trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure, Adem en Ademsteun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2005 22:55 

Gianni, Je kunt wel zo je tong zetten om meer compressie te krijgen maar als je je je onderkaak laat zakken krijg je weer een grotere opening en is die compressie weer weg...

Echte compressie en projectie krijg je alleen met veel lucht(snelheid). Je tong is maar een extraatje maar misschien genoeg voor klassieke muziek. Je kunt nog meer compressie krijgen met lipcompressie maar hier zijn de meningen (ook) over verdeeld.

Hoe jij het doet heeft natuurlijk ook met jouw fysieke bouw te maken.

Jeroen, ik ben het helemaal met je eens... :P

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 05 jan 2005 23:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2005 22:59 

erikveldkamp schreef:
Je kunt wel zo je tong zetten om meer compressie te krijgen maar als je je je onderkaak laat zakken krijg je weer een grotere opening en is die compressie weer weg...

Echte compressie en projectie krijg je alleen met veel lucht(snelheid). Je tong is maar een extraatje maar misschien genoeg voor klassieke muziek. Je kunt nog meer compressie krijgen met lipcompressie maar hier zijn de meningen (ook) over verdeeld.

Hoe jij het doet heeft nutuurlijk ook met jouw fysieke bouw te maken.

Op welke post doel je precies Erik? Niet helemaal duidelijk of je op mij reageert, of een oudere post.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2005 23:01 

Sorry, ik poste tegelijk toen jij poste... :lol:

Ik heb mijn vorige post aangepast !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 09:07 

erikveldkamp schreef:

Luchtsnelheid krijg je toch niet door harder te blazen, maar door ergens compressie te maken. (tuinslangeffect). Dan is je tong volgens mij echt wel meer dan een extraatje. Door je tong op de callet manier te gebruiken, maak je compressie op twee manieren:

1. Tussen je tong en je boventanden,
2. Tussen je tong en je bovenlip.

Dat gaatje wordt zo klein dat er bijna geen lucht meer doorheen kan/hoeft. Peter liet dit zien door z'n stempomp te verwijderen en alleen op z'n leadpijp te blazen. Hoe hoger hij speelde, hoe minder lucht eruit de leadpijp kwam. (wij hielden onze hand circa 1 cm van de leadpijp vandaan)

In het boek van callet staat ook te lezen dat hoe hoger je speelt, hoe minder lucht er in je mondstuk gaat. Bij Peter is dat ook zo, en toch heeft hij een super mooi, groot en intens geluid.

Nog even over lipcompressie dan:
Je kunt inderdaad compressie maken met je lippen (waarom eigenlijk meer dan met je tong erik?) maar je lippen zijn van nature helemaal niet sterk. Dus dat wordt trainen, trainen en nog eens trainen. Waarom gebruiken we niet allemaal de spier die het sterkst is, namelijk de tong?

Zelf ben ik een tijdje met BE bezig geweest, en ik vind het echt een goede methode. Het is veel makkelijker om uit te leggen en ook makkelijker om te leren. Zeker als leerlingen maar 15 minuten à een half uurtje per dag spelen.
TCE is veel ingewikkelder en je moet er echt goed bij nadenken. Ik ben er al een aantal weken mee bezig, als er werkelijke resultaten zijn horen jullie dat nog.

Kijken wat voor reacties er komen :wink:

Sudeerse vandaag! :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 09:39 

Ik wilde ook even iets posten, maar niet in reactie op Gerrit, maar ik lees bijvoorbeeld bij Trager Trumpet Talk dat hij de toon begint nadat hij "mom" heeft gezegt. Als ik dat probeer en dan niets verander met mijn lippen (dus niks irollen ofzo) datn kan ik zonder enige moeite g2 spelen zonder extra ademsteun (vgl. Erik) en zonder het monstuk te duwen. Alleen is het heel moeilijk te controleren en kan ik dat maar een paar keer achter elkaar. Maar is dat de juiste weg? Kwestie van studeren? Het lijkt me zo lekker om eens trompet te spelen zonder dat het zo veel moeite kost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 10:16 

Gerrit, wat jij beschrijft klopt natuurlijk als een bus. Maar.... :lol:

Denk je dat Peter met dat geluid het 2 uur vol zal houden als leadtrompettist ? Ik denk het niet (dat heeft natuurlijk ook iets met het materiaal te maken). Daarvoor is veel meer projectie en volume vereist. Ik denk dat jullie vooral naar een vol BREED geluid zoeken en wij naar een vol gecentreerd/geprojecteerd geluid. Dat red je volgens mij niet alleen met een hogere tong. Plus dat ik meer over het geluid heb boven de C3 en jullie toch meer over het geluid onder de C3. Ik geloof niet dat je in de klassieke muziek regelmatig F3en en G3en tegenkomt, laat staan een C4...

Ik wil nog steeds naar hem toe voor een lesje maar het is er door mijn drukke agenda nog steeds niet van gekomen. Misschien dat hij me op andere gedachten kan brengen...

Onze (leadtrpt) defenitie van groot geluid is nu eenmaal anders dan wat jij beschrijft. Wat ik trouwens ook erg mooi vind, maar in een klassiek context natuurlijk. Die 2 werelden gaan nu eenmaal niet samen, dat heeft de geschiedenis al bewezen. Ik ken geen 1 trompettist die klassiek en jazz op een zelfde nivo tegelijk kunnen. Wynton deed het ook voornamelijk na elkaar en hij speelde geen 1e trompet maar jazzsolo's. Vizzutti heeft ook geen leadgeluid (meer).

Deze 2 opvattingen over geluid moet je natuurlijk uit elkaar halen als je het hebt over embouchure en geluid. Mijn verhaal gaat voornamelijk over ademsteun en embouchure voor leadtrpt.

Ik heb trouwens de BE methode in huis sinds een paar dagen. Ik ga er verder mee aan de slag de komende tijd. Eens kijken of dat iets opleverd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 11:23 

Geen echt inhoudelijke bijdrage deze keer, want daarvoor ben ik als amateur lang niet competent genoeg en heb ik niet voldoende ervaring, maar alleen de melding dat ik dit een razend interessant item vind en hoop dat jullie nog een tijdje doorgaan met het bespreken van jullie prof-ervaringen!!

Wat het item zo goed maakt is dat geen van jullie de ene of andere methode heilig verklaart, maar dat iedere 'methodische truc' door jullie wordt teruggebracht tot de essentie van de het technische aspect van trompetspelen (wat doet mijn lijf c.q. embouchure precies?, waarom is dat goed voor mijn spelen of juist niet?, werkt het dus? kan het wellicht op een andere manier beter?), maar de bewustwording die dit geeft helpt mij erg goed om tijdens mijn spelen en trainen nog meer aandacht te hebben voor hoe mijn lijf werkt en ingezet kan worden. Bedankt dus!

Ooit ben ik het item 'tongpositie aanzet' op dit forum gestart, wat voor sommigen misschien nog aardig is weer eens na te lezen (hoewel het daar niet zo diep en fundamenteel gaat als op dit item).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2005 12:40 

erikveldkamp schreef:
Gianni, Je kunt wel zo je tong zetten om meer compressie te krijgen maar als je je je onderkaak laat zakken krijg je weer een grotere opening en is die compressie weer weg...

Hoe jij het doet heeft natuurlijk ook met jouw fysieke bouw te maken.

Jeroen, ik ben het helemaal met je eens... :P

op het moment dat ik mn onderkaat naar beneden breng krult mijn tong als het ware mee naar beneden. mijn tong ligt als het ware op mn ondertanden tegen mn lippen. De opening die zich bevindt tussen boventanden en tong wordt op die manier niet veel groter als ik mijn kaak beweeg omdat de tong gewoon meekomt.

En inderdaad lead of klassiek vragen op het gehoor af andere vaardigheden, maar menig klassiek trompettist zal toch graag ook zijn (studie)bereik tot g3-c4 (leadtrp)hebben liggen. Het komt in het werk nauwelijks voor, maar groot bereik is toch teken van overwaarde van het embouchure (het kan (veel) meer dan nodig is, en kan hetgeen wat nodig is relaftief makkelijk doen).

gerrit schreef:
Luchtsnelheid krijg je toch niet door harder te blazen, maar door ergens compressie te maken. (tuinslangeffect). Dan is je tong volgens mij echt wel meer dan een extraatje. Door je tong op de callet manier te gebruiken, maak je compressie op twee manieren:

1. Tussen je tong en je boventanden,
2. Tussen je tong en je bovenlip.

Dat gaatje wordt zo klein dat er bijna geen lucht meer doorheen kan/hoeft. Peter liet dit zien door z'n stempomp te verwijderen en alleen op z'n leadpijp te blazen. Hoe hoger hij speelde, hoe minder lucht eruit de leadpijp kwam. (wij hielden onze hand circa 1 cm van de leadpijp vandaan)

In het boek van callet staat ook te lezen dat hoe hoger je speelt, hoe minder lucht er in je mondstuk gaat. Bij Peter is dat ook zo, en toch heeft hij een super mooi, groot en intens geluid.

Nog even over lipcompressie dan:
Je kunt inderdaad compressie maken met je lippen (waarom eigenlijk meer dan met je tong erik?) maar je lippen zijn van nature helemaal niet sterk. Dus dat wordt trainen, trainen en nog eens trainen. Waarom gebruiken we niet allemaal de spier die het sterkst is, namelijk de tong?

idd ttong is wat dat betreft makkelijker te trainen, hij is al sterk genoeg en hoeft alleen maar aan de beweging te wennen....

dirk schreef:
dan kan ik zonder enige moeite g2 spelen zonder extra ademsteun (vgl. Erik) en zonder het monstuk te duwen. Alleen is het heel moeilijk te controleren en kan ik dat maar een paar keer achter elkaar. Maar is dat de juiste weg? Kwestie van studeren? Het lijkt me zo lekker om eens trompet te spelen zonder dat het zo veel moeite kost.

het spelen zonder te duwen met het mondstuk is wennen wanneer je gewent bent om dat wel te gebruiken (ook merk je daar al niks meer van). Duwen gaat makkelijk en we hebben er allemaal wel eens last van, maar uiteindelijk blijkt het mondstuk toch in de weg te zitten (makkelijk spelen is LEUK!!!!!). Soms wordt het zo'n gewoonte dat we onzekerheid ervaren wanneer we minder of niet duwen. vaker doen geeft je spieren de juiste info en uiteindelijk gaat het steeds beter.
G2 is m.i. wat hoog om dat te studeren, pak liever wat lager en probeer daar het zelfde te studeren (makkelijker register dus ook langer vol te houden).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur