trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Spelen van 1e Trompetpartijen van HaFaBra muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2003 15:09 

Ja die zocht ik inderdaad.
Kun je die misschien voor me regelen dan?

Trouwens, speelt zo'n Es bugel niet allemachtig zwaar?

Gr.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2003 19:58 

Citaat:
Wisselen tussen 1e (es/piccolo) en 3e trompet is wel een enorme aanslag op je embouchure!

Wat bedoel je daarmee "aanslag op je embouchure"?
Ik ben het ermee eens dat het wel eens moet wennen als je moet omschakelen van lage naar hoge partijen, maar 'k ervaar het niet als een aanslag op m'n embouchure. Ik denk dat het juist van belang is dat je niet alleen de ene kant van je bereik opwerkt, maar ook de andere kant op (volgens Arnold Jacobs).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2003 10:25 

Hoe bedoel je een aanslag op je embouchure fb? Ik moet zeggen dat als je de goeie techniek hebt en je je instrumenten op de juiste manier bespeeld ik t niet echt een probleem vindt. Kijk maar eens naar Brass ensembles. Ik speel zelf soms ook mee in een 10 koppig koper ensemble. Soms moet je 4 keer wisselen. Dan heb je alles om je heen liggen als je daar concerten mee hebt. C, bes, es en piccolo.
Ik zit zelf graag naast de 1e trombone als ik 1e trompet speel. Daarentegen op es weer liever op t hoekje. Anders zit je zo "vast" met je klank op die estrompet.
FB jij speelt es bugel??? Bij een fanfare? Kom je dan wel door en zit je je dan niet helemaal lek te spelen. Ik heb zelf de ervaring met een es cornet, dat je in een fanfare t al heel zwaar spelen is. Ik heb nu een es trompet en dat is veel makelijker spelen. (ligt er wel aan wat je speelt.....)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2003 10:41 

mi trompeta schreef:
Kun je die misschien voor me regelen dan?
Misschien, maar zeker niet eerder dan in maart...
De "verkorte" versie valt me trouwens nogal tegen. Alles een toon lager (alsof een uitm. orkest niet hoog of in ## kan spelen), relatief eenvoudige signaaltjes (die kenmerkend zijn voor de trompetpartij) nog eenvoudiger gemaakt en voor het gemak deel 2,3 en 4 maar nagenoeg helemaal weggelaten. Deel 5 ("Hobbits") bevat modulaties die er absoluut niet thuishoren en die zeker niet subtiel aangebracht zijn. Jammer.

mi trompeta schreef:
Trouwens, speelt zo'n Es bugel niet allemachtig zwaar?

L J schreef:
Wat bedoel je daarmee "aanslag op je embouchure"?
Een es (piccolo) instrument is een kracht instrument. Dit betekent dat je relatief weinig te spelen hebt (zoals op dat bewuste concours), maar als je wat te spelen hebt er nogal wat "explosieve kracht" van je gevraagd wordt (qua hoogte).
Bij de meeste trompet partijen (vooral de lagere afdelingen) wordt daarentegen veel van je uithoudingsvermogen gevraagd.
Een es instrument spelen is dus niet direct zwaarder, maar anders. Vergelijk het met atletiek: een sprinter (es-instrument) zal nooit een marathon (trompet) lopen en omgekeerd.
Daarom is het wisselen tussen es instrument en bijv. 3e trompet heel erg zwaar. Van hoog naar laag gaat nog wel (ook al zal de intonatie eerst belabberd zijn), maar daarna weer naar hoog gaat echt niet. Vergelijk het met een sprinter die eers de 100m loopt en daarna een marathon gaat lopen. Die marathon lopen zal nog wel gaan (als hij goed getraind is), maar eerst een marathon lopen en daarna nog even een sprintje trekken van 100m gaat echt niet.

Begrijp me goed: ik heb het over wisselen tijdens 1 concert/project. Gedurende een heel project (een hele periode) een andere partij spelen kan natuurlijk wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2003 11:26 

nielsmarchal schreef:
FB jij speelt es bugel
Zie mijn thread over Eb-bugels (Forum->Instrumenten->Eb bugels).
Ik heb een tijdje een Es bugel mogen lenen. Mijn mening: soms is de soprano partij een echte bugel-soprano en soms een hoge trompet partij (vooral bij moderne vaandel afd. stukken). Een soprano partij voegt soms meer boventonen aan een melodiepartij toe, soms een extraatje in een akkoord en soms een oktavering van een 2e partij (bijv. bij een tegenmelodie die uit moet komen). Een soprano partij moet dus nooit gaan overheersen (net als bijv. een 1e trompet partij). Het ligt dus echt aan het (soort) stuk dat je speelt of een es-bugel, een es-cornet of een es-trompet/piccolo trompet "beter" is.
Bovendien: als een soprano partij er echt door moet komen is er altijd nog de sopsax partij. Een sopsax kan heel wat beter "gillen" dan een es-bugel/cornet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2003 14:37 

Allemaal begrippen "zwaar" en "anders".
Je hoeft mij (en ik denk nielsmarchal, ook) het verschil niet uit te leggen tussen het spelen op een bes trompet en hogere trompetten, maar mijn ervaring is dat het vooral ANDERS is om van lage partijen en instrumenten naar hoge, en andersom te schakelen (ook bij één concert). Het is juist van groot belang om van alles beide uitersten te oefenen. Niet alleen hoog, maar ook laag, niet alleen hard maar ook zacht. nou ja, etc.
Als je op een piccolo op dezelfde manier speelt als op een gewone bes, dan is het zeker zwaar, maar het zijn ook verschillende instrumenten. Nou ja, het is wel duidelijk..(hoop ik). 'k heb nog nooit een es-bugel gespeeld, trouwens, op wat voor een speel je, fb?

Hee Niels, speelde jij niet bij 't FFO? Speelde je vorig weekend ook in Joure?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2003 15:52 

L J schreef:
...Je hoeft mij (...) het verschil niet uit te leggen... ...vooral ANDERS...
Zonder belerend over te komen: de vraag was "waarom vind je wisselen zo'n aanslag op je embouchure?". Die vraag had ik simpel kunnen beantwoorden met: "omdat het spelen van een hoge partij ANDERS is dan het spelen van een lage partij". Ik vond het echter zinvol om het WAAROM van dat ANDERS ook uit te leggen (waarom vraagt "mi trompeta" anders of het bespelen van een Es bugel niet allemachtig zwaar is?) Niet iedereen op dit forum heeft ervaring in het bespelen van kleinere instrumenten. Ook ervaren trompettisten denken nog steeds dat hoog spelen op een es-cornet of piccolo veel gemakkelijker gaat dan op een bes-trompet. Jij en ik weten waarom dat maar gedeeltelijk waar is (natuurtonen verder uit elkaar), maar die ervaren trompettisten weten dat niet omdat ze nog nooit zo'n instrument in handen hebben gehad.

L J schreef:
'k heb nog nooit een es-bugel gespeeld, trouwens, op wat voor een speel je, fb?
Ik mocht een poosje een Courtois bugel lenen. Dit instrument speelde net zo "licht" als mijn Besson Sovereign es-cornet en was zeker een stuk zuiverder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2003 14:25 

He LJ, ja daar heb ik inderdaad gespeeld. Hessel Buma speelde veel solo werken. Was een tof concert. Ook een concert waar ik een stukken op bes, c en estrompet heb gespeeld. Hoe wist jij dat eigenlijk LJ? Ken ik je toevallig?

FB, inderdaad allerlei uitleg over vooral zwaar en anders, maar t blijft een feit, dat je b.v. gewoon lekker een paar uur per dag studeerd. En estrompet partijen of piccolo ik studeer ze niet, daar wordt je embouchure niet flexibeler van. Ik speel t hooguit 1 keer door. Kijk als je haydn gaat studeren kun je dat rustig een uur volhouden. En als je door dat studeren je je conditie opbouwd dan houdt je t inderdaad vol om te blijven wisselen, maar eehhh wel effe paar uur per dag spelen. :wink:

FB schreef:
Bovendien: als een soprano partij er echt door moet komen is er altijd nog de sopsax partij. Een sopsax kan heel wat beter "gillen" dan een es-bugel/cornet.

antwoord: Daarom dus ook een es TROMPET. Dan kom je er wel door en ik wil de uitdaging aangaan met een sopraan saxofoon. T enige wat de Es-trompet echt overtreft (en ik baal ervan om dat toe te moeten geven) is de klarinet en zeker de es-klarinet!

En toch blijf ik erbij; als je de goeie techniek hebt dan houdt je het wel vol, ook al wissel je je suf. Vorige cd opnamens bij t frysk ook c, bes en estrompet. Gewoon genoeg doen. Ik studeer ook op deze trompetten elke dag.

FB schreef:
Bij de meeste trompet partijen (vooral de lagere afdelingen) wordt daarentegen veel van je uithoudingsvermogen gevraagd.

antwoord: FB ieder z'n mening maar dit vindt ik zeker gewoon onzin. Zeker als je een heel concert b.v. op estrompet speelt, dan wordt er nog veel meer uithoudingsvermogen van je geeist. Als je stukken speelt zoals Parade of the slave Children van John williams (arr. Steven Walker), dan kom je er wel achter dat je enorm veel te spelen hebt als estrompet. Meer dan de 1e trompetten en vooral ook vaak solo's. Vooral bij de lagere afdelingen??? mmmm, naja ik denk dat wij een hele andere visie en vooral andere ervaringen hebben.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur