trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie heeft "The Balanced Embouchure" ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 21:48 

Ik kan het niet laten, haha.
Is er hier iemand die echt verstand heeft van compressie, luchtdruk in relatie tot toonhoogte en toonkwaliteit? Please, chime in.

erikveldkamp schreef:
Daarbij komt dat het onderstreepte zinnetje alleen maar klopt dat de lippen ervoor kunnen zorgen dat de luchtdruk afneemt als ze zich openen. De luchtdruk kan nooit meer toenemen nadat het de longen heeft verlaten. Dus de stelling dat de lippen de luchtdruk controleren is niet correct, daar gaat in 1e instantie de ademsteun over.

Je zegt zelf dat de luchtdruk afneemt als de lippen zich openen. Dat lijkt me dan net zomin juist als dat de luchtdruk toeneemt als de lippen zich meer sluiten. Die luchtdruk wordt gestuurd vanuit de buikspieren. Daar wordt de lucht onder druk gezet. Daar doe je verder inderdaad niks meer aan. Die is er, is er niet of alles ertussenin, afhankelijk van je ademsteun.
Vervolgens moet er compressie worden gemaakt. Zonder compressie geen toon. Geen compressie zonder weerstand. Als je door open lippen een hoop luchtdruk blaast, komt er nog geen toon. Er is een zekere mate van weerstand nodig. Daar zorgt je trompet voor, je mondstuk en je lippen. Dit alles in een verhouding die mijn verstand volledig te boven gaat. In ieder geval moet er ook door de lippen weerstand worden gemaakt. Hoe hoger de weerstand, hoe groter de compressie, hoe hoger de toon. Je kunt met een hele hoge luchtdruk (ademsteun) spelen, maar als je geen weerstand kunt bieden, zal er met die toon niks gebeuren. Het is dus minstens een samenspel tussen luchtdruk en weerstand van de lippen. dat is wat met het zinnetje uit BE bedoeld wordt. Wat heb je aan luchtdruk als er geen weerstand is? Het zal dan nooit een toon worden.

Citaat:
Ook een verhoogde tong kan er alleen maar voor zorgen dat de luchtdruk afneemt. Je creëert namelijk meer weerstand

Hier verwar je luchtdruk met luchtsnelheid. Ook de tong zal net zomin als de lippen de luchtdruk kunnen beïnvloeden. Die luchtdruk heb je immers al gemaakt vanuit je buikspieren. Je haalt met het verhogen van de tong wel de snelheid uit de lucht. Tenminste, als je je tong op de verkeerde plaats verhoogt (achter in je mond of keel). Het verhogen van de tong heeft een kleine invloed op het versnellen van je lucht richting lippen, maar is als zodanig niet erg bruikbaar voor het spelen van hogere tonen.

Ik herinner me een soortgelijke discussie op de trumpetherald. Argumenten vlogen over de tafel, de één wetenschappelijk, de ander gevoelsmatig, en een derde haalde er zowat de bijbel bij. Als er iemand is die echt verstand van zaken heeft, wil ik het graag weten. Bovenstaand is wat ik ervan begrijp, en wat voor mij werkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 22:21 

Citaat:
Ik zal het hier bij laten. Ik kan er wel weer tegenin gaan met valide argumenten die allemaal wetenschappelijk al lang bewezen zijn maar dat heeft geen zin bij jullie.

Dat vind ik een beetje zwart-wit gesteld..
Jij hebt zo je twijfels over de B.E., daar heb ik vanuit mijn eigen ervaringen op gereageerd.

Citaat:
Het belangrijkste is dat iedereen plezier beleeft aan het trompet spelen, op welke manier dan ook

:arrow: :D :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 22:21 

Citaat:
Ik zal het hier bij laten. Ik kan er wel weer tegenin gaan met valide argumenten die allemaal wetenschappelijk al lang bewezen zijn maar dat heeft geen zin bij jullie.

Dat vind ik een beetje zwart-wit gesteld..
Jij hebt zo je twijfels over de B.E., daar heb ik vanuit mijn eigen ervaringen op gereageerd.

Citaat:
Het belangrijkste is dat iedereen plezier beleeft aan het trompet spelen, op welke manier dan ook

:arrow: :D :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 22:50 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009 10:11 

erikveldkamp schreef:
Als je precies wilt weten hoe het zit, kun je hier je kennis bijspijkeren:

http://www.erikveldkamp.nl/Resources/ar ... rSpeed.pdf

Altijd bereid mijn licht op te steken. Zeker over zaken waar ik niet geheel in thuis ben.

Dit artikel is dus inderdaad uit die hele lange discussie op de TH. De schrijver probeert wat misverstanden uit de weg te ruimen, en ik ben blij dat hij het met me eens is. Overigens ging deze hele discussie vooral over wel of niet spelen met een tongue arch. Hij beweert voornamelijk dat het onzin is wat erover beweerd wordt. Hij weerlegt hiermee fanatieke Claude Gordon aanhabngers (tongue arch en adem is toch zijn stokpaardje?). Maar goed. Een paar interessante quotes:

Unless you change the lips they will not vibrate at a different pitch, this change need not be visible or even require perceptible movement, but the muscular action around the chops to change the firmness, shape, size, point of vibration etc. Can not be attributed to tongue movement alone.

Air speed is not the causative factor of pitch, again, easily dismissed since there can be a vast number of different speeds on a pitch across changing dynamics.

Yes, the lips ARE the vibrating medium, you got that right. And any vibrating medium's frequency is determined BY that medium. Not the amount of energy that is making it vibrate. That is related to the INTENSITY of that vibration. Not the frequency.

You are right about the lung pressure, that is related more to sound volume.

Actually there is only one way to change the pitch of a note, and that is to change the frequency that the embouchure oscillates. And that is achieved by changing THE embouchure.

Air speed is EXTREMELY un-important and inconsequential to playing.

We increase the pressure to maintain flow thru a smaller, more resistive aperture. AND we increase pressure to make-up for lost pressure thru a smaller aperture, also due the greater resistance of a smaller aperture.

En in deze laatste alinea wordt heel mooi de relatie tussen ademsteun en lipcompressie uitgelegd.

Bedankt voor de tip. Ik ben weer een stuk wijzer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009 15:52 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009 21:10 

Citaat:
Ik hoop dat je ook begrijpt dat dit 1 manier is om de frequentie te verhogen. Deze manier probeert Jeff aan de man te brengen.

Nou, ik heb het anders uit een artikel dat jij me aan de hand doet om mijn kennis bij te spijkeren.

Citaat:
De andere manier die ik prefereer is dat je meer "firmness" in de mondspieren krijgt. Je spant ze dus meer aan. Daardoor gaan ze sneller vibreren als er voldoende luchtdruk is. Dit geeft een rijker geluid dan de andere methode.

ik snap werkelijk niet wat daar anders aan is, dan aan wat bovenstaande meneer, of Jeff ons probeert duidelijk te maken. Het wordt een beetje een semantische discussie op deze manier.

ik herinner me van de TH discussie over deze materie, dat daar hetzelfde gebeurde. Op een gegeven moment worden er termen door elkaar gebruikt, en weet eigenlijk niemand meer wat er bedoeld wordt. Vaak heeft men het over hetzelfde, maar vaak ook niet. Als je niet hetzelfde bedoeld als ik, wat jij denkt te denken, dan zeg je het in ieder geval toch niet echt handig.

Citaat:
Ik citeerde Jeff omdat hij doet alsof er maar 1 methode bestaat. Dat is dus niet zo.

Ik denk ook dat er meer methodes bestaan.

Citaat:
Als je zachtjes een C3 speelt of hard een C3 speelt, de lippen blijven precies hetzelfde, het enige wat veranderd is de luchtdruk en dat wordt aangestuurd door de ademsteun.

Door harder te blazen verhoog je het volume van de toon, is dat ongeveer wat je bedoelt?. Zo ver was ik ook al. Dus als je lippen iets aanspannen dan wordt de toon hoger, toch? Dan zou er nog een verschil van mening kunnen zitten in het aanspannen, samenknijpen, firmness maken (?) of inrollen. Is dat dan het verschil dat je bedoelt? Er moet in ieder geval iets met de lippen gebeuren, toch? Dat zeg je zelf.
Goed, je kunt het met me oneens zijn dat inrollen de meest efficiente methode is, en dat ben je ook. Best. Maar met inrollen wordt in ieder geval je toon hoger bij dezelfde luchtdruk.

Maar goed, ik ben maar blij dat we dit allemaal niet hoeven te snappen om toch goed te kunnen spelen. Als ik dit bij iedere noot zou moeten bedenken zou ik allang gestopt zijn.
Ik ben er alweer te lang over doorgegaan. Ik kon het even niet laten. gelukkig heb ik binnenkort weer genoeg te spelen.
Mensen die dit lezen: dit is niet waar het over gaat. Trompetspelen is niet moeilijk en je hoeft er geen graad in de hogere natuurkunde voor te hebben, daar ben ik het levende bewijs van. ik ga proberen me verre van dit soort discussies te houden en me vooral bezig te houden met nog mooier spelen. Sterker nog, ik ga eens lekker een beetje studeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009 21:49 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:48, in totaal 4 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur