invloed op hoe hoog iemand speelt.

Erik,

????????? Zijn we het dan uiteindelijk eens? Vliegen we elkaar post na post in de haren op een ander draadje, en zie ik jou nu helemaal het tegenovergestelde beweren? You lost me there, bro.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2005 12:31 

Karel schreef:
Feit is dat als je middenrif niet in ontspannen toestand is, je dus ook niet op de goeie manier laag kan inademen. Het moet allemaal heel ontspannen zijn.

Karel,

Dit is de klassieke misvatting. Je middenrif is je ademhalingsspier. Als je ademhaalt zal deze zich altijd aanspannen, anders is inademen onmogelijk. Je buikspieren moeten daarentegen totaal ontspannen zijn (alsof je buik op de grond valt: Bram Balfoort). Als je uitademt is het tegenovergestelde aan de hand: je buikspieren spannen aan en je middenrif is ontspannen. Met de buikspieren druk je tregen je middenrif en daarmee tegen de onderkant van je longen, waardoor de lucht onder druk wordt gezet: compressie. Op wat voor manier je die compressie maakt daar kun je het dan weer over hebben, wedge, navel richting ruggengraat, buikspieren spannen, maag intrekken, etc...

Vergelijk het met een fietspomp. De beweging omhoog (inademing) doe je met je middenrif, de beweging omlaag (uitademing) doe je met je buikspieren.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2005 14:06 

HJ schreef:
Citaat:
Maar ik geloof niet dat je hierdoor makkelijker hoog speelt, het klinkt alleen beter (meer compressie dus meer sizzle). Mijn stellige indruk is dat sommige trompettisten nu eenmaal makkelijker hoog spelen dan anderen, daar helpt een betere ademsteun niet veel bij. Ademsteun helpt alleen maar een beter geluid te krijgen en daardoor ook een beter uithoudings vermogen omdat je de druk van je lip afhaalt. Volgens mij heeft het embouchure etc. veel meer invloed op hoe hoog iemand speelt.

Erik,

????????? Zijn we het dan uiteindelijk eens? Vliegen we elkaar post na post in de haren op een ander draadje, en zie ik jou nu helemaal het tegenovergestelde beweren? You lost me there, bro.

Bert

Laat ik het zo zeggen, je moet natuurlijk beide voor elkaar hebben. Maar types zoals Maynard hebben natuurlijk wel veel meer aanleg voor hoog spelen. Waar dat het dan precies in zit is natuurlijk moeilijk te achterhalen. Maynard heeft zijn ademhaling natuurlijk ook perfect voor mekaar dus dan is het 1+1=2 (of 3 in zijn geval).

Ik heb laast voor het eerst een oktaaf hoger gespeeld dan ik ooit gekund heb, dat kwam door een combinatie van de mondhoeken trainen, onderlip trainen en de wedge gebruiken. Dus het hele pakket. De C4 etc. klonk ook veel opener. Ik heb nogal een smile embouchure wat eigenlijk niet zo helpt bij het hoog blazen dus probeer me nu ook aan te leren mijn mondhoeken omlaag te houden en de onderkaak iets naar voren. Dit in combinatie met meer luchtcompressie doet voor mij wonderen.

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een goede balans om verder te komen. Op het moment heb ik zowieso "pfaa" chops dus is het op dat vlak ook behelpen.... :cry:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur