trompet.nl > forum > Toon onderwerp - TCE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 09:28 

cees schreef:
jepk schreef:
Je uithoudings vermogen wordt een stuk beter :) , en in de hoogte gaat het allemaal gemakkelijker. :P
Je gebruikt ook veel minder lucht, dus voor je lichaam is het minder inspannend. :D

Maar het omschakelen zal voor de meeste een ramp zijn in het begin :oops: , en daar zal je gewoon doorheen moeten :wink:

dit verklaart nog steets niet waarom masseur het z'n studenten niet aanleert..
okej .. je hebt er een tijd voor nodig. maar volgens je beweringen ben je dan echt een supertrompettist(barok piccolo whatever)
er zijn zoveel drummers die zich kapot studeren op complete onafhankelijkheid, en dat wordt door iedere leraan aangeleert en de meesten kunnen het nooit ..
waarom dan ook niet bij TCE?
volgens mij is het verschil namelijk niet zo groot en zijn de voordelen lang niet zó super dat je er profijt van hebt na die jaren studie.

Precies, wat iedereen ook al ongeveer zegt, de tijd die je in TCE steekt voordat je echt goed bent en daadwerkelijk resultaten ziet, kun je ook in je standaard ombouchure stoppen, dan weet ik haast wel zeker dat uiteindelijk het geen ruk meer uitmaakt qua uithouding..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 09:32 

Ik heb net als Jeroen bij Peter MasseurS ( sorry hoor... :wink: ) gestudeerd.
Hij heeft mij niet verteld over die techniek, dus daar weet ik niks over...maar wat ik wel weet: Hij wilde je geen dingen aanleren/veranderen als daar geen reden toe was; voorbeeld: ik speel nogal uit het lood...mijn mondstuk aan de rechterkant op mijn mond, toen ik hem in mijn eerste jaar vroeg of ik dat moest veranderen vertelde hij dat hij niks wilde veranderen tenzij er stucturele problemen waren met techniek of ademhaling waardoor de ontwikkeling stagneert.
Misschien dat Peter een paar basale dingen van de TCE wel toepast op zijn leerlingen, maar niet met zoveel naam en toenaam....en mits daar een reden voor is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 12:25 

Qua uithoudingsvermogen maakt het niet zoveel uit welke techniek je leert. En Peter vertelde me ook dat hij ook op dezelfde manier de ademtechiek gebruikt zoals ik het doe. Dus hoe hoger ik/hij speelt hoe hoger we inademen zoals bij de Yoga ademtechniek. Ik zet er waarschijnlijk wat meer druk op om een geprojecteerder geluid te krijgen.

Peter vertelde me wel dat je met deze technek erg flexibel kunt spelen, maar ik denk dat je dat met een "normaal" embouchure ook kunt. Trompettisten zoals Maurice Andre, Hakan Hardenberger of Frits Damrow (om er een paar te noemen) hebben toch ook wel een redelijk flexibel embouchure en een goed uithoudingsvermogen.

Als TCE echt een betere trompettist zo opleveren dan speelden we allemaal wel zo als het al 300 jaar bestaat. Dan had Callet het niet hoeven te herondekken maar dan bestond het nog gewoon. Blijkbaar is een "normaal" embouchure "beter" of in ieder geval voldoende om alles te kunnen spelen wat ons wordt voortgezet.

Ik weet uit eigen ervaring zeer goed dat de embouchure zich vanzelf aanpast aan de muziekstijl die je beoefent. Als ik veel klassiek studeer krijg ik een flexibel embouchure, als ik veel lead speel heb ik een groot bereik met een meer gefocussed geluid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 14:57 

jepk schreef:
Ga dan maar is lezen op het forum van Jerome Callet, dan zal je zien dat er veel meer zijn.Je kan namelijk zelf een opening tussen de lippen hebben van 5mm die afgesloten wordt door je tong tot zelfs buiten het mondstuk, zodat je werkelijk kunt zien dat je tong voor tussen je lippen blijft. :o
Zo is het dan ook heel makkelijk te begrijpen dat de onderlip niets te maken heeft met het voortbrengen van de trilling, dat gebeurd tussen de binnenkant van de bovenlip en de bovenkant van de tong.De lucht gaat door een kanaaltje die door de spitbuz gevormd wordt :idea:
Door overblazen wordt dit kanaaltje om zeep geholpen,dit is het grote gevaar voor TCE :!:
Ook kan het gebeuren dat je tong niet meer tegen de onderkant van je boventaden aanblijft omdat je die door te veel lucht ervan af blaast :!:

Als ik de verhalen op de trumpet Herald er even bij pak dan kom ik tot de conclusie dat de bovenlip trilt tegen de onderlip en de tong. De laatste zorgt ervoor dat het gedeelte dat trilt wordt geruduceerd. De trilling in de tong komt omdat de tong vlak tegen de bovenlip aanzit die trilt.Het is dus niet zo dat de tong alleen tegen de bovenlip trilt. Lijkt me dan ook geen wonder als je dan geen resultaat boekt. :P :P :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 15:45 

henkchr schreef:
jepk schreef:
Ga dan maar is lezen op het forum van Jerome Callet, dan zal je zien dat er veel meer zijn.Je kan namelijk zelf een opening tussen de lippen hebben van 5mm die afgesloten wordt door je tong tot zelfs buiten het mondstuk, zodat je werkelijk kunt zien dat je tong voor tussen je lippen blijft. :o
Zo is het dan ook heel makkelijk te begrijpen dat de onderlip niets te maken heeft met het voortbrengen van de trilling, dat gebeurd tussen de binnenkant van de bovenlip en de bovenkant van de tong.De lucht gaat door een kanaaltje die door de spitbuz gevormd wordt :idea:
Door overblazen wordt dit kanaaltje om zeep geholpen,dit is het grote gevaar voor TCE :!:
Ook kan het gebeuren dat je tong niet meer tegen de onderkant van je boventaden aanblijft omdat je die door te veel lucht ervan af blaast :!:

Als ik de verhalen op de trumpet Herald er even bij pak dan kom ik tot de conclusie dat de bovenlip trilt tegen de onderlip en de tong. De laatste zorgt ervoor dat het gedeelte dat trilt wordt geruduceerd. De trilling in de tong komt omdat de tong vlak tegen de bovenlip aanzit die trilt.Het is dus niet zo dat de tong alleen tegen de bovenlip trilt. Lijkt me dan ook geen wonder als je dan geen resultaat boekt. :P :P :P

Hier een stukje waar Jerome Callet zelf verteld dat de bovenlip trilt tegen de tong, en niet de onderlip.Daarom is het ook heel logisch dat zelf een opening van 5 mm tussen de lippen perfect is .Ik denk zelfs dat heel veel die het juist niet voor elkaar krijgen om een mooie toon te krijgen, spelen met te veel spanning ,zodat de lippen teveel op elkaar staan.
Juist door de druk van de tong tegen de onderlip, rolt de onderlip uit zodat er dan juist een opening ontstaat.

Hi All,
Mr. Callet had me doing the [tip of the tongue] curling under to touch the front of the bottom teeth thing for the past week. I called him today to reiterate that my jaw is really tight. It tightens and closes even before I make the attack. He told me that it meant I was using facial muscles. So, he told me to bring my top lip inside the bottom lip. Not curl it in, but just sorta let it sit there. This confused me, because he's also told me that the top lip vibrates off the tongue, not the bottom lip, but I trust him. My tongue is just hanging out and bracing the bottom and top lip. My jaw is still more closed than I want, but he said that should clear up once I get the hang of this. I do seem to get the pout that Kyle's been talking about. Any other thoughts and suggestions.

Thanks,
Chris

Laatst bijgewerkt door jepk op 08 apr 2006 09:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 16:41 

Volgens mij staat er precies in wat ik aanhaalde.

because he's also told me that the top lip vibrates off the tongue, not the bottom lip,:

Dat is prima de tong zet aan op de bovenlip.

My tongue is just hanging out and bracing the bottom and top lip :

precies : dacht dat ik dat ook zei !!!!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 17:40 

henkchr schreef:
Volgens mij staat er precies in wat ik aanhaalde.

because he's also told me that the top lip vibrates off the tongue, not the bottom lip,:

Dat is prima de tong zet aan op de bovenlip.

My tongue is just hanging out and bracing the bottom and top lip :

precies : dacht dat ik dat ook zei !!!!!!

Welterusten :) :de tong neemt de rol van de onderlip over :wink:

Laatst bijgewerkt door jepk op 08 apr 2006 09:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 19:56 

..het is niet snel goed...

Laatst bijgewerkt door Trompettor op 08 apr 2006 10:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur