trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lange noten :: Pro's en con's ??
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2004 14:52 

veldkampbrass schreef:
Hoezo, de meeste tijd speel ik geen trompet. Van de 24 uur per dag speel ik hoogstens 3 a 4 uur trompet, soms wat meer soms wat minder. Ik geloof niet dat die andere 20 uur op een dag saai te noemen zijn... :D

is waar. wat dat betreft kom ik slechts tot 1 uurtje spelen en dus 23 uur per dag niet! Maar als je ipv lange noten spelen helemaal niets doet vind ik het best wel saai worden. Net zoiets als beter 1 vogel in de hand dan tien in de lucht.

Nu ff on-topic:

Ik merk dat lange noten goed is voor de toonvorming maar minder goed voor de bezieling. het klinkt bij mij altijd zo verplicht. Er zit geen lol of emotie achter. Dat is moeilijk voor elkaar te krijgen denk ik, dus daarom speel ik niet zo vaak lange noten. (Liever korte rusten) :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2004 15:25 

Daarom speel ik ook staccato oefeningen en lipflexibilities als warming-up. Is veel interessanter en volgens mij net zo goed voor toonvorming. Elke dag 5 a 10 minuten helpt al behoorlijk.

Ik las laatst nog een goede oefening. Toonladders laag op forte beginnen en dan decrescendo als je omhoog gaat in de ladder en crescendo als je weer omlaag gaat. Dit is goed om je embouchure te trainen. Dit kun je mooi met staccato combineren. Wat betreft toonvorming, probeer elke noot dezelfde volle klank te geven.

Hier staan wat interessante tips op :

http://www.markvancleave.com/mvcarticles.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2004 14:12 
Moderator

984

Lange tonen, kan heel verkeerd uitpakken, met name als je niet het hele register doet, heb je kans dat je als je teveel lage tonen doet, dat je embouchure te veel open gaat staan, waardoor je in de hoogte niets meer te bieden hebt, en omgekeerd werkt dat ook zo.
Ik denk dat voor toonvorming betere oefeningen en leukere dan lange tonen, en je kunt ze in elk techniek boek terug vinden, desnoods met een beetje fantasie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2004 14:18 

marnix schreef:
984

Lange tonen, kan heel verkeerd uitpakken, met name als je niet het hele register doet, heb je kans dat je als je teveel lage tonen doet, dat je embouchure te veel open gaat staan, waardoor je in de hoogte niets meer te bieden hebt, en omgekeerd werkt dat ook zo.

Dit is precies wat die Vancleave verkondigd: je moet met kleine (hoog en/of zacht) en grote (laag en/of hard) lipopening studeren. Hij maakt ook onderscheid tussen trompet studeren en muziek studeren (dit omdat van laag en hard naar hoog en zacht een beetje tegennatuurlijk is, meestal gaat het omgekeerd.)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2004 14:20 
Moderator

985

en dat ook maar zonder een letter van hem gelezen te hebben....... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2004 14:40 

Rik Baars schreef:
Dit is precies wat die Vancleave verkondigd: je moet met kleine (hoog en/of zacht) en grote (laag en/of hard) lipopening studeren.

ik vind dat je hierbij moet zeggen dat het wel de bedoeling is om altijd te proberen om met een zo klein mogelijke opening te spelen. Voor lage en harde noten is de opening idd iets groter dan voor hoge en zachte noten, maar je bericht roept bij mij het gevoel op dat je voor lage noten je embouchure onbeperkt ver open zou kunnen zetten, wat m.i. niet juist is.
Immers als je laag met een te grote opening speelt zonder de noten te blazen (dwz geen emboucurespanning, dus grote opening) ga je duwen. Op dat moment kun je dus niet meer geblazen uitkomen op een hogere noot. je gaat dan alleen nog maar meer duwen om het gaatje kleiner te maken. Wil je van een geduwde hogere noot weer naar beneden lukt dat niet. Je kan je opening niet groter maken omdat je niet van de druk van het mondstuk af komt die het gaatje dichtdrukt, die druk blijft en kan alleen maar groter worden. Op dat moment zul je dus je embouchure opnieuw op moeten zetten om van die druk af te komen en de juiste (grotere) opening te krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2004 15:19 

Ik kan natuurlijk niet in twee zinnetjes samenvatten wat MvC allemaal verkondigt, maar lees het maar eens door. Hij heeft ook een eigen forum (Ik dacht Trumpet player online, in het engels uiteraard) waar ook dit soort topics regelmatig voorbijkomen.
De essentie is dat hij met deze manier de uitersten van de embouchure gebruikt, en daarmee oprekt: met name het spelen met kleine lipopening is voor hoogspelen van belang, en dat willen we allemaal, nietwaar? :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2004 15:44 

Met een kleine lipopening spelen in het hogere register is helemaal niet de beste manier. Het gaat erom dat je dmv ademsteun je opening zo groot mogelijk openhoud waardoor er veel lucht achter de noot zit (compressie) dus veel sizzle.

Ik heb bij Jan Oosthof op les gezeten en hij heeft me dit ook laten zien dmv een opengewerkt mondstuk. Hij blijft ongeveer dezelfde grote opening in de laagte en hoogte houden daarom klinkt hij ook zoveel beter dan menig (amerikaanse) leadtrompettist. Veel amerikaanse leads typeren wij als microfoontrompettisten, dus ze klinken met hun kleine geluid fantastisch in een microfoon maar sta je naast ze te spelen of sta je in de zaal te luisteren, dan hoor je ze niet.

Het is makkelijker om met een kleine opening hoog te spelen, vergelijk het met een tuinslang die je verder dichtknijpt. Je kunt ook de snelheid van het water verhogen door meer druk op het water te zetten of meer water door de slang laten gaan door de kraan verder open te zetten. Er staat hier vanalles over in het boekje van Bob Findley.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur