trompet.nl > forum > Toon onderwerp - High notes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: High notes
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 14:47 

L J schreef:

Zinnen als "Als ik 'de hoogte in ga' blaas ik een grote hoeveelheid lucht[...]" brengen ons als trompettisten echt terug in het stenen tijdperk.

Sjonge jonge jonge, wat moet ik nou met zulk commentaar?? Ik probeer het zo simpel mogelijk te formuleren. Maar dit mag dus niet. Maar eigenlijk ook niet te veel moeilijke termen...
Daarnaast is commentaar over 'de waarheid' ook zinloos. Ik verkondig mijn manier ook niet als DE waarheid, maar als MIJN waarheid. Dit werkt voor mij.

Daarnaast bevestig ik alles wat Erik daarna ook weer stelt als zijnde het nieuwe informatie. Strak aangespannen embouchure (kleine opening) + hoge luchtsnelheid.
Heeft iemand mij ooit horen zeggen dat je ALLEEN maar hard moet blazen??

Ik ben een jaar weggeweest van deze forums, nu weet ik weer waarom...

http://hellotrumpet.com/
http://www.capitalhorns.nl/
http://www.luchtmachtkapel.nl/

Profiel  

Berichttitel: Re: High notes
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 15:25 

Teus, ik wil je vragen om mijn teksten niet te verdraaien. Als je niet door hebt dat je wat anders zegt dan wat ik hier op geschreven hebben dan kunnen we er beter over ophouden.

Als je mijn teksten over dit onderwerp naleest dan heb ik het juist nooit over een kleine opening en ook niet over een hoge luchtsnelheid.

Even goede vrienden natuurlijk... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 18:58 

Feit is dus dat je je lippen moet aanspannen en je mondhoeken moet "locken" om het zo maar eens uit te drukken. Nu ben ik wel benieuwd welke oefeningen je specifiek doet om je lipspanning en mondspieren te trainen. Is dat gewoon veel lipbindingen maken of zijn er nog meer trucs om te gebruiken. Bekend voor mij is de zgn. potlood oefening. Dus een potlood tussen de lippen houden voor enkele seconden enz.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 19:11 

Karel schreef:
Feit is dus dat je je lippen moet aanspannen en je mondhoeken moet "locken" om het zo maar eens uit te drukken.

Het lijkt me niet zo verstandig om de mondhoeken vast te zetten. Ik zou ook niet weten hoe je dat bewust kunt doen. Muziek is altijd in beweging en zo moet het lichaam ook zijn. Zo gauw je iets vast gaat zetten maak je je het er alleen maar moeilijker op.

Karel schreef:
Nu ben ik wel benieuwd welke oefeningen je specifiek doet om je lipspanning en mondspieren te trainen. Is dat gewoon veel lipbindingen maken of zijn er nog meer trucs om te gebruiken. Bekend voor mij is de zgn. potlood oefening. Dus een potlood tussen de lippen houden voor enkele seconden enz.

Ik stuur heel veel staccato oefeningen (enkele tong), en de laatste weken ook veel tongslag. Ga maar eens proberen Moto Perpetuo (de Mendez versie) of die Arban tongslag oefeningen die op mijn site staan te oefenen. Vandaag heb ik de Single Tongue oefenigen gestudeerd die op mijn site staan. Die gaan van een lage f# tot hoge d/e. Daar krijg je heel veel uithoudingsvermogen en flexibiliteit van!

Dit wissel ik af met het studeren van Clifford Brown transcripties, maar je zou ook leadpartijen kunnen meespelen met de originele opname. Dan train je naast hoogte ook timing en frasering.

De potlood oefening moet je alleen doen als je geen optredens hebt, daar krijg je wel sterkere mondspieren van maar ook erg stijve spieren. Stijve spieren schiet je niet zoveel mee op. Ze moeten flexibel zijn en een goed duurvermogen hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 19:30 

Je hebt wel gelijk van die mondhoeken. Als ik er nl. bewust aan ga denken dan ga ik verkrampt spelen en geluid wordt er niet mooier op. Wat ik ook wel doe tijdens m'n repetitie is het proberen om de lippen op elkaar te houden en de luchtstroom er doorheen te blazen.

Ik heb me zelf schijnbaar aangeleerd om de lippen alvast wat te openen voor de aanzet en dat is dus moeilijk af te leren. Alhoewel er ook een theorie is (Bobby Shew geloof ik) die dit zgn. open spelen prefereert.

V.w.b. de staccato oefeningen speel ik de laatste tijd regelmatig uit je studieboek "15 Advanced Staccato Studies". Ik merk dat als ik een beetje "vast" zit het behoorlijk beter gaat na het spelen van een etude uit het boek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 19:47 

Roger Ingram heeft een oefening waar hij heel zacht lipslurs speelt. Dus zoiets als C2-C3-C2, C#2-C#3-C#2, etc. Dit als warming-up.

Ik speelde een tijdje geleden met Bryan Davis die een tijdje les had gehad van Roger en die deed dit ook tot een E4/F4 aan toe... Hij heeft ongelofelijk sterke chops! Ik heb nog nooit zoveel D4s in mijn leven gehoord als toen ik met Bryan speelde tijdens een tour in Oostenrijk! De 300 concerten per jaar met de Ratpack die hij doet als lead helpen daar natuurlijk ook bij... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 20:00 

Bryan post ook wel eens op TH. Is wel een fantastische speler dus als ik het zo hoor. Maar "back on topic"'. Om mijn uithoudingsvermogen misschien nog iets te verhogen wil ik ook een kleinere diameter qua mondstuk overwegen. Ik neig naar een Reeves 42-serie omdat ik de 43 diameter op de lange duur toch wel groot vind. Dit zal het natuurlijk niet oplossen maar het is een stap. Kleinere mondstukken is ook iets wat Roger Ingram aangeeft om je spel te verbeteren op de lange duur (Jens Lindemann trouwens ook).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 20:30 

Dat is persoonlijk, ik vond op een gegeven moment ook dat de 43ES te groot voor me was en ben overgestapt op een 42ES. Andere leads vinden dat weer te klein. Probeer het gewoon uit en dan weet je het...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur