Citaat:
Ik hoop dat je ook begrijpt dat dit 1 manier is om de frequentie te verhogen. Deze manier probeert Jeff aan de man te brengen.
Nou, ik heb het anders uit een artikel dat jij me aan de hand doet om mijn kennis bij te spijkeren.
Citaat:
De andere manier die ik prefereer is dat je meer "firmness" in de mondspieren krijgt. Je spant ze dus meer aan. Daardoor gaan ze sneller vibreren als er voldoende luchtdruk is. Dit geeft een rijker geluid dan de andere methode.
ik snap werkelijk niet wat daar anders aan is, dan aan wat bovenstaande meneer, of Jeff ons probeert duidelijk te maken. Het wordt een beetje een semantische discussie op deze manier.
ik herinner me van de TH discussie over deze materie, dat daar hetzelfde gebeurde. Op een gegeven moment worden er termen door elkaar gebruikt, en weet eigenlijk niemand meer wat er bedoeld wordt. Vaak heeft men het over hetzelfde, maar vaak ook niet. Als je niet hetzelfde bedoeld als ik, wat jij denkt te denken, dan zeg je het in ieder geval toch niet echt handig.
Citaat:
Ik citeerde Jeff omdat hij doet alsof er maar 1 methode bestaat. Dat is dus niet zo.
Ik denk ook dat er meer methodes bestaan.
Citaat:
Als je zachtjes een C3 speelt of hard een C3 speelt, de lippen blijven precies hetzelfde, het enige wat veranderd is de luchtdruk en dat wordt aangestuurd door de ademsteun.
Door harder te blazen verhoog je het volume van de toon, is dat ongeveer wat je bedoelt?. Zo ver was ik ook al. Dus als je lippen iets aanspannen dan wordt de toon hoger, toch? Dan zou er nog een verschil van mening kunnen zitten in het aanspannen, samenknijpen, firmness maken (?) of inrollen. Is dat dan het verschil dat je bedoelt? Er moet in ieder geval iets met de lippen gebeuren, toch? Dat zeg je zelf.
Goed, je kunt het met me oneens zijn dat inrollen de meest efficiente methode is, en dat ben je ook. Best. Maar met inrollen wordt in ieder geval je toon hoger bij dezelfde luchtdruk.
Maar goed, ik ben maar blij dat we dit allemaal niet hoeven te snappen om toch goed te kunnen spelen. Als ik dit bij iedere noot zou moeten bedenken zou ik allang gestopt zijn.
Ik ben er alweer te lang over doorgegaan. Ik kon het even niet laten. gelukkig heb ik binnenkort weer genoeg te spelen.
Mensen die dit lezen: dit is niet waar het over gaat. Trompetspelen is niet moeilijk en je hoeft er geen graad in de hogere natuurkunde voor te hebben, daar ben ik het levende bewijs van. ik ga proberen me verre van dit soort discussies te houden en me vooral bezig te houden met nog mooier spelen. Sterker nog, ik ga eens lekker een beetje studeren.