trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure... again
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 18:18 

Donald schreef:
Ik heb ook nog nooit een antwoord gezien van iemand die na jaren sukkelen het ineens wel kon.
Donald

Dan moet je toch 's mijn posts beter lezen 8)

Maar inderdaad, je wordt niet op een goede dag wakker en dan gaat 't allemaal opeens wel. Wat mij heel erg heeft geholpen is de 'methode' van Bill Adams. Op de site van Erik staan wat links.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 feb 2013 11:12 

Hier nog iemand met een "hoogte"-probleem. Inmiddels speel ik 7,5 jaar en dus heb ik vrijwel evenveel "ervaring". Ik ben erg onzeker in de hoogte. De ene keer lukt het wel, de andere keer niet. Pas dit jaar heb ik er weer een paar noten bij, de hoge A en de hoge Bes, waar ik tevree mee ben. Klinken fatsoenlijk e.d. Echter dit lukt alleen het eerste half uur (als ik er op aan het studeren ben, langer uiteraard als ik het niet continu speel). Een b2 en een c3 krijg ik er (lelijk uitgefiept). Ik moet het ook niet elke dag proberen, dan gaat het alleen bergaf. Om de dag studeer ik wat op de hoogte.

Het lukt mij beter als ik beheerst (en dus zacht) speel. Ik droom wel eens van zo'n vette C3 (of hoger) boven het orkest uit, maar dat zit er nog niet op.

Ik weet niet hoe het me jou zit, maar ik ben altijd wat bang voor die noten. En ja wat krijg je dan, geen lucht erachter, slechte aanzet = mislukking. Ben ik geestelijk in een goede bui en durf ik, dan gaat het ook altijd stukken beter. In mijn geval zit het voor een groot gedeelte tussen mijn oren daar ben ik van overtuigd.

Langzamerhand gaat het wel wat beter en makkelijker, dus ik ben er van overtuigd dat er een dag komt dat ik met zekerheid en doeltreffendheid die noten altijd kan spelen. Studeren, studeren, studeren wie zijn best doet zal het leren. Ik zal nooit een highblower worden, maar met oefening kom ik er wel.

En een goede leraar wil uiteraard ook helpen. De docent die ik nu heb zorgt ervoor dat ik weer heerlijk aan het ontwikkelen ben.

Echte tips heb ik hiermee dus niet, maar je bent zeker niet de enige.

Ik denk dat je materiaal ook wel een beetje meehelpt. Uiteraard mag je het hier niet op gooien. Maar toen ik laatst op mijn oude Amati pongel speelde, speelde ik ineens een E3, terwijl ik op mijn goede trompet toen niet verder kwam als een C3. Ik stond versteld van mijzelf. Die toeter vind ik voor geen meter klinken, maar de noot was er wel. Ik kies toch voor harder werken met een mooie sound.

Succes met studeren! ik studeer met je mee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 feb 2013 12:01 

Ooit heb ik jarenlang van mijn 7e tot mijn 16e) les gehad van een belgische docent die me een "smile" embouchure aanleerde... Ik ging auditie doen voor de vooropleiding klassiek trompet in Rotterdam en Tilburg en werd afgewezen...
Moest een andere techniek aanleren en dat heeft me 3 jaar ellende gebracht...
In het begin kon ik alleen maar tot de E2 komen... En na 10 minuten deed alles zeer... Dat werd langzaam beter en beter maar als je in je hoofd al veel verder bent frustreert dat natuurlijk enorm...
Ik heb me daar 2 jaar echt doorheen moeten vechten en er zijn momenten geweest dat ik dacht: "Ik kap ermee!"
Om een lang verhaal wat korter te maken:
Ik heb pas sinds na mijn lipblessure (2 jaar geleden, zie andere post) het gevoel dat ik in een stijgende lijn zit...
Ik kan het steeds makkelijker volhouden, kan makkelijker hoog spelen en merk dat ik sterker word... Of dat nu een fysieke blokkade was waar ik toch jaren last van heb gehad of een geestelijke, geen idee... maar het is nu grotendeels weg...
Nou, daar speel je dan 25 jaar trompet voor:)
Dus... :roll: :roll: :roll:
MAW:
Er is altijd hoop! gewoon doorgaan en heel belangrijk:
Je moet je er niet teveel op focussen... als je van jezelf van alles MOET dan blokkeer je en lukt het zeker niet...
Zoek idd een goede docent die je stap voor stap verder helpt...Heeft mij in ieder geval heel erg geholpen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 16:37 

saniejjj schreef:
In mijn geval zit het voor een groot gedeelte tussen mijn oren daar ben ik van overtuigd.

Dit is volgens mij bij veel problemen in het hoge register het geval.

Spelen in het hoge register is behoorlijk paradoxaal. Veel trompettisten zijn geneigd om veel te geven (lees: op kracht te spelen) om die hoge noten te halen terwijl dat juist tegengesteld werkt. Hoe meer je ontspanning kunt vinden en hoe minder je probeert over de tegendruk van je instrument heen te blazen, hoe beter het gaat.

Zelf heb ik ooit een rare sprong gemaakt, zo vanaf de 3e bugel overgestap naar es-cornet in een fanfare in de 1e divisie (toen Vaandelafdeling). Die overgang is achteraf gezien veel te heftig gebleken en in mijn hoofd heeft zich toen een verkeerde voorstelling van het hoge register gevestigd. (Hoog=moeilijk)

We zijn inmiddels jaren verder en begin nu eindelijk goed te presteren in het hoge register, maar... alles blijft draaien om bewustwording. Zodra ik merk dat het moeilijk gaat, dan moet in mijn hoofd weer de knop om: laag denken, een G- of A boven de balk is echt niet zo hoog als gedacht. Ook de vroege timing van de tong is essentieel. Ik kan inmiddels zonder al te veel moeite overblazen tot een G en weet dat ook een C4 er best in zit, als ik maar niet teveel mijn best doen. (dat is precies de paradox)

Wat mijn overigens erg geholpen heeft zijn de filmpjes van Greg Spence die te vinden zijn op YouTube. Vooral het regelmatig oefenen van harmonic slurs heeft mij veel opgeleverd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 22:22 

Harald74 schreef:
Vooral het regelmatig oefenen van harmonic slurs heeft mij veel opgeleverd.

Leuk om weer bevestigd te zien dat wat voor de één werkt voor de ander een ramp blijkt te zijn. Zo heb ik me op mijn conservatoriumperiode behoorlijk fanatiek op lip-flexibilities geworpen. Nou, 't feit dat ik nu met 't repareren van fietsen in mijn levensonderhoud voorzie zegt genoeg zullen we maar zeggen :?

Ik zie zelf veel meer in de erikveldkamp approach: Staccato etudes steeds een secunde hoger (de etudes staan op zijn site) gecombineerd met een behoorlijke kennis van de benadering en de 'principes' van Bill Adams en Arnold Jacobs.

'Let your lips ride on the airstraim!'

Wees niet te bang om van leraar te wisselelen. Wellicht zeg je nieuwe leraar precies 't zelfde maar dan net effe anders zodat je 't wèl oppikt.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 maart 2013 09:57 

Soxwox schreef:
Hallo

Ik speel ondertussen al een jaar of acht trompet, en al even lang sukkel ik met mijn embouchure. In grote lijnen: in het lage oktaaf lukt alles goed tot zeer goed, maar hoger beginnen de problemen. Het zuiver aanzetten van de noten is onzekerder (D, E, F), geforceerd (meermaals al vanaf E, F) of sowieso haast onmogelijk (heel vaak G, altijd A), de hogere noten komen er vaak niet uit (G en vooral A), en de moeite die ik moet doen voor die G/A (soms ook E) staat compleet buiten verhouding --> de uithouding lijdt er enorm onder. Om samen te vatten: geef mij een pagina met veel noten rond het midden van het tweede oktaaf, en de kans is zo goed als zeker dat ik het einde niet haal wegens compleet uitgeputte/pijnlijke lippen en een klank die steeds slechter wordt.
Wat zijn de oorzaken? Ten eerste speel ik bovenaan wat op het rood. Dat weet ik, en ik weet hoe ik het eventueel moet oplossen ('t is niet de eerste keer dat ik het forum bezoek). Een ander probleem - en dat is de reden voor deze post - is de luchtstroom zelf. Het is allemaal mooi op papier: een spleetje of gaatje in het midden van de lippen waardoor de lucht mooi de leadpipe in kan. Mijn bovenlip buigt in het midden echter net wat naar onderen, waardoor ik eigenlijk twee luchtgaatjes heb als ik zachtjes begin te blazen: eentje links en eentje rechts van het midden. Tenzij ik echt mijn lippen tuit (om te fluiten) krijg ik de gewenste 'aperture' niét.
Is dit een lost case? Of zijn hier toch nog oplossingen voor? Ervaringen?
Mvg
Pieter

Ik heb tot nu toe bewust niet willen reageren, hoewel ik wel de drang daartoe had. Besef wel dat ik reageer als leek die zelf bij lange na nog niet zo lang speelt als jij. Ik ben echter ook de leek die precies weet waar hij over struikelde en je dus heel goed kan begrijpen.

Als jij al ZEVEN JAAR speelt, kan niemand nog zeggen dat je niet genoeg hebt geoefend, daar ligt het dus niet aan.

Ik zou eerder zeggen dat er iets structureel fout is. ALS LEEK denk ik eerder dat je het mondstuk niet goed tegen je lippen zet of je lippen niet goed vormt voordat je het mondstuk er tegen aan zet (kies maar wat je de bete omschrijving vindt).

Ik geloof niet in lost cases. Ik geloof in blijven proberen tot je dood. Dan pas kan je bepalen of het verloren tijd was en zelfs dan is het - wat mij betreft - geen verloren tijd als je plezier had tijdens het proberen.

Of ik ervaring heb? Een stukje van mijn verhaal.

Op mijn 35e leerde een vriend van me mij trompet spelen. Hij gaf me wat aanwijzingen, deed het voor en stuurde me naar huis. Ik heb zes maanden lang geblazen zonder zelfs ook maar een toon (dus nog niet eens een noot) er uit te krijgen. In die periode ben ik drie keer naar hem terug gegaan voor vervolginstructies. Ook dat hielp niet. Op een goede woensdagochtend in een vakantie stond ik op en zei tegen mezelf: "EN VANDAAG KOMT ER EEN TOON UIT". Ik poetste mijn tanden en zetten direct daarna de trompet aan mijn lippen. Believe it or not, er kwam in één keer een goede toon uit. Ik hield dat gevoel vast en blies steeds weer (elke keer de trompet van mijn lippen los om te controleren of ik het goed terug kon zetten). Ja hoor, het ging. Dezelfde dag nog blies ik mijn eerste octaaf, op en neer.

Achteraf bekeken heeft mijn vriend het mij verkeerd uitgelegd of heb ik het verkeerd opgepikt. In ieder geval had ik een verkeerd beeld van wat ik moest doen. Had ik het juiste beeld gehad, dan had ik het in twee dagen onder controle gehad. (de basis natuurlijk) Ook heb ik het gevoel dat de juiste mindset ("en nu ga ik het doen, wat er ook gebeurt") mij ertoe bracht om plotseling wel de juiste moeite te doen.

Jammer genoeg had ik toen geen tijd en heb ik het na een paar maanden laten liggen. ZESTIEN JAAR LANG. Na 16 jaar niets doen, ben ik vorig jaar eindelijk serieus begonnen.

Wat die "twee lipgaatjes"betreft. Veel trompettisten ontwikkelen een "trompetlip" en zelfs die hebben niet twee "lipgaatjes" tijdens het blazen. Tenzij je een fysiek gebrek hebt aan je lippen, moet het goed komen. Sterker nog, een handicap is iets dat je hindert om makkelijk iets te doen, niet iets dat het VOORKOMT. Joaquime Cruz was olympisch recordhouder op de 400 en 800 meter maar had een beenlengte verschil van 8 cm!

Ik raad je aan om te stoppen met trompet spelen en te oefenen op de goede lipstand op het mondstuk. Concentreer je daarop. Stop consequent een mondstuk in je broekzak en oefen zodra je kan, waar je ook bent. Groot kans dat je het in twee dagen onder de knie hebt. We struikelen niet over bergen, maar over drempels.

De bottom line van mijn verhaal:

1 Lost causes bestaan niet

2 Het hoeft niet jaren te duren voordat je het goed doet. Bij leren komen oplossingen plotseling en in één keer (niet beetje bij beetje). Dat is een uitgemaakt principe. Vraag het maar aan elke opvoedkundige of ontwikkelingspsychloog. (Cruijff zegt: "je gaat het pas snappen als je het door hebt")

3 ga niet door met verkeerd spelen als het onderliggende niet goed is. Laat de rest liggen en pak dat eerst aan.

4 Je hebt pas verloren als je stopt met proberen.

Hoop dat je iets hebt aan de preek van deze eeuwige beginneling.

De twee onderstaande uitspraken kan ik volledig onderschrijven:

Citaat:
'Let your lips ride on the airstraim!'

Citaat:
Wees niet te bang om van leraar te wisselen. Wellicht zegt je nieuwe leraar precies 't zelfde maar dan net effe anders zodat je 't wèl oppikt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 maart 2013 10:53 

Luciën, je zult het allemaal best goed bedoelen, maar misschien is het beter dat je als beginneling je wat terughoudender opstelt met adviezen te geven over dit soort problemen. Ik vind het namelijk nogal wat dat je iemand aanraadt om tijdelijk te stoppen met trompet spelen en alleen maar te gaan buzzen zonder hem ooit gezien en gehoord te hebben.

Daarbij ben ik geen voorstander van mondstuk buzzen, aangezien dat niet zoveel met trompet spelen te maken heeft. Het grote verschil is namelijk dat je met mondstuk buzzen zelf de lippen aan het trillen moet zien te krijgen, het kost dus veel meer ademsteun en lipspanning dan bij het trompet spelen.

Als je trompet spelen goed doet hoef je alleen maar de lippen iets nat te maken en op een "mmm" stand tegen het mondstuk te zetten en te blazen. De trompet zal er dan voor zorgen dat je lippen gaan vibreren, het kost dus veel minder energie en lipspanning dan bij het mondstuk buzzen. Eventueel kun je het proces nog wat versnellen met een "p" aanzet, alsof je een pitje van het puntje van de tong spuugt.

Als je dus teveel gaat buzzen (zeker als je stopt met trompet spelen) dan moet je erg oppassen dat je niet met teveel lipspanning trompet gaat leren spelen. Je geluid is dan niet open, maar klinkt geforceerd. Het is moeilijk om dat dan weer af te leren.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 02 maart 2013 16:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 maart 2013 16:29 

Ook ik ben eveneens als Eric nooit voorstander geweest van buzzen.

De "hoge" C. Dat zat op een gegeven moment gewoon tussen je oren.

Je kan je zelfs wel eens afvragen of het niet beter zou zijn om de studie
voor trompet te laten beginnen in het middenregister om aldus doende
sneller in het hoge register te belanden.
Op die manier haal je m.i. de barriere naar de "hoge" C weg.
Voor ontspanning kan dan het lage register worden beoefend.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur