Ook maar even off-topic:
camel schreef:
mensen die in het/een orkest voor de trompetten zitten, hebben altijd wel wat te mekkeren. De grote uitzondering lijken bigbands te zijn. Wellicht dat de trombonisten wel al aan gehoorbescherming doen.
.
Mag ik dan de uitzondering op de stelling zijn?

Ik speel Bugel bij verschillende orkesten met verschillende opstellingen maar omdat ik verschillende partijen (1e,2e,3e) speel zit ik meer als de helft van de tijd pal voor de trompetten maar mij hoor je niet klagen hoor. Hooguit zie je me omkijken met een bigsmile, aangegevende dat het wel aan de sterke kant was kwa volume (maar ik stoor me er cker niet aan)..... Ik mekker alleen wanneer de boel vreselijk ongelijk is daar heb ik echt de pest aan....(vooral als je al 5 weken met een stuk bezig bent

)
On-topic.. Ik ben wel blij dat dit topic er is want zelf heb ik (door een tand onder die ietsie naar voren staat en de keuze 'vroeger' geen beugel te nemen) ook wel eens een tandafdruk in mijn lip staan.. vooral wanneer ik veel hoog speel of veel techniek oefeningen doe ontstaat dat. Aan het einde van een FFO repetitie (4 uurtjes), waar ik (nu nog) 2e speel heb ik er geen last van. Ik zal alle tips hier en in de topics over hoge noten spelen nog eens meewegen in mijn plan van aanpak voor it oefenen.