mi trompeta schreef:
Kun je die misschien voor me regelen dan?
Misschien, maar zeker niet eerder dan in maart...
De "verkorte" versie valt me trouwens nogal tegen. Alles een toon lager (alsof een uitm. orkest niet hoog of in ## kan spelen), relatief eenvoudige signaaltjes (die kenmerkend zijn voor de trompetpartij)
nog eenvoudiger gemaakt en voor het gemak deel 2,3 en 4 maar nagenoeg helemaal weggelaten. Deel 5 ("Hobbits") bevat modulaties die er absoluut niet thuishoren en die zeker niet subtiel aangebracht zijn. Jammer.
mi trompeta schreef:
Trouwens, speelt zo'n Es bugel niet allemachtig zwaar?
L J schreef:
Wat bedoel je daarmee "aanslag op je embouchure"?
Een es (piccolo) instrument is een
kracht instrument. Dit betekent dat je relatief weinig te spelen hebt (zoals op dat bewuste concours), maar
als je wat te spelen hebt er nogal wat "explosieve kracht" van je gevraagd wordt (qua hoogte).
Bij de meeste trompet partijen (vooral de lagere afdelingen) wordt daarentegen veel van je
uithoudingsvermogen gevraagd.
Een es instrument spelen is dus niet direct
zwaarder, maar
anders. Vergelijk het met atletiek: een sprinter (es-instrument) zal nooit een marathon (trompet) lopen en omgekeerd.
Daarom is het wisselen tussen es instrument en bijv. 3e trompet
heel erg zwaar. Van hoog naar laag gaat nog wel (ook al zal de intonatie eerst belabberd zijn), maar daarna weer naar hoog gaat echt niet. Vergelijk het met een sprinter die eers de 100m loopt en daarna een marathon gaat lopen. Die marathon lopen zal nog wel gaan (als hij goed getraind is), maar eerst een marathon lopen en daarna nog even een sprintje trekken van 100m gaat echt niet.
Begrijp me goed: ik heb het over wisselen tijdens 1 concert/project. Gedurende een heel project (een hele periode) een andere partij spelen kan natuurlijk wel.