erikveldkamp schreef:
Gianni, Je kunt wel zo je tong zetten om meer compressie te krijgen maar als je je je onderkaak laat zakken krijg je weer een grotere opening en is die compressie weer weg...
Echte compressie en projectie krijg je alleen met veel lucht(snelheid). Je tong is maar een extraatje maar misschien genoeg voor klassieke muziek. Je kunt nog meer compressie krijgen met lipcompressie maar hier zijn de meningen (ook) over verdeeld.
Hoe jij het doet heeft natuurlijk ook met jouw fysieke bouw te maken.
Jeroen, ik ben het helemaal met je eens...

op het moment dat ik mn onderkaat naar beneden breng krult mijn tong als het ware mee naar beneden. mijn tong ligt als het ware op mn ondertanden tegen mn lippen. De opening die zich bevindt tussen boventanden en tong wordt op die manier niet veel groter als ik mijn kaak beweeg omdat de tong gewoon meekomt.
En inderdaad lead of klassiek vragen op het gehoor af andere vaardigheden, maar menig klassiek trompettist zal toch graag ook zijn (studie)bereik tot g3-c4 (leadtrp)hebben liggen. Het komt in het werk nauwelijks voor, maar groot bereik is toch teken van overwaarde van het embouchure (het kan (veel) meer dan nodig is, en kan hetgeen wat nodig is relaftief makkelijk doen).
gerrit schreef:
Luchtsnelheid krijg je toch niet door harder te blazen, maar door ergens compressie te maken. (tuinslangeffect). Dan is je tong volgens mij echt wel meer dan een extraatje. Door je tong op de callet manier te gebruiken, maak je compressie op twee manieren:
1. Tussen je tong en je boventanden,
2. Tussen je tong en je bovenlip.
Dat gaatje wordt zo klein dat er bijna geen lucht meer doorheen kan/hoeft. Peter liet dit zien door z'n stempomp te verwijderen en alleen op z'n leadpijp te blazen. Hoe hoger hij speelde, hoe minder lucht eruit de leadpijp kwam. (wij hielden onze hand circa 1 cm van de leadpijp vandaan)
In het boek van callet staat ook te lezen dat hoe hoger je speelt, hoe minder lucht er in je mondstuk gaat. Bij Peter is dat ook zo, en toch heeft hij een super mooi, groot en intens geluid.
Nog even over lipcompressie dan:
Je kunt inderdaad compressie maken met je lippen (waarom eigenlijk meer dan met je tong erik?) maar je lippen zijn van nature helemaal niet sterk. Dus dat wordt trainen, trainen en nog eens trainen. Waarom gebruiken we niet allemaal de spier die het sterkst is, namelijk de tong?
idd ttong is wat dat betreft makkelijker te trainen, hij is al sterk genoeg en hoeft alleen maar aan de beweging te wennen....
dirk schreef:
dan kan ik zonder enige moeite g2 spelen zonder extra ademsteun (vgl. Erik) en zonder het monstuk te duwen. Alleen is het heel moeilijk te controleren en kan ik dat maar een paar keer achter elkaar. Maar is dat de juiste weg? Kwestie van studeren? Het lijkt me zo lekker om eens trompet te spelen zonder dat het zo veel moeite kost.
het spelen zonder te duwen met het mondstuk is wennen wanneer je gewent bent om dat wel te gebruiken (ook merk je daar al niks meer van). Duwen gaat makkelijk en we hebben er allemaal wel eens last van, maar uiteindelijk blijkt het mondstuk toch in de weg te zitten (makkelijk spelen is LEUK!!!!!). Soms wordt het zo'n gewoonte dat we onzekerheid ervaren wanneer we minder of niet duwen. vaker doen geeft je spieren de juiste info en uiteindelijk gaat het steeds beter.
G2 is m.i. wat hoog om dat te studeren, pak liever wat lager en probeer daar het zelfde te studeren (makkelijker register dus ook langer vol te houden).