trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gerichter studeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gerichter studeren
BerichtGeplaatst: 19 dec 2012 09:56 
Moderator

Ik lees een heleboel dingen over de techniek, maar ik lees niks over de muziek.
Mijn idee: neem een mooie lyrische etude van Phil Snedecor. En concentreer je op de muzikale lijnen. Richt je ademhaling zo in, dat je 1 frase in 1 teug lucht zo mooi mogelijk kan spelen.

Als je het goed aanpakt, ben je heus wel even bezig.

Daarna pak je een etude uit " jazz conceptions" van Jim Snidero. Luister goed naar hoe het wordt voorgespeeld.

Je slaat hier meerdere vliegen in 1 klap. Je maakt je zowel de klassieke als de jazz timing eigen.
En je werkt aan je techniek zonder je er overmatig op te focussen.

Profiel  

Moderator

Mijn idee: neem een mooie lyrische etude van Phil Snedecor. En concentreer je op de muzikale lijnen. Richt je ademhaling zo in, dat je 1 frase in 1 teug lucht zo mooi mogelijk kan spelen.

Daarna pak je een etude uit " jazz conceptions" van Jim Snidero. Luister goed naar hoe het wordt voorgespeeld.

Je slaat hier meerdere vliegen in 1 klap. Je maakt je zowel de klassieke als de jazz timing eigen.

Profiel  

Moderator

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 dec 2012 12:07 

Een mooi stukje!

Ik ben tegenwoordig vergezeld door een MF (Maynard Fergusson) Horn St. 550. Speelt veel lekkerder dan de Getzen en klinkt een heel stuk aangenamer.
EN de MF laat mij heel duidelijk mijn fouten merken. Ik ben dan ook al een flink stuk vooruitgegaan dankzij de MF Horn.

Dit is nog niet helemaal het instrument waar ik heen wil, maar zolang ik het geld niet heb voor wat nieuws is deze perfect.

Mondstuk is wel nog hetzelfde, ik geloof een A&S 3c.

Ik ben tot nu toe best geïnteresseerd in Bill Adams en probeer het toe te passen. Ook Carmine Carusso bevalt me wel wat ik er zo over lees. Meer richten op het hoofddoel helpt me in ieder geval al iets op weg. Ook het "niet gaan denken over fouten en vooral niet opregen over gemaakte fouten".

Al ben en blijf ik nog wel enigzins gefrustreerd over mijn hoogte en uithoudingsvermogen....maar goed.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 dec 2012 13:27 

remco p schreef:

Ik ben tot nu toe best geïnteresseerd in Bill Adams en probeer het toe te passen. Ook Carmine Carusso bevalt me wel wat ik er zo over lees. Meer richten op het hoofddoel helpt me in ieder geval al iets op weg. Ook het "niet gaan denken over fouten en vooral niet opregen over gemaakte fouten".

Caruso schrijft in het voorwoord van zijn boek:
"Too much thinking about the quality of your performance can only be destructive"
Dit staat haaks op wat Marnix bedoelt en wat ik alleen maar kan onderschrijven. Ga uit van je klank, muzikaliteit en de lijnen. Laat je embouchure vormen door je lucht en speel altijd op klankvoorstelling. Caruso richt zich heel erg op het ontwikkelen van het spiersysteem/embouchure, maar doet dit in extreme vorm. Er zijn mensen waar het goed voor werkt (met name veel amerikanen werken hiermee), maar voor heel veel mensen werkt het ook destructief.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 dec 2012 13:39 

The Joker schreef:
Caruso schrijft in het voorwoord van zijn boek:
"Too much thinking about the quality of your performance can only be destructive"
Dit staat haaks op wat Marnix bedoelt en wat ik alleen maar kan onderschrijven. Ga uit van je klank, muzikaliteit en de lijnen. Laat je embouchure vormen door je lucht en speel altijd op klankvoorstelling. Caruso richt zich heel erg op het ontwikkelen van het spiersysteem/embouchure, maar doet dit in extreme vorm. Er zijn mensen waar het goed voor werkt (met name veel amerikanen werken hiermee), maar voor heel veel mensen werkt het ook destructief.

Hmm....dat is juist niet wat ik begrepen had van Caruso. Ik heb begrepen dat Caruso juist bepaalde oefeningen laat spelen met als doel dat het lichaam zichzelf ontwikkeld en conditioneert zoals dat bij b.v. sport ook gebeurd. Dat hij zich dus juist niet richtte op het ontwikkelen van 1 specifiek iets, omdat er honderden spieren en zenuwen bij zijn betrokken. Bij het aanleren van een sport richt je je immers ook niet op 1 spier/onderdeel maar op het geheel.

Anyway, ik ben het wel met je eens. Spelen op klankvoorstelling en richten op het hoofddoel/muzikaliteit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 dec 2012 23:21 

remco p schreef:
Bij het aanleren van een sport richt je je immers ook niet op 1 spier/onderdeel maar op het geheel.

Klopt, vandaar dat grootse sporters altijd een grootse trainer in de buurt hebben. Die gaan niet op hun eigen houtje met zakken cement de trap op en af rennen.
Ik speel altijd in met de Caruso Six Notes. In de versie van Bob Findley dus met alleen breath attacks. Altijd lekker om te doen, zeker als je de eerste noot van de Six Note speelt met de eerste pomp uit je toeter en dan 't eerste ventiel indrukt: Dan doe je a.h.w. als eerste noot de leadpipe routine van Bill Adams (alleen klinkt die als een 'G'), daarna pomp er weer in en de rest gewoon volgens 't boekkie.

remco p schreef:
Ik ben tegenwoordig vergezeld door een MF (Maynard Fergusson) Horn St. 550.

Ah, Holtons low budget Bach ML met 72 beker, die kom je niet vaak tegen!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 dec 2012 23:39 

Theo van Kampen schreef:
remco p schreef:
Verder heb ik in dit topic de tip gekregen om met meer ruimte tussen de lippen te spelen voor wat betreft klank.

Het begin van 't einde...... Door met een grotere 'aperture' te gaan spelen krijg je in 't lage register een vette volle sound alleen kan je dan alleen nog maar hoger spelen door met je linkerhand je trompet steeds harder op je lippen te duwen om dat door jezelf gecreeërde gat dicht te krijgen. Met als gevolg slecht uithoudingsvermogen en slechte sound in 't hoge(re) register. Niet doen dus !

Maar die aperture kun je toch wel aanpassen? Voor de hogere noten gebruik je dan meer lipspanning of is dat te simpel gedacht?
Zelf speel ik ook met een grotere aperture in het lage register, omdat het mooier klinkt. Uiteraard pas ik de aperture wel aan voor de hogere noten.
Jullie spelen toch ook met een dynamische aperture i.p.v. een constante aperture die niet wordt gewijzigd?

Het hoge register is nog steeds een uitdaging voor mij. Een highblower ben ik namelijk nooit geweest. De klank binnen mijn bereik was ik wel content mee.
Zou ik mijn bereik kunnen verbeteren door in het lage register de aperture te minimaliseren? Het is niet zo dat ik het instrument geforceerd tegen mijn lippen aandruk om hoog te spelen, dat blijft bij mij ontspannen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur