Karel schreef:
Feit is dus dat je je lippen moet aanspannen en je mondhoeken moet "locken" om het zo maar eens uit te drukken.
Het lijkt me niet zo verstandig om de mondhoeken vast te zetten. Ik zou ook niet weten hoe je dat bewust kunt doen. Muziek is altijd in beweging en zo moet het lichaam ook zijn. Zo gauw je iets vast gaat zetten maak je je het er alleen maar moeilijker op.
Karel schreef:
Nu ben ik wel benieuwd welke oefeningen je specifiek doet om je lipspanning en mondspieren te trainen. Is dat gewoon veel lipbindingen maken of zijn er nog meer trucs om te gebruiken. Bekend voor mij is de zgn. potlood oefening. Dus een potlood tussen de lippen houden voor enkele seconden enz.
Ik stuur heel veel staccato oefeningen (enkele tong), en de laatste weken ook veel tongslag. Ga maar eens proberen Moto Perpetuo (de Mendez versie) of die Arban tongslag oefeningen die op mijn site staan te oefenen. Vandaag heb ik de Single Tongue oefenigen gestudeerd die op mijn site staan. Die gaan van een lage f# tot hoge d/e. Daar krijg je heel veel uithoudingsvermogen en flexibiliteit van!
Dit wissel ik af met het studeren van Clifford Brown transcripties, maar je zou ook leadpartijen kunnen meespelen met de originele opname. Dan train je naast hoogte ook timing en frasering.
De potlood oefening moet je alleen doen als je geen optredens hebt, daar krijg je wel sterkere mondspieren van maar ook erg stijve spieren. Stijve spieren schiet je niet zoveel mee op. Ze moeten flexibel zijn en een goed duurvermogen hebben.