trompet.nl > forum > Toon onderwerp - TCE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 15:37 

erikveldkamp schreef:
Het afleren van een verkeerd aangeleerd embouchure is het moeilijkste wat er is. Als je op een goede manier les krijgt zul je geen TCE of andere exotische varianten nodig hebben om met een goed bereik en een goed functionerend embouchure te kunnen spelen. .

Met de eerste zin ben ik het volledig eens. Is ook logisch lijkt me. Aan het vervolg kan ik me echt vreselijk ergeren. Ik vind het prima als jij anders speelt, de nadruk meer op lucht legt of wat dan ook, maar om steeds weer een ander woord, deze keer exotisch (goed gevonden hoor), te vinden voor het 'stigmatiseren' van een embouchure... :? Vertel me eens een keer wat er zo exotisch, overdreven, buitengewoon etc. aan is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 16:02 

Het is niet gebruikelijk om je tong zo extreem naar voren te houden in een vaste stand. Dat is in het dagelijkse leven niet gebruikelijk en bij trompetspelen ook niet. Dat zegt zelfs Babh op zijn clinic. Ik denk dat op de hele aarbol misschien minder dan 1% TCE gebruikt dus noem ik het een exotische variant.

De manier waarop ik speel wordt ongeveer door 80 a 90% van de trompettisten gebruikt en daar zij de meeste methodes op gebaseerd. Niet dat dat altijd tot succes leidt overigens.

Jammer dat je je ergert op een discussie forum... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 16:09 

erikveldkamp schreef:
Het is niet gebruikelijk om je tong zo extreem naar voren te houden in een vaste stand. Dat is in het dagelijkse leven niet gebruikelijk en bij trompetspelen ook niet. Dat zegt zelfs Babh op zijn clinic. Ik denk dat op de hele aarbol misschien minder dan 1% TCE gebruikt dus noem ik het een exotische variant.

De manier waarop ik speel wordt ongeveer door 80 a 90% van de trompettisten gebruikt en daar zij de meeste methodes op gebaseerd. Niet dat dat altijd tot succes leidt overigens.

Jammer dat je je ergert op een discussie forum... :?

oei nu ben ik eens heeeeeeel benieuwd of ik op jouw manier speel....... Wil ik wel eens aan den lijve ondervinden. Ik kan niet zo hoog als jij, dus ik neem aan van niet, ik ben zelfs helemaal geen lead of jazz trompettist, zal dus wel niet. Ben ik me daar even exotisch ( en dat mijn bleke bast )

Ok vooropgesteld dat er zoiets als een standaard bestaat: je hebt mensen die echt iets anders nodig hebben om het te laten werken, dus voor die 20 á 30 procent is het fijn dat er zoiets is. Dat heeft niet alleen maar te maken met slecht les hebben gehad.

Ik speel btw zowiezo anders: want ik gebruik wel de bends die jij ergens eerder als nutteloos ervaarde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 17:35 

camel schreef:
Ik speel btw zowiezo anders: want ik gebruik wel de bends die jij ergens eerder als nutteloos ervaarde.

dat heeft niets te maken met de manier wáárop je speelt. maar meer met de dingen die je lekkerder vind voor je embouchure. je hebt gewoon slurs en staccato oefeningen nodig om je chops fris te houden.. maar de rest die je doet is wat voor jou persoonlijk je chops het lekkerst houdt. ik ben bijv. veel minder flexibel in mijn solo (bends en sound) als ik die een tijd niet speel. en daarom oefen ik deze ook. maar als je dat niet zoekt in je sound (zoals waarschijnlijk erik) dan hoef je dat ook niet te doen..

Ik vraag je af of TCE ook 'waardevol' is voor jazz trompettisten.. (en dan niet de lead lui) maar gewoon de mensen die op zoek zijn naar een vette sound (ronde warme klank)
ik kan me bijna niet voorstellen dat je met zo'n embouchure een sound kunt krijgen als zeg chet baker (met tanden)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 18:44 

erikveldkamp schreef:
Het afleren van een verkeerd aangeleerd embouchure is het moeilijkste wat er is. Als je op een goede manier les krijgt zul je geen TCE of andere exotische varianten nodig hebben om met een goed bereik en een goed functionerend embouchure te kunnen spelen.

Maar het belangrijkste is niet wat ik er van denk (gelukkig maar), maar als jij er beter door gaat spelen zou ik er vooral mee doorgaan. Ik praat hier meer in algemeenheden over TCE.

Exotisch kun je beter veranderen in Antiek :lol: , omdat TCE meer dan 300 jaar oud is :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 23:55 

jepk schreef:
Exotisch kun je beter veranderen in Antiek :lol: , omdat TCE meer dan 300 jaar oud is :wink:

Wat je wilt, ik gebruikte het woordje exotisch alleen maar om aan te geven dat TCE een weinig of minder gebruikte embouchure is. Daar zijn er wel meer van, je hebt ook het Di Maggio, Superchops en de Stevens/Costello embouchure.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 apr 2006 00:41 

Ik heb dit topic doorgelezen en ik denk dat ik het begrijp. Het lijkt echter veel moeilijker om mijn tong te bollen als ik deze techniek zonder trompet probeer (het is al een beetje laat om nu te gaan spelen). Is dat ook een kwestie van gewoon oefenen?
Ik ben benieuwd wat er morgen voor geluid uit mijn trompet zal klinken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 apr 2006 06:44 

alles is een kwestie van oefenen, maar mag ik je vragen waarom je dit gaat proberen?? red je het anders niet??

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur